חווית משתמש

התעשיות שמתקדמות באמצעות טכנולוגיות ה-VR

מתן רביזדה | 13 באפריל 2017

 

הרבה אנשים כבר מכירים את המושג "מציאות מדומה" אבל עדיין מתקשים להבין את השימושים בטכנולוגיה עצמה. השימוש בתחום המשחקים הוא מובן מאליו אבל ישנו עוד מגוון עצום של תחומים המשתמשים בטכנולוגיה כשחלקם יותר מאתגרים ויוצאי דופן מאחרים.

אז מהם השימושים השונים במציאות המדומה?

במובנים רבים האפשרויות הן אינסופיות.

מציאות מדומה בצבא

הגלגול הראשון של המציאות המדומה הגיע מתוך צורך בסימולטור טיסה איכותי עבור טייסי צבא ארצות הברית ועם השנים הטכנולוגיה אומצה על ידי רוב הזרועות בצבא האמריקאי.

סימולציית הטיסה בחייל האויר היא הדוגמה המוכרת ביותר, שם נעזרים במציאות המדומה על מנת לאמן טייסים, ללמד טכניקות טיסה שונות וגם איך להתמודד עם מצבי חירום ושמירה על קשר עם מרכז הבקרה באותם המצבים.

השימוש הפחות מוכר של המציאות המדומה בהקשר הצבאי הוא לטיפול ב PTSD (הלומי קרב). חיילים שסובלים מטראומה משדה הקרב, ומצבים פסיכולוגיים שונים יכולים ללמוד איך להתמודד עם הסימפטומים שלהם בסביבה בטוחה. הרעיון הוא ליצור טריגר ולחשוף אותם לגורם שהביא אותם למצב הזה ובהדרגה לגרום להם להתרגל אליו. לסימולציה יכולת להפחתת הסימפטומים והיא מאפשרת למטופלים להתמודד עם סיטואציות חדשות ולא צפויות.

אבל מה קורה כאן? במגרש האחורי שלנו?

בצה"ל גם החלו לעשות שימוש בטכנולוגיה. יחידת מצפ"ן, בית התוכנה של אגף התקשוב, קלטו מכשירי הולולנס של מיקרוסופט והחלו לפתח עבורם אפליקציות יעודיות. מצפ"ן משמש כמחלקה בתוך יחידת לוט"ם – היחידה הטכנולוגית לתקשוב מבצעי. תחת השם הזה כונסו להן מספר יחידות טכנולוגיות מובילות כממר"ם ומצו"ב, וביניהן גם מצפ"ן (ראשי תיבות של: מערכותת צבאיות לפיקוד, שליטה וניהול).

ב"מדור התכניתן הראשי" המרכז את נושא המציאות המדומה והרבודה בצה"ל מתכוונים להשתמש בפלטפורמות המציאות הרבודה והמדומה בשני כיוונים עיקריים: הראשון הוא הדרכה, הכשרה והדמייה- במטרה לייצר חווית למידה שונה. והכיוון השני הוא תכנון אימונים ותכנון לחימה, מה שמכונה "שולחן חול" – כלי עזר המאפשר למפקדים לדמות את פני השטח של האוייב באמצעות הדמיה הולוגרפית ושכבות מידע נוספות כגון: מידע מודיעיני, מיקומי כוחות – אשר אמור לסייע למפקדים לקבל החלטות מהירות ומדוייקות יותר.

לקריאה נוספת – כתבה של נענע10.

מציאות מדומה במערכת החינוך

בין היתרונות הבולטים של הטכנולוגיה הוא שקבוצות גדולות של תלמידים יכולים לתקשר זה עם זה, גם בתוך סביבה תלת מימדית. הטכנולוגיה מאפשרת הצגת נתונים מורכבים באופן נגיש לסטודנטים ובצורה שהיא כייפית וקלה ללמידה. בנוסף, תלמידים אלה יכולים לתקשר עם אובייקטים בסביבה כדי לגלות עליהם יותר. דמיינו לדוגמא שיעור אסטרונומיה בו ניתן ללמוד על מערכת השמש ואיך היא עובדת על ידי מעורבות פיזית של ממש עם אובייקטים בתוכה. התלמידים יכולים להזיז כוכבי לכת, לראות סביב הכוכבים ולעקוב אחר התקדמותו של כוכב שביט. זה גם מאפשר להם לראות בעצמם איך עצמים מופשטים עובדים בסביבה תלת מימדית מה שהופך את החומר לפשוט יותר להבנה.

