כלים

הרצאות TED שאתם ממש חייבים לראות

ענבר ליבוביץ | 19 בפברואר 2018

 

אגלה לכם משהו – אני מכורה להרצאות טד, ובכלל אוהבת להקשיב לאנשים שמדברים על דברים. אני חנונית רצינית, כך התברר לי בחיי הבוגרים למרות שהתעקשתי להתכחש לעובדה הזו, ואני באמת אוהבת ללמוד (בינינו, המשקפיים, הגשר והחיבה למשחקי מחשב בזמן שחברות שלי שיחקו בברביות היו כנראה צריכים לרמוז משהו), אבל מה שאני אוהבת במיוחד בהרצאות טד זה שהן מועברות על ידי אנשים יחסית פשוטים שהצליחו בשדה מסוים ומדברים מהניסיון האמיתי שלהם. זה לא אוסף קשקושים ניו-אייג'יים, זו ממש הזדמנות ללמוד מניסיונם של אחרים. מעבר לכך הן קצרות, ממוקדות, לרוב מעניקות גם ידע פרקטי ולא נשארות רק ברמה התאורטית, והכי חשוב – הן זמינות לצפייה בחינם!
אז אספתי כמה שיתנו לכם כלים מקצועיים, וגם כלים לחיים. אז בואו נצלול:

קבלת החלטות

פרדוקס הבחירה – בארי שוורץ (20:23, אנגלית, או עם כתוביות בעברית)

קבלת החלטות – פרופ' יוסי יסעור (16:51, עברית)

היכולת שלנו לבחור ולקבל החלטות היא יכולת בסיסית ביותר וחשובה מאוד, גם בחיים האישיים שלנו, אבל עוד יותר כשאנחנו באים לתכנן מוצרים ואנו מנסים להניע את המשתמשים שלנו לביצוע פעולה.
חשוב שנבין מה יכול לעצור משתמש מלבצע פעולה מסוימת, ואיך אנחנו יכולים לשנות את הסיטואציה כדי לקבל את התוצאה הרצויה.

פיתוח אישי למקצועיות

כוחה של הפגיעות – ברנה בראון (20:49, אנגלית, או עם כתוביות בעברית)

להקשיב לבושה – ברנה בראון (20:38, אנגלית, או עם כתוביות בעברית)

בהרצאות האלו בחרתי מאחר ואני באמת מאמינה במה שברנה מדברת עליו.
מה זה מאמינה? חיה את זה.
אני חושבת שכאנשי מקצוע מאוד חשוב שנבין שלהציב את עצמנו בעמדה פגיעה, לא אומר שאנחנו משדרים חולשה, אלא להיפך. יש כוח ואומץ גדול בפגיעות, בלומר "אני לא יודעת". ההצלחות הכי גדולות שלי הגיעו בגלל שהודיתי בחולשה שלי, הודיתי שכרגע אני לא יכולה, או שאני לא בטוחה וצריכה לבדוק את זה. בהתאמה, גם הכישלונות ורגעי השבר הכי גדולים שחוויתי התרחשו בגלל שלא הייתי מסוגלת להודות שאני לא יודעת או שכרגע אני לא יכולה.
אז הקשיבו לברנה, והרשו לעצמכם להיות פגיעים. זה יאפשר לכם לקבל ביקורת בצורה טובה, מבלי להרגיש שפוגעים לכם באגו, ואתם תהיו אנשי מקצוע הרבה יותר טובים בזכות זה.

מיומנות הביטחון העצמי – ד"ר איוון ג'וזף (13:12, אנגלית)

הרצאה מצוינת בה ד"ר ג'וזף מסביר על חשיבותו של הביטחון העצמי ואיך להעצים אחרים. אני חושבת שכל אדם שיצפה בה יוכל לקחת ממנה משהו – המאפיין ילמד איך לעבוד ואיך לעמוד מול קהל ולהציג את עבודתו, המורה/ מרצה ילמד איך להעצים את תלמידיו, המנהל ילמד איך לשמר את עובדיו ולשמור על המורל, וההורה ילמד איך לגדל ילד מאושר יותר. בקיצור, הרצאה לחיים.

