כלים

איך אני הופך את הסיפור שלי לתיק עבודות?

רון דוד בן ישי | 20 ביוני 2020

VERITAS VOS LIBERABIT ״האמת משחררת״..

(the truth shall set you free)

כאשר אנחנו מצליחים להביא את הסיפור שלנו לתוך החיים עצמם, מראיון עבודה ועד לדייט ראשון, משרטוט קל על דף ועד לציור ענק על קנבס, תמיד ההצלחה הגדולה ביותר תהיה כאשר נבטא את הסיפור שלנו במדוייק. בסיפור שלנו אנחנו מרגישים הכי בטוחים, מודעים, ומלאי תשוקה ומטרה, זה בעצם התהליך שמייצג אותנו הכי טוב. זה יציג אותנו תמיד באור חיובי ויקרב אותנו למיקסום הפוטנציאל שלנו, בלי מסיכות, בלי הפתעות, אחד הפתגמים הכי מפורסמים בנושא נמצא בברית החדשה: ״ האמת משחררת״..

מי אני בקצרה? איש של יצירה, חויית משתמש, עיצוב (בהמון תחומים) ואופה בשלושת העשורים של חיי, אה וגם אבא פגום לארבעה :). ראיתי, קראתי, עיצבתי וכתבתי המון קורות חיים שלי ושל אחרים, ובשנים האחרונות במיוחד, אני רואה קושי גדול של אנשי הקריאייטיב להתמודד עם היצור הזה שנקרא ״תיק עבודות״.


פרק א׳ – איזה בלאגן, איפה מתחלים?

״..בראשית ברא אלוהים את השמיים ואת הארץ, והארץ הייתה תוהו ובוהו וחושך על פני תהום..״

בראשית פרק א׳ פסוק א׳-ב׳

אז כשאנחנו רוצים להתחיל לייצר תיק עבודות או למתג את עצמנו, ״למכור את עצמנו״, אנחנו נקלעים ל״תוהו ובוהו״ וחושך מוחלט. אין לנו שמץ של מושג מה עושים? איזה עבודות בוחרים? מה כותבים? והאם מישהו בכלל יבין את זה? האם מישהו יצליח להרגיש מי אנחנו? ומה הערך שלנו? כל כך הרבה שאלות מהותיות, הרות גורל, אנחנו ממש מרגישים שהיצירה הזאת, היא שתקבע את גורל עתידנו. אך המציאות הרבה יותר פשוטה, ולכן ברגעים אלו כל שעלינו לעשות זה לחשוב על עצמנו כמוצר ועל איך היינו מוכרים את המוצר הזה (אנחנו) לקהל שלנו (מעסיק כזה או אחר).

הגישה שלי קצת שונה מהגישה הבנאלית שהיתה עד היום, אבל לפני שאגיש לכם אותה, בואו נבין מה קורה היום ולמה זה מרגיש לכם כ״תהום״?

נכון להיום, תיק עבודות סטנדרטי כולל בדרך כלל:

א. קורות חיים.

ב. עבודות שעשיתי.

אנשים לוקחים מלא עבודות (בד״כ כמעט כל מה שעשו מהיום שהפכו למעצבים/גרפיקאיים) ומכניסים אותם לתיק העבודות מתוך המחשבה שככל שיהיו יותר עבודות להציג, זה יהיה מרשים ויעיד על ניסיון רב ויכולות. ואז הם מנסים לכתוב כמה מילים על כל פרוייקט, מה שבדר״כ יוצא כמישמש לא כל כך מובן, שגורם למי שקורא את זה להתייאש דיי מהר (מניסיון).

זאת הסיבה העיקרית בגללה אנחנו מסתבכים, ולוקח לנו ים זמן להכין את החומרים הדרושים ואז אנחנו לא סגורים על מה יבוא קודם, ובסוף ה״תוהו ובוהו״ עוצר בעדינו מלהביא את עצמנו למרכז ולספר את הסיפור שלנו.

אם אנחנו לא מתחברים לעצמנו ולסיפור שלנו איך אנחנו מצפים שהקורא יבין אותו ויזמין דווקא אותנו או יבחר דווקא בנו מתוך עשרות או מאות תיקי עבודות??? בלתי אפשרי.