יתרון מרכזי נוסף בשימוש בטכנולוגיה לחינוך, היא התקשורת בין הסטודנטים למרצים, אלו יכולים להיות בכל מקום בעולם ועדיין להיכנס לאותה כיתה, מה שהופך את החינוך לנגיש יותר ברמה הגלובלית.

קיבצנו עבורכם רשימה של 10 יוזמות חינוכיות בולטות במציאות מדומה

מציאות מדומה במערכת הבריאות

תחום הבריאות הוא אחד מהתחומים הגדולים והמובילים באימוץ טכנולוגיית המציאות המדומה. ניתן לראות את הטכנולוגיה באה לידי ביטוי בלימודי הרפואה, בניתוחים, בפיתוח ציוד רפואי, בפיזותרפיה ובטיפול בפוביות.

הכשרה רפואית

מציאות וירטואלית יכולה לשמש בכדי לפתח סימולציות ניתוח ולהציג את גוף האדם בתלת מימד, באופן אשר התלמידים יכולים לחקור. הטכנולוגייה מאפשרת לרופאים ללמוד מיומנויות חדשות ולרענן טכניקות קיימות בסביבה בטוחה מבלי לסכן אף חולה.

הנה דוגמה יפה של תלמידי רפואה הלומדים במהלך ניתוח Live במציאות מדומה:

 

RCSI Medical Training Sim הם הראשונים בעולם המציעים סימולטור הדרכה רפואית אינטרקטיבי מלא לפלטפורמת GearVR. הסימולטור פותח על ידי המכללה המלכותית למנתחים באירנלד (RCSI) ומדמה טיפול בנפגע תאונת דרכים. לאלו מאיתנו שאינםם מנתחים, ולא צריכים לתרגל טיפול מעשי במסגרת החוויה, עדיין נוכל להנות ממצב צפייה נוסף בו קריין מלווה את הליך הטיפול.
RCSI הם לא הייחדים, חברות רבות נמצאות בסקטור של Surgery simulation ומפתחות טכנולוגיות דומות. NeuroVR ו- X-Ray Trainer הם רק עוד כמה דוגמאות.

ניתוחים

שימוש פופולרי נוסף בטכנולוגיה זו הוא בניתוחים רובוטים, כאשר הניתוח מבוצע באמצעות כלים רובוטים הנשלטים בשלט רחוק על ידי הרופא. הניתוח הראשון העושה שימוש במציאות מדומה, שילב עבודה עם Oculus ומערכת da Vinci המאפשרת למנתחים לבצעע  פעולות באמצעות זרועות רובוטיות.

פיתוח ציוד רפואי

המרכז הרפואי במיניאפוליס נמצא בחוד החנית של המהפכה הוירטואלית בתחום הרפואה, במיוחד בתחום הטיפול במחלות לב וכלי דם. קומה אחת מתחת למעבדה, יש כ 200 לבבות אדם משומרים בצנצנות, חלקם תקינים וחלקם עם פגמים כמו חורים ועורקים חסומים. בדרך כלל הלב נסרק למודל תלת מיימדי, כך היצרן של הציוד הרפואי יכול לבדוק מבנה של שסתום או קוצב על לב שדומה לזה של אחד המטופלים. בדרך זו, חוקרים וחברות מכשור רפואי יכולות לנסות את הדברים במציאות המדומה, בתקווה שיוכלו למזער את האירועים השליליים בעולם האמיתי.

טיפול בחולי דימנציה

Tribemix מפתחת חוויות במציאות מדומה אשר מטרתם לטפל בחולי דימנציה. הסרט מציג שלושה חולי דמנציה המטופלים באמצעות מציאות מדומה המציגה להם חוויות שלוות כמו חופים ויערות. הטיפול מסייע להרגיע את החולים באופן מיידי ומשפר באופן משמעותי אתת מצב הרוח שלהם.

ומה קורה בישראל?

החברה המובילה את התחום בארץ היא VRPhysio המספקת טיפולים פיזיותרפיים באמצעות מציאות מדומה. מדובר בחבורה של אנשי חיל האויר לשעבר, בראשם עומד ערן אור, אשר החליטו לרתום את הטכנולוגיה לטובת תרגילי פיזיותרפיה.

חברת VRPhysio היא החברה הראשונה בעולם שעושה שימוש במערכות VR כמוצר רפואי שיקומי מאושר. החברה החלה שיתופי פעולה עם כל חברות ה VR הגדולות בשוק ובינהם מיקרוסופט, HTC ואוקולוס. בנוסף החברה חתמה הסכם ראשוני עם AARP – מועדון הצרכנות הגדול ביותר בארה"ב לגיל השלישי ובמשא ומתן עם מספר מרכזי שיקום גדולים וקליניקות ברחבי ארצות הברית. המוצר הראשון של החברה יושק ב15.5 במזרח ארצות הברית והחברה החלה בפיתוח עסקי ותהליכי רגולציה באירופה ובמזרח.