הפסיכולוגיה של ההנעה-העצמית (מוטיבציה) – סקוט גלר (15:53, אנגלית)

האם אתם אנשים שרואים את חצי הכוס המלאה? או מתרכזים בחצי הכוס הריקה?
האם אתם מונעים מהדחף להצליח, או מהרצון להמנע מכישלון?
הפעולות שאנחנו עושים בחיינו מושפעות מהאופן בו אנו חווים את העולם. אם אנחנו פועלים מתוך חששות ופחדים התוצאות יהיו שונות מאשר אם נפעל מתוך רצון להשיג הצלחות.
עוד דבר שסקוט מדגיש הוא החשיבות של החברה האנושית, הקהילה, בתהליך הזה – "אנחנו יכולים ללמוד אחד מהשניה. צריכה להיות לנו הענווה לקבל משוב, והאומץ לדבר בקול ברור, ואנחנו חייבים לעזור אחד לשני להיות מונעים מתוך עצמנו… כולנו ביחד בזה, ואנחנו צריכים זה את זו".

למידת נושא חדש

איך ללמוד כל דבר – ג'וש קאופמן (19:26, אנגלית)

ללמוד איך ללמוד – ברברה אוקלי (17:50, אנגלית)

עוד יכולת שחשוב שתהיה לנו כאנשי מקצוע בעולם טכנולוגי היא היכולת ללמוד, ולעשות את זה מהר. אז איך לומדים נושאים חדשים? איך ניגשים לזה, מאיפה מתחילים? ג'וש קאופמן טוען שנדרשות רק 20 שעות בשביל לרכוש מיומנות חדשה. צפו בהרצאות, נסו ותגידו לי אחר כך אם זה עבד.

לתכנן את העתיד המקצועי

לתכנת את המוח שלך להצלחה – קארי גרין (15:31, אנגלית)

קארי גרין הקימה את העסק הראשון שלה מהבית, תוך כדי שהיא לומדת עריכת דין. לאחר מכן היא הקימה עוד עסק והבינה שמה שהיא באמת רוצה לעשות זה להיות יזמת. אז איך באמת פשוט קמים ועושים את זה? איך מצליחים? לקארי יש תשובה פשוטה לזה – מתכוונים. הרצאה טובה למי שכבר יש להם מפרשים, אבל צריכים רוח.

אל תמצאו עבודה, תמצאו משימה – סלסט הדלי (16:37, אנגלית)

ימי מחלה, חופשה, איחורים וכדומה עולים למשק המון כסף מדי שנה. חוסר סיפוק שלנו מהעבודה שלנו הוא אחד הגורמים לכך. גם בתוך תחום האפיון אנחנו יכולים למצוא את הנישה שמדויקת לנו, זו שנעימה וטבעית לנו, אם רק נדע בדיוק מה מניע אותנו ומה עושה לנו טוב, ונדע בדיוק גם מה מצופה מאתנו בתפקיד הזה.
אני למשל הגעתי לאפיון מתוך הרצון לשפר את העולם שאני חיה בו. אני רוצה לתת לאנשים כלים להתגבר על החסמים שיש להם, ושמונעים מהם לעשות את מה שהם רוצים.
כן, אני יודעת שזה שאפתני משהו… אבל בראייה שלי שינויים גדולים מתחילים בקטן, ולא צריך לשנות את כל העולם כולו, מספיק לשנות חלק קטן בכל פעם. אני ממליצה לכולכם לחפש את הקול הפנימי הזה בבואכם לחפש מקום עבודה. אל תשלחו קורות חיים לכל עבר, תמקדו את החיפוש ותדייקו אותו עד שתמצאו את המקום בו תרגישו בבית. גם אתם תרוויחו מזה וגם מקום העבודה שלכם ירוויח בענק.

מיומנויות שיח

עשר דרכים לנהל שיחה טובה יותר – סלסט הדלי (11:44, אנגלית)

בהרצאה הזו צפיתי כבר המון פעמים וגם המלצתי עליה בפוסט "להיות חלק מקהילה". הסיבה שאני חוזרת וממליצה עליה היא בגלל שהיא מאוד רלוונטית לימינו אנו, כאשר קצב החיים לעתים מונע מאיתנו לקיים שיחה משמעותית. סלסט לא רק מדברת על הבעיות אלא גם נותנת כלים פרקטיים. היא מנחה תוכנית טוק שואו ברדיו וחלק מהתפקיד שלה הוא ליצור שיח, למעשה היא מנהלת שיחות למחייתה, אז כדאי להקשיב למה שיש לה לומר, ובפעם הבאה שאתם באים לראיין משתמשים – להשתמש בכלים שהיא מציעה.