פרק ב׳ – היתרון שלי זה אני

״..וירא אלוהים את האור כי טוב, ויבדל אלוהים בין האור ובין החושך..״

בראשית פרק א׳ פסוק ד׳

לאחר המון זמן של מחשבה, ושיחות עם המון מעצבים/מעצבות, מנהלים ואנשי כח אדם, התחלתי להבין שהדרך הנכונה היא שונה בכל המהות שלה ממה שמוכר לנו היום ושהגיע הזמן ל״להבדיל בין האור לחושך״, נקרא לזה מעכשיו: סיפור המותג שלי, לא תיק עבודות, אלא הסיפור שלי, או: למה כדאי לכם לבחור בי.

אתחיל בסיפור קצר..

לפני שנתיים הגיע אליי חבר טוב שהתחיל מיזם מרתק וביקש ממני למתג לו את החברה ולקחת אחריות על כל הקריאטיב של המיזם. זה מאוד איתגר וסקרן אותי ולמרות שכבר הייתי עצמאי כשנה וחצי וחברתי לכמה לקוחות גדולים מאוד ועשיתי אחלה כסף, בכל זאת החלטתי שאני הולך על זה בכל הכח! למה? כי הרעיון של ליצור מציאות מרמת החלום בלבד לכדי מציאות של חברה בשווי מיליארד דולר הדליק אותי, הגניב לי את כל החושים, אז הלכתי למדיום שלי (אני הולך אליו בכל כמה חודשים והוא מייעץ לי בעסקים ובחיים) סיפרתי לו את השתלשלות העיניינים והוא אמר לי: ״ אם תחליט שאתה הולך על זה, תלך בכל הכח, יש לך המון ללמוד, זה תחום חדש לך, אבל ההחלטה הזו שאתה הולך על זה בכל הכח, היא שלך ועתידה לסלול לך הצלחה גדולה..״.

וכך עשיתי, התחלתי לקרוא ספרים, להקשיב לפודקאסטים, קורסים אונליין (שכחתי לציין שאני אוטודידאקט) כל מה שאני, למדתי לבד. כך במשך שלושה חודשים קראתי מעל 22 ספרים על מיתוג ועיצוב ויצירה והרגשתי חי ופורח. הרגשתי שאחרי כל כך הרבה שנים במקצוע, מצאתי את שאהבה נפשי..שוב… 🙂 ואציין שהיום, לאחר חצי שנה בלבד במיזם, אנחנו כבר עם ערך של מעל 100 מיליון דולר ונמצא בתקופה מדהימה מטורפת וסופר מאתגרת.

זה גרם לי להבין שכשאתה מבין את ה״למה״ שלך ושל המוצר שאתה מייצר, ומצליח להביא את הערך שלך למקום העבודה שלך, כולם זוכים ובגדול. להרים את הרף של עצמך זה אחד הדברים הכי משמעותיים לנו כבני אדם ובמיוחד כמקצוענים. גם אם לא נגיע ל-100% מהיעד, נגיע ל-80%, אבל אלה יהיו 80% מעל הרף שהיה לפני, וככה מתקדמים.

אנחנו, אנשי הקריאטיב הבכירים והצעירים הופכים למרכז מאוד חשוב בחיי המוצר, ולכן חשוב שכך נתחיל להתייחס אל עצמנו.

בחזרה לנושא, גיליתי שבמקום לייצר תיק עבודות עם מלא שטויות שאף אחד לא באמת מבין, עלינו למתג את עצמנו כ״מוצר״, שיש לו ערך חזק ויש לו כל מה שמוצר צריך – מספר מותג ועד ל״למה״. יעדים, תוכנית עסקית, הבנה לעומק של הסיפור שאנחנו מביאים איתנו למקום העבודה, מהו היתרון היחסי שלנו אל מול המוצרים האחרים בשוק? וכו׳..

ואז ניסיתי להבין את ״האיך״ – איך עושים את זה?