מציאות מדומה בעולם הבידור

תעשיית הבידור היא אחת התומכות הנלהבות ביותר של המציאות המדומה, במיוחד בתחום המשחקים והעולמות הוירטואלים, אבל תחומים נוספים לא פחות פופולרים כוללים גם:

מוזיאונים וירטואליים, למשל, תערוכות אינטראקטיביות
גלריות
תיאטרון והופעות אינטראקטיביות
פרקי שעשועים וירטואליים
מרכזי דיסקברי
שידורי ספורט במציאות מדומה

סביבה זו של המציאות המדומה מאפשרת לציבור הרחב לקחת חלק ולהיות מעורבים עם המייצגים בדרכים אשר נאסרו בעבר.
רק דמיינו לעצמכם ללכת בתוך ציור של סלבדור דאלי…

ביורק (Björk) הזמרת האיסלנדית הידוע בהיותה אוונגרדית בתחום הוידאו ארט, הוציאה קליפ חדש ויפיפה לשיר "Notget" אותו ביימו וורם דו פרז וניק תורנטון ג'ונס, בו נראה אווטאר שלה וניתן לצפייה במשקפי מציאות מדומה.

הזמרת האיסלנדית ידוע בהיותה אוונגרדית בתחום ה Pop Art Visualization התמקדמה ביצירה לפלטפורמת המציאות המדומה. בקיץ האחרון היא אירחה את התערוכה Björk Digital בה הוצגו קטעי וידאו לשירים ושודרו במציאות מדומה למשתתפים. באוגוסט האחרון היא ניהלה מסיבת עיתונאים עם האווטר הייחודי שלה המבוסס על  motion capture technology

מציאות מדומה בתחום האופנה

יש מהפכה פוטנציאלית באופן שבו פריטי אופנה משווקים ונמכרים, ושחקנים מרכזיים כמו Dior ו Topshop כבר מחבקים את טכנולוגיית המציאות הווירטואלית ( Dior אפילו יצרו קסדת מציאות מדומה משלהם!). בחנות הדגל של טופשופ שבכיכר אוקספורד, לקוחות  מקבלים קסדות מציאות מדומה כדי לצפות בתצוגת מסלול בתצוגה של 360 מעלות מהשורה הראשונה.

אומנם, עולם האופנה לא ישר קופץ לראש כשמדברים על מציאות מדומה אבל בכל זאת, זה שילוב יפייפה, והטכנולוגיה משמשת את תעשיית האופנה במגוון דרכים. הבולטות שבהן:

תצוגות אופנה ב 360
חוויות קניות וירטואלית 
3D avatars – לסייע בעיצוב הבגדים

מציאות מדומה בענף הבנייה והאדריכלות

מציאות וירטואלית יכולה להיות שימושית מאוד בענף הבנייה, אשר ידוע לרוב בחוסר יעילות גבוהה ורווח שולי נמוך. באמצעות סביבה וירטואלית, ארגון יכול לא רק למסור את המבנה העתידי בתלת מימד אלא גם לחוות אותו כפי שיהיה בעולם האמיתי.

בניית פרויקט בסביבה וירטואלית מציע יתרונות רבים, הבולטת שבהן היא היכולת לבחון מספר גורמים ללא בזבוז זמן יקר ועלות בניית המבנה, ובכך לצמצם את מספר השגיאות הקיימות בבניין שהושלם.
גורם חשוב אחד שצריך להיבדק ביסודיות הוא הכדאיות של עיצוב אדריכלי. במשך שנים רבות, שיקול דעת אנושי ומודלים מוחשיים היו השיטות היחידות כדי לקבוע אם המבנה היה בר קיימא או לא. כפי שאנו יודעים, שיקול דעת אנושי יכול להיות מאוד, ולעתים בכוונה, שגוי, ומודלים לא יכולים לגמרי לדמות את הסביבה שבה המבנה חייב לעמוד.
Balfour Beatty אחת מחברות הבניה הגדולות בבריטניה, משתמשת כבר היום בטכנולוגיית המציאות הוירטואלית לתכנון, יצירת אבטיפוס ובניית מטרות, וגם מסייעת עם מימוש הפרויקט עצמו.

ומה קורה בישראל אתם שואלים?

חברות פרוייקטים רבות נמצאות בתחום ועושות עבודות הדמייה נהדרות לחברות בנייה גדולות, מספיק מבט אחת בפורטפוליו של חברת VirtU VR Design אותה מוביל אריה קרויטורו בשביל לראות את התוצרים המדהימים אשר ניתן לפתח בעזרת הטכנולוגיה.

