חווית משתמש

Rework – הספר שמכניס את היזמות לתחום חווית המשתמש

אריקה רוטברג | 8 ביוני 2016

REWORK_cover-(1)

 

לקראת תחילת הקורס ב CREATE, ביקשתי מליאור המלצה לחומר קריאה שיכניס אותי לעניינים.

קיבלתי מיד שלושה ספרים – הספר הראשון היה Rework ולמרות שבהתחלה זה נראה לי קצת מוזר, כי Rework הוא לא ספר על UX אלא ספר על עסקים, מהר מאוד הבנתי שלמרות שהז'אנר לא מככב ברשימת הקריאה שלי, הספר הזה מעורר בי מוטיבציה, מחכים ורלוונטי. יש בו לא מעט תעוזה והוא מעודד התנהלות וחשיבה חדשה ומעודכנת על ניהול והקמת עסקים וחברות.

הספר מצויין, מתומצת וענייני ומורכב מרשימת טיפים וקווים מנחים ללא סיפורים מיותרים. הוא נכתב ע"י JASON FRIED  מ- Basecamp (לשעבר 37signals ) שאחראים על Campfire ,Highrise ו – Backpack הרווחיות, וגם על Ruby on Rails – תשתית כתיבת אפליקציות רשת.
הטיפים נכתבו מתוך ניסיון אמיתי שנצבר תוך כדי הקמת וניהול החברה ורלוונטים בעיקר לתחום השירותים שכולנו עוסקים בו.

בין אם אתם בעלי עסק או מיזם, מנהלים חברה גדולה שרוצה להתייעל ולהתחדש, או רק חולמים לקום ולעשות משהו קטן לצד הדייג'וב שלכם – הספר הזה יכול לשמש עבורכם מדריך אמיתי.

הוא עורר בי השראה כמעצבת גרפית עצמאית ויכול גם לתרום למעצבים שכירים שכידוע, משתלבים בשלב מאוד מוקדם בחיי מיזמים היום, ומהווים חלק משמעותי בדרך של הצוות והחברה.

Top 10: עשרת הטיפים שאהבתי במיוחד מתוך הספר

התעלמו מ"העולם האמיתי"

"זה בחיים לא יעבוד בעולם האמתי" זה משפט נפוץ כשמציגים רעיונות חדשים לאנשים. אם אתם שאפתניים ואופטימיים, אל תתנו לזה לדכא אתכם. "העולם האמתי" מגיע פעמים רבות מאנשים פסימיים, הפוחדים מהלא מוכר ומתקשים לקבל גישות חדשות. אל תתנו לזה להשתלט גם עליכם.

למה לגדול?

אולי הגודל הנכון עבורכם הוא 4 עובדים? אולי 40? או בכלל רק אתם והלפטופ שלכם? אולי השאיפה לגדול כמטרה בפני עצמה לא תמיד נכונה? רובנו חושבים על גודל החברה כמדד להצלחתה, אבל זיכרו שגודל מסרבל, מכביד ולא מאפשר גמישות. הבינו מה הגודל המתאים עבורכם באמת, והישארו בו. אחרי שתגדלו יהיה קשה להצטמצם בלי לגרום נזקים.

וורקוהוליק הוא *לא* עובד טוב

עובד טוב הוא עובד שכבר נמצא בבית, אחרי שהבין איך לבצע את המשימה בצורה מהירה וחכמה. אנשים שמתקבעים בכיסא גורמים לאחרים להרגיש רע, נתקעים על דברים שאינם חשובים במסווה של פרפקציוניזם, נהנים מהתשואות על הקרבת השעות הרבות (כשבעצם ניתן היה לבצע את העבודה בפחות שעות), והכי חשוב – נשחקים עם הזמן.

תכנון = ניחוש

חישבו על העתיד, אבל אל תהיו אובססיביים לגבי התוכניות שלכם. תכניות סותרות אלתור, והיכולת לאלתר, לזהות הזדמנויות ולסטות מהדרך חשובה. אין טעם בתכניות ארוכות טווח ובמסמכים ארוכים שאף אחד לא יקרא וייקח המון זמן לכתוב. מה גם שהזמן הנכון לקבלת החלטות הוא לא *לפני* שיצאתם לדרך.

גרדו את הגירוד הפרטי שלכם

צרו משהו שיפתור בעיה שיש לכם באמת. זה יגרום לכם להבין את הצרכים טוב יותר, להיות מעורבים, להתאהב במה שאתם עושים ולחסוך הרבה שלבים והתלבטויות בדרך.