איך לדלג על הסמול-טוק ולהתחבר לאנשים – קלינה סילברמן (19:41, אנגלית)

מכירים את זה שאתם הולכים לאיזשהו אירוע (למשל דזיין פופ-אפ, UX on beer) וממש קשה לכם להנות ממנו כי למרות שאתם מוקפים אנשים, אתם מרגישים לבד? או שאתם מתחילים עבודה חדשה והימים הראשונים לא קלים כי הכל מאוד מביך? במצבים כאלו קשה ליהנות, וקשה ליצור כך קשרים.
לקלינה סילברמן יש פתרון. היא מציעה לדלג על הסמול-טוק ולצלול ישר לשיחות עמוקות ובעלות משמעות.

איך לדבר כך שאנשים ירצו להקשיב – ג'וליאן טרז'ר (9:58, אנגלית)

הרצאה ממש מעולה בעיני הנותנת כלים פרקטיים לשינוי האופן בו אנו מדברים, כך שיהיה קל יותר להקשיב לנו וירצו להקשיב לנו. ג'וליאן מונה את 7 החטאים של דיבור (אללי, חטאתי כנראה בכולם בשלב זה או אחר) ואז מונה 4 עקרונות טובים ללכת לפיהם. העקרונות האלו מתחברים גם להרצאות שהמלצתי עליהן קודם, המדברות על אותנטיות, פגיעות וביטחון עצמי, ולא במקרה.
כשאנחנו לומדים יכולת מסוימת אנחנו מקבלים כלי לארסנל הכלים שלנו, אבל אופן השימוש בו תלוי בנו, ויש הרבה יותר משימוש אחד לכל כלי. ניתן לקחת את העקרונות שמונה ג'וליאן טרז'ר וליישמם בקשרים הבין-אישיים שלנו, אך ניתן גם לחשוב עליהם כשאנחנו בונים מצגת למשל. הבסיס הוא הרי אותו בסיס, אבל אופן היישום תלוי בנו.

ציור עם שתי ידיים שמאליות

למה אנשים מאמינים שהם לא יכולים לצייר – ואיך להוכיח שהם כן – גרהאם שו (15:03, אנגלית)

אוקיי, די. בואו נשים סוף לאמירה הזאת "אני לא יודע לצייר". יש אנשים בלי ידיים שמציירים, אז כנראה שגם אתם יכולים. יודעים מה ההבדל ביניכם לבין אנשים שמציירים? הם מנסים, ולא מוותרים כי "יוצא להם מכוער" אלא מנסים שוב ושוב, מחפשים בגוגל ולא נחים עד שהם מצליחים.
נכון, אולי לא תהיו דה וינצ'י, פיקאסו או דאלי, אבל אין באמת צורך לכוון לשם. חלק ניכר מתפקידנו כמעצבים ו/או מאפיינים הוא לתרגם מחשבה לאובייקט ויזואלי, וציור זו מיומנות נלמדת ונרכשת שמאוד עוזרת בכך.
אני באמת מאמינה שאנחנו יכולים לעשות הכל, ושהדבר היחיד שמגביל אותנו באמת זו המחשבה שאנחנו לא. תאמינו בעצמכם, תהיו חדורי מוטיבציה, אל תהססו לאתגר את עצמכם ותראו שתופתעו.
"אם יוצאים מגיעים למקומות נפלאים", ד"ר סוס.

 

תזכרו תמיד – הידע נמצא שם, רק צריך להושיט את היד (או האוזן) ולקחת.

2 תגובות על “הרצאות TED שאתם ממש חייבים לראות”

  1. ערן הגיב:

    אני מתכנן לראות את כולן, תודה!

  2. זהר הגיב:

    כל ההרצאות האלה מדהימות, אחת נוספת שלדעתי היא מומלצת לנשים וממש חובה לדברים היא ההרצאה של דולף לונדגרן:
    https://www.youtube.com/watch?v=iNOE0dZpHcY

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הוספת תגובה בפייסבוק