חווית משתמש

לקפוץ למים ולהפוך לפרילנס: המדריך למתלבטים

נועם פישר | 15 במאי 2016

freelance

 

הפוסט הזה מיועד לכל הפרילנסרים שבינינו וגם לאלו שחשבו אולי לעזוב את מקום עבודתם הנוכחי בכדי להפוך לכאלה. אז חכו עם זה. פעמים רבות אנו חושבים שעצמאיים עושים מה שהם רוצים מתי שהם רוצים. אבל האמת היא שהחופש של הפרילנסרים עולה לעתים במרדף מתמיד אחר לקוחות קיימים ובחיפוש בלתי פוסק אחר לקוחות פוטנציאליים (האמת? זה המצב גם אצל עצמאיים רגילים ולפעמים גם אצל שכירים). היתרון שממנו נהנה הפרילנסר טמון בלהיות באמת אדון (או גברת) לעצמו, גם אם לפעמים זה עולה בבריאות. לאחר שכתבנו פוסטים שעוסקים בתחילת הדרך בתעשיה ועונים על שאלות כמו איך להשיג את העבודה הראשונה, חשבנו שגם לכם מגיע. לפניכם רשימה של אתרים המהווים פלטפורמה מעולה בעיקר עבור פרילנסרים (אבל לא רק) להשגת עבודה, ששווה לכל פרילנסר להכיר.

לפני הכל: מי הם הפרילנסרים?

ההגדרה של פרילנסר היא עובד עצמאי הנותן שירותים מקצועיים למשימות מוגדרות מראש. לפרילנסר מחוייבות כלפי מעסיקיו אך אין ביניהם בדיוק יחסי עובד- מעביד שגרתיים.

הפרילנסרים יכולים לעבוד מהבית ולחסוך את ההוצאות הרבות הכרוכות בהחזקת משרד ובשירותי מזכירות; המעסיק, מבחינתו, יכול להעסיק את הפרילנסר גם לפרוייקט אחד בלבד (לפי הצורך) והוא אינו מחוייב להחזיקו במעמד של עובד שכיר.

כל פרילנסר הוא עצמאי אבל לא כל עצמאי הוא פרילנסר

פרילנסר למעשה ממלא תפקיד מסויים ומוגדר במקום בו הוא יכול היה להיות גם שכיר (וההבדל בין פרילנסר לשכיר ברור- לשכיר בוס, מסגרת אחת מסויימת, חוזה העסקה ועוד, בניגוד לפרילנסר שאמנם מחוייב למעסיקו אך בדרך אחרת ולפעמים גם ללא חוזה).

בנוגע להבדל בין פרילנסר לעצמאי, הדיון מעט מורכב יותר. כל פרילנסר הוא סוג של עצמאי. כלומר הוא עצמו אחראי לעבודתו ואין לו בדיוק בוס שהוא חייב לו דין וחשבון. מה שכן יש לו זה מעסיק ספיציפי אשר לו הוא חייב לספק את הסחורה. עצמאי רגיל בדרך כלל מעסיק תחתיו עובדים נוספים ומחזיק בחברה או בגוף שעליו הוא ממונה. בדרך כלל עצמאי רגיל לא יספק שירותים מקצועיים למשימות מוגדרות מראש כמו הפרילנסר, אלא יספק עבודה שוטפת במסגרת תפקידו.

האינטרנט אמנם מקל על הפרילנסרים בהשגת עבודות שונות ברחבי העולם ומקל גם על המעסיקים במציאת המועמדים המתאימים, אך זה עדיין לא פשוט בכלל.

לא קלים חיי הפרילנסר

עבודה מסביב לשעון ומחוייבות לגורמים מרובים הם רק הראשונים בקשייהם של הפרילנסרים. בעוד שרובנו היינו שמחים לקבוע את שעות העבודה שלנו בעצמנו, לעבוד מהבית ולקחת קצת חופש מתי שרק נרצה, עבור הפרילנסרים זה מורכב ועדין יותר. הם לא מרוויחים בימים שהם לא עובדים בהם, ולכן עליהם להיות זהירים בנוגע לזה. עצמאות שכזו לא מתאימה לכל אחד וזה לגמרי עניין של אופי. צריך לדעת למנף את עצמנו, לשווק את עצמנו ולהעצים הזדמנויות מקצועיות בכל פעם מחדש.