הגדירו גבולות

דעו מה אתם עושים ומה לא. הגדירו גבולות ברורים שיהוו לכם קווים מנחים. אם לא תדעו במה אתם מאמינים ומה הגבולות שלכם – הכל תמיד יהיה נתון לוויכוח. בחנות איכותית למזון בריאות לעולם לא יהיה אוכל לא בריא. עמדה חזקה, ברורה ולא מתפזרת מושכת אוהדים נאמנים.

כסף מבחוץ? לא תודה

לחלקכם זה הולך להישמע מוזר, אבל אם אתם לא באמת חייבים – הימנעו מחיפוש משקיעים. כסף של אחרים הוא מפתה אבל יש לו מחיר כבד בדמות איבוד השליטה. עדיף שתתמקדו בלקוחות שלכם ולא ברצונות המשקיעים שלכם. כסף מבחוץ הוא הסחת דעת עצומה וממכרת שבדרך כלל לא משתלמת. בידקו האם יש דרך אחרת.

אקזיט הוא לא האופציה היחידה

גם אנשים שעשו אקזיט רוצים לקום בבוקר ולעשות משהו יום למחרת (או שנה אחרי) – אז למה לא להישאר ולנהל את החברה המוצלחת שכבר הצלחתם להקים? מה הסיכוי שתקימו עוד אחת מוצלחת באותה מידה? חישבו על העסק שלכם, לא על מי שירצה לקנות אותו.

גייסו כשזה כואב, לא כשזה נעים.

שאלו את עצמכם "מה יקרה אם לא נגייס עכשיו?" אם מישהו עוזב, אל תגייסו מיד מחליף. בידקו כמה זמן אתם מסתדרים בלעדיו – לפעמים תגלו שאתם זקוקים לפחות אנשים ממה שנדמה.

תרבות היא לא משהו שכותבים

היא משהו שקורה כשחיים אותה ונושמים אותה באמת. תרבות מלאכותית היא חסרת משמעות.
תרבות אמיתית נוצרת מתוך התנהגות עקבית. אם תהיו טובים ללקוחות שלכם באמת ולאורך זמן – זה יהפוך לחלק מתרבות החברה. אם תתגמלו נאמנות לאורך זמן – זה יהפוך לחלק מתרבות החברה. לא אם תכתבו את זה על פוסטרים וניוזלטרים.

למטיבי לכת: 40 טיפים נוספים שכדאי לשמור ולזכור

לפני הכל

המציאות החדשה
זיכרו: כל אחד יכול להקים היום עסק. לא צריך משרד והמון כסף ואפשר לעבוד מכל מקום בעולם עם אנשים מכל מקום בעולם. 10 שעות בשבוע לצד עבודה כשכיר יכולים להספיק כדי להתחיל ולא צריך לסכן שום דבר.

מכשולים

למידה מטעויות זה אוברייטד
"9 מתוך 10 עסקים נכשלים", "כישלון בונה אופי", "היכשל מוקדם וצעיר"- כולנו שמענו לפחות אחד מאלה. אבל האמת היא שלא חייבים להיכשל כדי להצליח. מהצלחות לומדים הרבה יותר: לומדים מה כן עובד, ולא מה לא.   

צאו לדרך

Make a dent in the universe
כדי ליצור משהו משמעותי, אתם צריכים להרגיש שמה שאתם עושים משנה. שאתם חלק ממשהו חשוב. שאם תפסיקו זה ישנה למישהו. עשו זאת עם הרגשת דחיפות – זו העבודה של החיים שלכם.

התחילו
לכולנו יש את החבר שחשב על הרעיון ל- ebay לפני ebay. כמובן שאין לזה שום משמעות. לחשוב על ebay וליצור אותו, הם שני דברים שונים מאוד. החלק הכי חשוב הוא להתחיל. הרעיון הוא חלק כל כך ראשוני בהקמה של עסק, שהוא כמעט זניח.

חוסר זמן הוא לא תירוץ
אם אתם רוצים ליצור משהו באמת, פנו לו את הזמן. אתם יודעים שזה אפשרי.

הקימו עסק, לא סטארטאפ
כל העסקים, במוקדם או במאוחר, צריכים להיות רווחיים. עסק ללא מסלול ברור לרווחיות הוא לא עסק, הוא תחביב. הקמת עסק ללא התחשבות ברווחיות העתידית שלו שוות ערך לבניית חללית בלי התחשבות בכוח הכבידה.

התהליך

אמצו את המגבלות
המגבלות שלכם כופות יצירתיות. הבינו איך להסתדר עם מה שיש לכם בצורה יצירתית במקום לקטר.

התעלמו מהפרטים הקטנים
התחילו מהתמונה הגדולה, אחרי שתבינו אותה רדו לפרטים הקטנים. אל תתנו לפרטים קטנים להסיח את דעתכם לפני שהגיע הזמן.