פרק ג׳ – התוכנית

״..ויקרא אלוהים לרקיע שמים, ויהי ערב ויהי בקר יום שני..״

בראשית, פרק א׳, פסוק ח׳

לכל סיפור טוב יש שלושה דברים מהותיים: התחלה, אמצע וסוף. ההתחלה שלנו היא תהיה המידע הבסיסי על עצמנו – שם, ת.לידה, טלפון וכל השאר. האמצע יהיה ה״למה״ שלנו – ״היכולות שלנו״ ,״כח החשיבה״ שלנו. הסוף יהיה בד״כ – סיכום קצר, פרולוג, לסיפור עם טעם של עוד וקריצה להמשך…

לכל מותג חזק יש ״למה״. למה אתם עושים את זה? במה אתם מאמינים? מה מניע אתכם? סיימון סינק אומר: ״אנשים לא קונים את מה שאתה עושה; הם קונים את ״למה״ אתה עושה את זה. ומה שאתה עושה פשוט מוכיח את מה שאתה מאמין בו". באנגלית זה נשמע טוב יותר: People don't buy what you do; they buy why you do it. And what you do״ ״simply proves what you believe

ברגע שיש לנו את ה״למה״ הרבה יותר קל לנו להתקדם בכל דבר כי זה ״הרקיע״ ממנו נקבל את כל החיים של המותג שלנו. כל החלטה חשובה היא תוצר של ״הרקיע״ שלנו.

תחשבו כמה פעמים קרה לכם בחיים שהייתם צריכים לשכנע מישהו לעשות דבר מסויים או לרכוש משהו מסויים, ורק בגלל שידעתם באמונה שלמה שאתם יודעים על מה אתם מדברים, שאתם מכירים את המוצר הזה בכל פרמטר שלו, הצלחתם לגרום לאדם מולכם לבצע את הרכישה או הפעולה המבוקשת. זה הביטחון שאתם צריכים כאשר אתם ״מוכרים״ את עצמכם. הביטחון שאתם ״המוצר״ הכי טוב לעסק שעומד מולכם.

שלב ראשון

השלב הראשון הוא להבין מה השינוי שאתם שואפים לקדם? במה העולם יהיה טוב יותר אם תצליחו?

(ולא, כסף זאת לא סיבה מספיק חזקה. כסף הוא רק תוצר לוואי של מה שאנחנו עושים)

לדוגמא: אני כמעצב תמיד הרגשתי סוג של ״מטפל״, ואסביר – כאשר מטופל מגיע למטפל הוא מגיע עם צורך חזק לעזרה, לשינוי, להארה. לאחר כל מפגש ישנה התקדמות ובסוף הטיפול, שבד״כ לוקח כמה מפגשים, אנחנו יוצאים אל עולם חדש שהמטפל עזר לנו ״לברוא״. המעצב לוקח את מה שהיה עד לאותו רגע רעיון, רצון, של אדם/לקוח, והופך אותו לעולם חי. ככל שמעמיקים אל תוך העולם של האדם/לקוח קורה רגע מאוד מיוחד לאדם/לקוח שהרעיון נבט בתוכו, והרגע הזה הוא לא פחות מתחושת החלמה מדהימה, הניצוץ בעין שיש לאדם הזה, שחזר להיות ״הילד״ שביקש צעצוע וקיבל אותו. זה השינוי שאני מביא לעולם, אני הופך רעיונות של בני אדם לעולמות חדשים. הם יכולים לחיות אותם ועל ידי זה אני מבריא את נשמתם. אני מקיים את התכלית שלהם. זאת אחריות גדולה ולכן אני תמיד מאזין בקשב רב ללקוחות שלי, מדייק את עצמי אליהם ונותן להם להרגיש שרק הם נמצאים בעולם בזמן שלנו יחד.

שלב שני

הערכים: מהם חמשת הערכים העליונים שלכם? פרטו כמה מילים על כל ערך, מה משמעותו בשבילכם?