בכדי להיות פרילנסרים מוצלחים, עלינו להיות סוג של גיבורי על (או נינג'ות, אם תרצו): סופר מקצועיים, מדוייקים ומאורגנים (הן בעבודה עצמה והן בזמנים), ולשים לב שאנו נמנעים מניגוד עניינים, שעלול להתרחש כאשר מספקים שירות דומה לחברות מתחרות, למשל. בכל מקום צריך להיות כאלה, אמרתם? אתם צודקים בהחלט. אבל אם פרילנסרים לא יהיו כאלה הם כנראה לא יצליחו להחזיק מעמד זמן רב. פרילנסר צריך להיות אדם אחראי ומסור בעל משמעת עצמית חזקה, שמתייחס לכל הפרוייקטים שלו, גדולים כקטנים, באופן שוויוני ולא מפספס אף הזדמנות ואף פרט רלוונטי. עליו לדעת לחלק את הזמן שלו בצורה נכונה, להכיר כל פיסת מידע שקשורה בפרוייקטים שהוא עובד עליהם ותוך כדי כך גם להיות שירותי ואדיב. שוב מלמלתם לעצמכם "אבל גם אנחנו צריכים להיות כאלה…"? נכון. אבל אצל הפרילנסרים מדובר בלהיות או לחדול.

נקודה נוספת היא חוסר ההכשרה. פרילנסר עובד לעיתים לבד, מה שמונע ממנו ללמוד מקבוצה או אפילו ללמוד מהנחיה מקצועית. הבעיה מתחדדת כאשר אנשי מקצוע בוחרים להיות פרילנסרים בשלב מוקדם בקריירה שלהם. זה עצוב כי זה קורה לאנשי המקצוע המוכשרים באמת אך לאחר כמה שנים חלקם יגלו שהם לא התקדמו מקצועית.
אם בחרתם להיות פרילנסרים, וודאו שיש לכם מספיק ניסיון. חוסר בניסיון יגרום לכם לרדוף אחרי התעשייה ואחרי הזנב שלכם.

במידה ויש לכם ניסיון רב, אתם וודאי יודעים שתצטרכו לחשוב על הכשרה תקופתית ו/או עבודה עם אנשי מקצוע אחרים מדי פעם כדי להמשיך ולחדד את שרירי העיצוב או האפיון שלכם.

איך אפשר להתפרנס מזה בכבוד?

קל לענות על השאלה הזו באופן תיאורטי, אבל הקושי טמון ביישום. על הפרילנסרים להאמין בעבודתם ובפרוייקטים שהם עובדים עליהם. מעבר לזה כמובן שפשוט אסור להם לעצור, וזה בעצם לא כל כך פשוט. עליהם לייצר עבודה כמעט ללא הפסקה, לדאוג שהשם שלהם יעלה בכל פעם שמישהו מחפש, לשווק את עצמם בכל יום ובכל הזדמנות ולהיות שונים וטובים יותר מאחרים כל הזמן. כמובן שאתר משלכם יעשה רושם מעולה, אבל יש היום לא מעט אתרים בהם תוכלו לקדם את עצמכם.

מציאת עבודה ופרוייקטים ברשת

בישראל

Freelancerim

אתר שמשרת גם פרילנסרים וגם מעסיקים. אפשר להירשם אליו כאחד משניהם ובהתאם לקבל מידע אודות עובדים או מעסיקים בתחומים של: עיצוב אתרים, בניית אתרים, עיצוב וגרפיקה, תוכן וקופירייטינג, פיתוח תוכנה ועוד.

XPlace

אתר מגניב שמציע עבודות גם בתחומים נוספים כמו: צילום, אדמניסטרציה, סאונד ומוסיקה ועוד. גם כאן ניתן להירשם כפרילנסר או כמעסיק ובהתאם למצוא עבודה או עובד.