חברת Visual Estate הישראלית מפתחת הטכנולגיה VE VR. מוצר מותאם למשקפי מציאות מדומה המאפשר לכם להחיות את השרטוטים הקיימים ולהציג ללקוחותיכם פרויקט יוקרתי על מנועים גרפיים מתקדמים, וכל זה עוד לפני שהונחו היסודות לפרויקט.

הסיור החזותי ב Visual Estate מותאם אישית עבור כל פרויקט ומתבצע בתנועה חופשית, עצמאית ואקטיבית באמצעות טכנולוגיה המגיבה באופן מדויק לכל תנועה של הגוף והידיים. הטכנולוגיה מאפשרת למשתמש להחליף רכיבים מגוונים (צבעים, רהיטים, ריצוף ועוד) ויוצרת חוויה אישית לכל לקוח.

מציאות מדומה בתעשיית הרכב

יצרני הרכב משתמשים במציאות וירטואלית לבחינת אבי-טיפוס במהלך תהליך התכנון, מה שמאפשר להם לייצר כמה גרסאות אשר נבדקות ומשתנות בהתאם לתוצאות. השימוש בטכנולוגיה מסיר את הצורך בבניית אב טיפוס פיזי ומאיץ את שלב הפיתוח. התוצאה היא תהליך פשוט ויעיל.

דוגמה לכך ניתן לראות במרכז המציאות הווירטואלי של Jaguar-Land Rover בבריטניה. זהו אחד השימושים החדשניים של מציאות וירטואלית אימרסיבית מלאה עם מערכת ה Cave מערכת מעקב מתקדמת ומתקני הקרנה אשר משמשים כדי לעזור לעצב את הדור הבאשל ה Land Rovers.

בפרסומת המצורפת כאן, ה – Cave מתוארת בצורה קצת הוליוודית, אך הטכנולוגית המוצגת בה לא כל כך רחוקה מהמציאות.

דוגמה נוספת לשימוש במציאות מדומה בתעשיית הרכב היא שילוב הטכנולוגיה בתהליך המכירה:

Audi בשיתוף פעולה עם MediaMonks  יצרו חווית מציאות מדומה ייחודית המגשימה לנו חלומות ילדות – Audi Sandbox. כולנו אהבנו לשחק בארגז החול כשהיינו קטנים, היום אאודי מאפשרת ללקוחות שלה לבנות מסלול מרוצים בארגז חול קטן אותו היא סורקת עם מצלמות עומק בזמן שקרני איפרא אדומות ממפות את תווי השטח באמצעות 200,000 נקודות ויוצרות מסלול וירטואלי.
את הלקוח רותמים לסימולטור נהיגה, מציידים בקסדה של Oculus ונותנים לו לבחון חווית הנהיגה בתנאיי השטח שהוא בנה בארגז החול.

מציאות מדומה בספורט

ספורט הוא אחד התחומים בהם הטכנולוגיה מיושמת בצורה היעילה והמהירה יותר. כבר התרגלנו לנוכחות של מציאות רבודה בשידורי הספורט, תחשובו על צפייה בכדורגל ללא קו נבדל או כדורסל ללא הטלמטריה על גבי המסך. הטכנולוגיה החדשה מעצימה את חוויית הספורט בכל תחום אפשרי כמעט, החל מצריכת תוכן ועד הכשרה ואימון ספורטאים.

חווית צפייה חדשה

ב 2016 ראינו את אירועי הספורט הגדולים בעולם משודרים במציאות מדומה. באולימפיידת הקיץ בריו ענקיות התקשורת NBC ו BBC הכריזו כי ישדרו את האירוע במציאות מדומה דרך האפליקציות היחודיות שלהן. עם זאת, שידור בזמן אמת במציאות מדומה עדיין נמצא בחיתולים, ורוב שידורי האולימפדיה במציאות מדומה שודרו באיחור של יום.

חברת הסטארטאפ NextVR המתמחה ב VR Broadcasting כבר סיקרה כמה מהאירועים הספורטיביים הבולטים בינהם, פתיחת עונת ה NBA בשנת 2015, את עונת ה NFL ואת הסופרבול האמריקאי ומרוצי  NASCAR.

והקשר הישראלי?

החברה הישראלית Twizted Design, אותה מוביל ז'אן אומנסקי, המתמחה ב Broadcasting Visualization, לקחה חלק בהפקת ה VR של ה NFL ורשת FOX והציגה לראשונה את הסופרבול ב live VR.