לפניכם רשימה של ערכים שיתנו לכם כיווני מחשבה רבים: קיימות, שייכות, קהילה, סקרנות, נגישות, הרפתקנות, אסתטיקה, הנאה, כיף, דיוק, הישגיות, אמפתיה, אומץ, תחרותיות , אדיבות, מצויינות, שלווה, נינוחות, גלובליות , יצירתיות, מנהיגות, אכפתיות, ביטחון, אמינות, פרקטיות, פשטות, אחריות, דינמיות, אלטרואיזם, מסירות, מקצועיות, שאפתנות, שמחה, התמדה, נחישות, סתגלנות, הומור, שקיפות, תשוקה, חדשנות, חלוציות, כבוד, חכמה, צמיחה, התפתחות, אופטימיות, סדר, התרגשות, פרובוקטיביות , הרמוניה, פתיחות, חדות, אלגנטיות, הוגנות, כנות, מסתורין, אמונה, אותנטיות, רוך, עונג, גילוי, משפחתיות, צדק, תקשורת , רב גוניות, חופש, נאמנות, פרו אקטיביות, חסכנות, עצמאות, דמיון, רציונליות, בטיחות, למידה, זרימה, מקוריות, חיות וחיוניות, אפקטיביות, השראה, אהבה, רגישות, התלהבות, נדיבות, עזרה לקהילה, אינטימיות, ידע, שירותיות, סולידריות , עבודת צוות, בריאות, הצלחה, רוחניות, יחס אישי, איכות, מסורתיות, נוחות, מחויבות, שינוי, יציבות.

שלב שלישי

הבנת ה״למה״, אחרי שהבנו את ה״למה״ נבנה את האישיות שלנו.

אילו המותג היה בנאדם והיה נכנס לפגישה איתכם, מהם שלושת הדברים שהייתם חושבים עליו מייד?

– בן כמה הוא?

– איך הוא מתלבש?

– מה מצבו המשפחתי?

– מהם תחומי העניין שלו?

– מהם התחביבים שלו?

– איזו דמות מפורסמת הוא מזכיר?

טיפ: זה אולי נשמע לכם מוזר, כי הרי המותג הוא אתם, אבל ברגע שתנסו לצאת מעצמכם לרגע ולבנות פרסונה שניתן לתקשר איתה, להגדיר מה היא לובשת? איך היא מדברת? מה היא אוהבת? מה היא אוכלת? שומעת? לאן היא יוצאת? איך היא מברכת לשלום? וכו׳.. ברגע שתבינו לעומק את מי אתם מייצגים, הכל יהיה ברור יותר ותוכלו להתקדם לשלב הבא: נראות המותג – יצירת האייקון שלכם, הצורה, הצבע והפונט שמייצג אתכם.


הסיפור

״..ויברא אלוהים את האדם בצלמו, בצלם אלוהים ברא אותו, זכר ונקבה ברא אותם..״

בראשית, פרק א׳, פסוק כז׳

עכשיו כשיש לנו סיפור ברור עם דמות ותפאורה שמתאימה בול, אפשר לקחת שניים עד שלושה סיפורים שיצרתם למישהו אחר ולספר אותם דרך העיניים שלכם.

מה הסיפור אמור לכלול? בגדול, הוא בא להציג את ההבנה שלכם במה שיצרתם. להראות לצד הקורא או המקשיב את ה״למה״ עשיתם את מה שעשיתם.

רעיון א׳

בחרו את הפרוייקטים (סיפורים) שהכי נהנתם בהם, שאתם מרגישים שאתם שוחים בהם ויכולים לספר עליהם בשפה שלכם באהבה ובעושר, ותסריטו את עצמכם מספרים עליהם תוך כדי שאתם מראים בסרט את המסך שלכם ועוברים בין המסכים של הפרוייקט ומסבירים את קו החשיבה שלכם, את ה״למה״ שלכם בתוך הפרוייקט.

מה היתרון ברעיון זה?

האדם שישב ויקשיב לכם, בעצם יקבל מספר דברים שהוא לא יקבל בשום מקום אחר:

– אתכם חיים ומלאי תשוקה במקומכם הטבעי.

– הבנה עמוקה של המחשבה היצירתית שלכם.

– הסבר מפורט על היצירה שלכם.

לא צריך יותר מלהציג את עצמכם, כאילו והייתם בשיחה עם האדם שמולכם.

אני מצרף כמה דוגמאות שמעבירות את המסר בצורה מצויינת.

דוגמא ראשונה

דוגמא ראשונה של היזם Mark Leruste

דוגמא שנייה

דוגמא שנייה של Kristiyan Despodov

דוגמא שלישית

דוגמא שלישית של הספרדי Josep Maria

דוגמא רביעית

דוגמא רביעית קלילה וכיפית

רעיון ב׳

בחרו שלושה פרוייקטים וכתבו עליהם את הסיפור שלכם . כתבו עליהם מנקודת הראות שלכם, בשפה שלכם, במונחים שלכם, וכמובן במונחים מקצועיים בהקשר למה שאתם מדברים עליו;

דוגמא נהדרת לפורטפוליו כזה היא של סיימון פאן.