ג'וב הופ

האתר הזה לא פונה רק לפרילנסרים. הוא מציע עבודות בתחום למשרות מסוגים שונים: מלאה, חלקית, זמנית ופרילנס, כמובן.

Find a Freelance

סוג של אינדקס לחיפוש ולמציאת פרילנסרים (והוא גם קצת נראה כמו אינדקס). אבל אל תתנו לעיצוב המיושן להטעות אתכם, האתר מרכז המון הזדמנויות לקבלת עבודה בתחומים כמו פיתוח אפליקציות, עיצוב גרפי, בניית אתרים, שיווק וקידום ועוד. אפשר לפרסם בו פרוייקטים (של המגייסים) ואפשר לפרסם את עצמנו בתור פרילנסרים.

Vlancer

האתר הזה, כמו הקודמים, מציע למעסיקים לפרסם את הפרוייקטים שלהם ולפרילנסרים לפרסם את עצמם. הייחוד שלו הוא בכך שהוא דורש לציין גם את תקציב הפרוייקט, כך שהחיפוש וסינון התוצאות נעשה באופן שמותאם גם לדרישות התקציב.

תעשיה.קום

אתר מקיף מאוד שמציע שירותים שונים, אך בעיקר מהווה פלטפורמה לאנשים שפנויים לעבודה לפרסם את עצמם וגם למעסיקים לפרסם משרות ופרוייקטים.

בעולם

freelancer.com

לאלו מבנינו שמרגישים בנוח לעבוד באנגלית ובשלט רחוק, האתר הזה יכול להועיל מאוד במציאת עבודה בתחומים כמו עיצוב, פיתוח, הנדסה, תוכנה, שיווק ועוד.

iFreelance

אתר גלובלי נוסף המאפשר יצירת פרופיל בתחום מסויים. למעשה מדובר במעין אינדקס לפרילנסרים המחולק לפי תחומים כמו: עיצוב גרפי, שיווק ועוד, כאשר כל קטגוריה כזו מתחלקת לתת קטגוריות (מה שמקל מאוד על החיפוש).

Upwork

פלטפורמה גלובלית נוספת שמאפשרת מציאת פרילנסרים בקלות ובאופן ממוקד לפי דרישה.

SimplyHired

באתר זה תמצאו עבודות ממגוון סוגים ותחומים: עיצוב, אינטראקטיב, מכירות, ניהול, תוכנה, פיננסים ועוד. תוכלו למצוא את כולן לפי קטגוריות, לפי חברות או לפי לקוחות.

למה שנעבור להיות פרילנסרים?

משיחות עם לא מעט אנשי מקצוע בתחום האפיון והעיצוב למדתי שהסיבות לכך מגוונות, אבל יש כמה בולטות במיוחד:

1. יש לי מספיק ניסיון ואני מרגיש שאני יכול לבנות משהו משלי/להרוויח הרבה יותר בעצמי.

2. אני מאוד רוצה לפתח מוצר משלי מהצד ועבודה כעצמאי יכולה לאפשר לי לעשות את זה בסיכון נמוך.

3. אני לא מוכן לוותר על החופש שלי או רוצה לעבוד פחות.

תכננו את המהלך בחוכמה

עבודה כפרילנסר בהחלט יכולה להיות משתלמת, אך יש לזכור שהמונח קצת מטעה. בכדי להיות פרילנסרים טובים פעמים רבות ניאלץ דווקא לוותר על החופש שלנו במובנים מסויימים. עלינו להיות מסורים לעבודה בצורה יוצאת דופן ולפרסם את עצמנו כל הזמן. קיומן של פלטפורמות ייעודיות רבות מקלות עלינו בכך ומבחינה טכנולוגית- יתכן שזה פשוט מאי פעם. האינטרנט מסייע רבות בהפצת תכנים ועבודות אבל עלינו לזכור שבלהיות פרילנסר יש הרבה מעבר לכך.

אהבתם את הפוסט? אולי תאהבו גם את עמוד הפייסבוק שלנו, אנחנו מעלים טיפים יומיים על נושאים שמרגשים אותנו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הוספת תגובה בפייסבוק