אגב, בביקור האחרון של ז'אן בארץ הוא הסכים לתת ל Create וקהילת VR.IL טעימה קטנה מהעבודה שלו, ובמסגרת אירוע אינטימי לו הוזמנו חברי הקהילה סיפר אומנסקי על ה Workflow בתהליך היצירה של תוכן ויזואלי לערוצי התקשורת המבוססים על טכנולוגיית AR. בין היתר הוא דיבר על כיצד ניגשים לשידור החי משני כיוונים: מכיוון העיצוב הגרפי ומכיוון הצגת המידע בצורה הויזואלית הנכונה.

זווית אחרת למשחק

אנחנו יכולים לצפות להרבה חידושים הכוללים אינטראקטיביות עם תוכן, נתונים סטטיסטיים ומידע נוסף בתצוגה, כמו גם שידור משחקים מזווית הראיה של השחקן. ראינו כבר התקדמות בתחום עם חברת הסטארטאפ הספרדית FirstV1sion אשר השתמשה בטכנולוגיה לבישה והעניקה לשחקנים זווית חדשה לראות את משחק הכדורסל בליגת היורוליג. הרכיב הפיזי כולל מצלמת HD, מיקרופון ומספר חיישנים נוספים המספקים נתונים סטטיסטיים על הביצועים של השחקן.

עם זאת חשוב לציין שיש עוד דרך ארוכה עד שנהנה מצפיה מזווית זו לצורכי הנאה שכן השידור עדיין לא יציב והזויות הבעייתית לרוב גורמת לבחילות.

אימון וירטואלי

צוותים מקצועיים משתמשים כל הזמן בסרטים כדי לבחון את הביצועים שלהם או להעריך את המתחרים שלהם. אבל עם נקודת תצפית השונה בהרבה ממה שחווה שחקן במהלך המשחק, התוצאות אינן תמיד אופטימליות, מספר חברות עובדות כדי לתקן זאת באמצעות טכנולוגיה של מציאות מדומה.

החברה Beyond Sports אוספת נתונים ממשחקי כדורגל על מנת ליצור סימולציה תלת מימדית של המשחק. המשתמשים לובשים קסדת מציאות מדומה ובעזרתה יכולים לשוטט במגרש ולחקור את המשחק מכל כיוון באיצטדיון, כל נקודת מבט של השחקים, אוהדים והשופטים. בעוד שהחופש לבחון את המשחק מכל זווית מייצרת ערך ענק עבור הקבוצה, היא כנראה לא תתאים לאוהדים שכן מדובר בהדמיות גרפיות ולא בצילום 360. החברה כבר משתפת פעולה עם מועדוניי הכדורגל אייאקס ו PSV.

החברה STRIVR Labs עובדת גם היא על משהוא דומה ויוצרת סרטוני הדרכה ב VR המצולמים מנקודת המבט של השחקן במהלך אימון.

חברה נוספת ששווה איזכור בשלב זה היא Replay Technologies, הידועה בשל טכנולוגיית הרינדור התלת מימדית שלה. טכניקת הצילום כולל מערך של מצלמות Ultra HD הממוקמות סביב המגרש ומייצרות סרטון ראליסטי לחלוטין של הפעולות במגרש בתלת מימד. בעוד שהטכנולוגיה לא משמשת לתפוס משחקים מלאים, היא כבר הוצגה בתחרות ההטבעות של ה NBA ויצרה המון גלים!

למרות שקשה לחזות מתי בדיוק המציאות הוירטואלית תהפוך לנורמה בכל אחד מהתחומים הללו, זה רק עניין של זמן עד שזה יקרה. המציאות הווירטואלית תאפשר לנו להרחיב את היכולות האנושיות שהיו לנו עד כה למחוזות חדשים ולמתוח את הגבולות האנושיים למימדים שטרם נראו בעבר.

מעוניינים לשמוע פרטים על תוכניות לימודים בתחום? בואו להכיר את התוכנית שלנו לפיתוח חוויות ל AR\VR

אהבתם את הפוסט? אולי תאהבו גם את עמוד הפייסבוק שלנו, אנחנו מעלים טיפים יומיים על נושאים שמרגשים אותנו.

2 תגובות על “התעשיות שמתקדמות באמצעות טכנולוגיות ה-VR”

  1. אבי חנין הגיב:

    מעוניין ההכוונה לפיתוח חוויית חינוך עם מציאות מדומה

  2. אבי חנין הגיב:

    מעוניין ההכוונה לפיתוח חוויית חינוך עם מציאות מדומה
    0544211267
    בבקשה
    איך מתחילים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הוספת תגובה בפייסבוק