הסיפור שלו מועבר בצורה מדהימה. הוא בחר ארבעה פרוייקטים שמייצגים אותו. כל עבודה מפורטת ברמת דיוק מדהימה, תקראו בעצמכם.

 

דוגמא טובה נוספת לתיק עבודות סיפורי ניתן לראות אצל דר״ פרנסס טאנג

מתוך תיק העבודות של דר״ פרניסס טאנג


סיכום או פרולוג

אז לאחר שעברנו על שלושת השלבים העיקריים ביצירת הסיפור שלנו (מה שקראנו לו פעם – תיק העבודות), השינוי שאני רוצה להביא לעולם הוא הבנת העוצמה והייחוד שיש לכל אחד מכם. אני מאמין שכאשר תיישמו את השלבים האלה, התהליך שתעברו יציף אתכם בשאלות ובהארות מעניינות על עצמכם. הביטחון העצמי שלכם יעלה ופתאום תשימו לב שבכל ראיון או שיחה, ההבנה שלכם בעצמכם ובמה שיש לכם לתת לעולם תהיה עמוקה יותר, מדוייקת יותר והרבה יותר עשירה. המהלך הזה בעצם יגרום לכם גם לדייק את התפקיד אותו אתם מחפשים ומה הכי נכון ומדוייק לכם לעשות. אולי תבינו שאתם מתחברים יותר לעולם הויזואלי ולא האנליטי, ושאתם רוצים להיות יותר מעצבי ויז׳ואל ממאפיינים או ההיפך. אולי תגלו שיש בכם יכולות ניהול גבוהות ותחליטו בכלל להיות מנהלי מוצר עם יכולות אסטטיות כי באתם מעולם העיצוב.

לי התהליך הזה עזר להבין הרבה מעבר למקצוע שלי, אלא איזה אבא אני, מה אני רוצה להעביר לילדים שלי, איזה דוגמא אני רוצה לשמש להם? מה אני אוהב לעשות ומה פחות ועוד הרבה..

חשוב להבין שמי שמחפש אותנו אנשי האפיון והעיצוב, מחפש להבין את קו המחשבה שלכם ולא באמת אכפת לו אם יצרתם עשרה או מאה פרוייקטים, אין לזה באמת משמעות.

אני ממליץ לכם לכתוב את הסיפורים שלכם באהבה, עם כמה שיותר פרטים. תכתבו את התהליך שלכם מול מנהלי המוצר, מול הפיתוח. מה קרה מהתחלה ועד הסוף. אם יש לינק למוצר הסופי זה מצויין, אם יש לכם תמונות משלבי התהליך מעולה. אני למשל, מצלם ומתעד כל דבר שקורה בדרך, כי אני יודע שככל שהסיפור שלי יהיה מגובה בכמה שיותר פרטים ככה הוא יהיה יותר מעניין ומרשים.

״..וירא אלהים את כל אשר עשה, והנה טוב מאד; ויהי ערב ויהי בקר, יום הששי..״

בראשית, פרק א׳, פסוק לא.

 

3 תגובות על “איך אני הופך את הסיפור שלי לתיק עבודות?”

  1. Ofir reuven הגיב:

    מאמר מעולה. כמנטור לעיצוב מרקטינג ומוצר, העברתי מיד למנטי שלי.
    לי אישית זה כיסה פינה, כי גם אני עברתי תהליך דומה בבניית תיק העבודות המחודש שלי לא מזמן.
    בקיצור, מאמר מועיל ואשמח לקרוא מאמרים נוספים של הבחור.

  2. Olga Shely Yalovleva הגיב:

    כתבה מעולה. אנסה ליישם את מה שהמלצת. הרבה דוגמאות נפלאות לסקירה. תודה רון 😊

  3. אורטל הגיב:

    עונג צרוף! פתח לי כיוון חשיבה חדש כארטדיירקטורית בתחילת הדרך…
    תודה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הוספת תגובה בפייסבוק