היו אוצרים (בררניים)
מה שחשוב הוא מה שאתם מסננים החוצה. מוזיאון טוב נמדד עפ"י מה שלא נכנס אליו ולא רק ע"פי מה שבתוכו.

התמקדו במה שאינו חולף
זהו תשוקות וצרכים נצחיים, לא טרנדים חולפים.

מיכרו את התוצרים הנלווים שלכם
גם אם אתם לא מייצרים משהו שיש לו תוצרים נלווים ברורים (כמו נסורת ממפעל עץ לדוגמא), אתרו את מוצר הלוואי שלכם, אותו תוכלו למכור. הספר הזה, לדוגמא, הוא תוצר נלווה לעבודה של כותביו.

השיקו עכשיו
דד ליין לוחץ יכריח אותכם להתייעל ולהבין מה חשוב באמת. השאירו את הפיצ'רים הנוספים והדברים שניתן לעשות אחרי ההשקה לאחריי ההשקה.

יעילות

נקו שכבות של טקסט
ציירו, בנו מודלים, זמזמו, צלמו, מצאו דרכים להעביר את הרעיון שלכם בלי מסמכים ארוכים ומייגעים שקשה לכתוב וקל לשכוח.

סיבות להפסיק
הקפידו לשאול את עצמכם מה אתם עושים? למה? האם זה יעיל? האם יש דרך קלה יותר? האם הישיבה הזו באמת חשובה? הפיצ'ר הזה באמת משמעותי?

הסחות הן האויב
נטרלו הסחות ועיבדו לבד, ללא הפרעות וברצף. תופתעו לגלות כמה מוסחים הייתם לפני וכמה זמן בזבזתם.

פגישות הן רעילות
פגישה של 10 אנשים שנמשכה שעה היא 10 שעות יעילות שבוזבזו. וודאוו שיש לפגישה מטרה אמיתית, שרק מי שחייב להיות בה באמת נמצא, היו ממוקדים וסיימו אותה כשהיא נגמרת.

אל תהיו גיבורים
בקשו עזרה או שנו כיוון ואל תבזבזו זמן נוסף אם נתקעתם.

מתחרים

למי אכפת מה הם עושים?
התמקדו בכם ולא בהם. אל תהיו אובססיביים לגבי מה שהמתחרים שלכם עושים, זה מקור ללחץ והסחות דעת.

התפתחות

קודם כל אמרו לא
"אם הייתי מקשיב ללקוחות שלי, הייתי בונה להם סוס מהיר יותר", הנרי פורד.
קל להגיד כן – לדדליין לחוץ מידי, לעיצוב בינוני. דעו מתי להגיד לא (אבל אל תהיו מרושעים לגבי זה).

היו "טובים בבית"
וודאו שהמוצר שלכם יכבוש את הלקוח בבית, לא על המדף. כוונו למערכת יחסים ארוכה, לא לסטוץ חד פעמי. למוצר איכותי באמת ולא לצלצולים ופרסומות. זה מה שבאמת יבנה לכם קהל לקוחות אמיתי ויפיץ את השמועה.

אל תעשו רשימות
הקשיבו ללקוחות שלכם. הם יזכירו לכם שוב ושוב כשמשהו באמת ישנה.

פרסום

היתרון שבאלמוניות
אל תמהרו להפיץ את השמועה במימדי ענק- בשלב הראשון שלפני החשיפה יש הזדמנות חד פעמית לטעות, לתקן ולשנות בשקט וללא נזקים.

למדו והדריכו
צרו קשר איכותי וארוך טווח עם הלקוחות הפוטנציאליים שלכם ע"י לימוד והעברת תכנים איכותיים. חברות גדולות יכולות להרשות לעצמם פרסומות בסופרבול, אבל הן בדרך כלל אובססיביות על שמירת המידע שצברו בסודיות. זו ההזדמנות שלכם להתעלות עליהם, לזכות בכבוד והערכה ולפרסם את עצמכם בדרך טובה יותר.

סוחרי סמים יודעים מה הם עושים
תנו ללקוחות קצת, והם יחזרו כדי לקבל עוד.

שיווק הוא לא מחלקה
כל העובדים שלכם עוסקים בשיווק, כל הזמן. בכל אימייל שהם כותבים, כל שיחת טלפון שהם עונים לה, וכל הודעת שגיאה שהם מנסחים.

גיוס עובדים

וותרו על הכוכבים

חברות מסויימות מתמכרות לגיוס עובדים. כשהן שומעות על מישהו יוצא דופן – הן יארגנו משרה רק כדי לגייס אותו. הבעיה היא שלרוב התוצאה היא עובד נהדר שנמצא במשרה לא חשובה ולא משמעותית. הדבר הכי גרוע לחברה הוא יותר מידי עובדים. כך תמצאו את עצמכם ממציאים עבודה כדי להעסיק את כולם. כשיהיה לכם צורך אמיתי, תמצאו את האדם הנכון.

שנים של חוסר רלוונטיות
יש מעט הבדל בין עובד עם חצי שנה נסיון ובין אחד עם 6. מה שחשוב הוא היכולות, הכשרון והנאמנות. לא שנות הניסיון.

שכחו מהשכלה פורמלית
תואר לא בהכרח יספק לכם את מה שאתם צריכים. לפעמים אפילו להפך- יותר מידי זמן באקדמיה יכול לגרום נזק.

כולם עובדים
בצוותים קטנים כולם צריכים לעבוד, לא להאציל סמכויות. הימנעו מהעסקת מאצילי סמכויות. הם ימציאו משימות כדי שיוכלו להמשיך להגיד לאנשים מה לעשות.

העסיקו עובדים שהם גם כותבים מצויינים
אדם שכותב טוב ובהיר חושב באותה צורה. הוא ידע להעביר רעיון, להבחין במה שחשוב ותהיה לו היכולת לשים את עצמו בנעליו של מישהו אחר.

האנשים הכי טובים נמצאים בכל מקום
העסיקו אנשים מכל מקום והיפגשו מידי פעם. המטה של החברה של כותבי הספר נמצא בשיקגו ואילו יותר מחצי מהעובדים נמצאים במקומות אחרים.

בקרת נזקים

קחו אחריות על טעויות
הודו בטעות, התנצלו והגיבו בזמן.

איך להתנצל
בצורה אישית, ברורה, כנה. בלי משפטים עמומים כמו "אנו מתנצלים אם נגרמה לכם אי נוחות".

כולם בקו האש
אל תגנו על הצוות מפני פידבק של לקוחות. כל הצוות צריך להיות מחובר ללקוחות.

קחו נשימה עמוקה
כשתשנו משהו במוצר שלכם, סביר שתקבלו מיד תגובות זועמות ושליליות. תנו לדברים לשקוע – בדרך כלל זוהי תגובה אנושית וטבעית לשינוי- בני אדם לא מגיבים טוב לשינויים, ולרוב התגובות הזועמות מגיעות לפני שבכלל נתנו לזה צ'אנס. אם אתם מאמינים בשינוי, תנו לזה זמן ואל תבהלו ותגיבו/תשנו לפני הזמן.

מעסיקים עובדים? נהדר! כדאי שתפנימו את הטיפים הבאים

עזבו את הנינג'ות בשקט
אל תחפשו "מעצבים נינג'ות" או "תותחי על". חישבו על סביבת העבודה. הפכו אותה לאיכותית, מכבדת ומעודדת יצירתיות. זה יותר חשוב מ"יום הביאו את הכלב לעבודה" או דברים מהסוג הזה. צרו סביבת עבודה נהדרת והעובדים המעולים יגיעו אליכם.

הם לא בני 13

כבדו את העובדים שלכם ותנו בהם אמון, זה ישתלם לכם.

שילחו את העובדים הבייתה ב- 17:00  
כשמדובר בשעות עבודה, חשובה האיכות ולא הכמות.

צריך להיות מוכן אתמול
השאירו את הדחיפות והבהילות לזמן בו באמת תזדקקו להן.

השראה בת חלוף

לכולנו יש רעיונות. רעיונות הם נצחיים. מה שלא נצחי הוא ההשראה. להשראה ולמוטיבציה יש תאריך תפוגה. אם אתם רוצים לעשות משהו, עשו אותו עכשיו. אם יש לכם השראה באמצע הסופ"ש, עזבו הכל והתחילו לעבוד. כשאתם בהיי של השראה תספיקו לעשות עבודה של שבועיים.

לסיכום

אני חושבת שכל אחד יכול למצוא את הטיפים שרלוונטים אליו או שנכונים לגבי החברה או מקום העבודה שלו. אין לי ספק היום שחלק מהעבודה של ליצור מוצרים חדשים חייבת לכלול גם חלק של יזמות וניהול.

דבר המערכת: יש מהדורה של הספר גם בעברית (בשם המבריק: ״עסקים מחוץ לקופסא״), אנחנו ממליצים לכם לא להתעצל ולהזמין אותו בעברית או באנגלית (אנחנו לא פה בשביל לשפוט).

אהבתם את הפוסט? אולי תאהבו גם את עמוד הפייסבוק שלנו, אנחנו מעלים טיפים יומיים על נושאים שמרגשים אותנו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הוספת תגובה בפייסבוק