תיקי עבודות

איך בניתי את תיק העבודות שלי ואיפה אני היום? סיפורים אישיים

יעל שטיינברגר | 7 ביוני 2020

״אין חכם כבעל נסיון״ אומר המשפט המוכר, ולכן החלטנו לתשאל אנשי מקצוע מנוסים על תהליך בניית הפרוטפוליו שלהם.

הרבה שאלות וההירהורים עולים בראשו של מעצב צעיר כאשר הוא מתיישב לבנות את תיק העבודות שלו.
״איך לבנות תיק עבודות שיביא לי את משרת החלומות? האם כדאי שיהיה מתומצת או מפורט? מגוון או ממוקד לתחום עיסוק בו ארצה לעסוק? אילו פרויקטים לשים בפרונט? ועל מה שווה להתעכב פחות?״

בכדי לענות על שאלות אלו ועוד רבות אחרות, ריכזנו עבורכם מבחר מצומצם של תיקי עבודות שעיצבו בוגרי תכנית הלימודים ״התמחות בסביבה דיגיטלית וגיבוש פרוטפוליו מעצבים״ . לאחר שגיבשו תיקי עבודות מרשימים במיוחד והשתלבו בהצלחה בתעשייה, ביקשנו מהם לספר ולהמליץ מנסיונם האישי, וכמובן להציג את התוצר הסופי.

 


קלרה קומפל, מעצבת מוצר עצמאית. 

אני קלרה קומפל, חולמת בספרדית בלילות ומעצבת מוצר בימים, אני האמא הגאה של כלבה גדולה ולבנה וילדה קטנה. אני מעצבת המתמחה באפיון ועיצוב אפליקציות ומוצרים דיגיטליים. הרקע שלי מגיע מלימודי תקשורת חזותית ואיור בשנקר. בעקרון אני תלמידה נצחית, בין אם זה בקורסים מקצועיים או בצורה אוטודידקטית תוך כדי עבודה.

בשנתיים האחרונות אני עובדת כמעצבת עצמאית, אני חוברת לחברות וסטארטאפים בעולם ההיי-טק, ונותנת שירותי אפיון ועיצוב בשלבים השונים של המוצר. העבודה כעצמאית הובילה אותי לעבוד כמעצבת יחידה בסטארט-אפים ואיפשרה לי עבודה מגוונת בין אם באסטרטגיה ובאיפיון ובין אם בעיצוב.

מתוך פרויקט GreenCity, תיק העבודות של קלרה

כשבניתי את התיק עבודות, היה לי חשוב להציג רק עבודות בתחום הדיגיטל, כדי למשוך אלי פרוייקטים ומשרות שיעניינו אותי. את האתר הקמתי במהלך לימודיי בקריאייט, אצל רונית קליין, היה מחכים ומעצים. בסופו של דבר, כשהסתיים הקורס הייתי עם התחלה יפה ואספירציות גבוהות. מה שהוריד אותי לקרקע היתה הזדמנות שנקראה בדרכי, בשבילה הייתי צריכה תיק עבודות, דחוף.

הטיפ שלי לתיק עבודות מוצלח הוא להתייחס לתיק העבודות כמו לכל מוצר דיגיטלי שאתם מעצבים, תתחילו בגרסת ה-mvp. הרבה פעמים אנחנו חושבים בצורה לינארית, אני אלמד y אסיים x ואז אני ארכיב מכל הפרוייקטים שלי תיק עבודות. בזמן שאנחנו מבזבזים עד לבניית תיק עבודות מדוייק אנחנו מפספסים הזדמנויות. אז הטיפ שלי הוא לבנות גרסה ראשונית ולשפר אותה כל הזמן. את האתר שלי בניתי בפרוטפוליו של אדובי, זו התוכנה הזריזה ביותר ועבור משתמשי אדובי גם חינמית. מצד שני היא מאוד מוגבלת ביכולות העיצוב שלה וחסרים לה פיצ׳רים אלמנטריים כמו עריכת גרסת מובייל. בשורה התחתונה, הערך של העלאת תיק עבודות לאוויר במהירות הוא אדיר! ולכן במידה ויש בידכם כמות זמן מוגבלת, זו אופצייה מעולה.

כדאי לשמור את תיק העבודות מעודכן ולהוסיף לו פרויקטים באופן תדיר. בכלל הייתי ממליצה להכניס את זה כחלק מהרוטינה בעבודה על פרוייקטים וכך לשמור עליו רלוונטי תמיד.

מתוך פרויקט SUPER, תיק העבודות של קלרה

לצפייה בתיק העבודות המלא 

 


אלעד כהן, פרודקט דיזיינר בחברת ״Fiverr״.

אני אלעד מתל אביב, עובד כפרודקט דיזיינר בחברת ״Fiverr״. מאז שאני זוכר את עצמי הייתי משרבט, מאייר ובונה דברים, כך שהמשיכה שלי לעולם העיצוב הגיעה באופן די טבעי. אני מאד אוהב אמנות ואסתטיקה ומחובר ומעודכן לעולמות הטכנולוגיה והגיימינג. בזמן הפנוי מאייר, קורא, הולך לסדנאות יצירתיות ומגניבות, משחק בפלטפורמות שונות (אין ברירה, זה חלק מהעבודה 😉 ), מעצב לוגואים ועושה QA לתכניות וסרטים בנטפליקס.

למדתי תקשורת חזותית ב'מכון אבני', והתמחיתי במגמת אינטרקטיב ואיור. לאחר הלימודים עבדתי תקופה קצרה בתור מתמחה בתוכנית המכשירה מעצבים בחברת 'Wix', שם נחשפתי לעולם חווית המשתמש. מיד הבנתי שזה התחום שבו ארצה להתמקד בקריירה המקצועית; על מנת להיכנס אליו במהירות התחלתי לקרוא ספרים בנושא, לצפות בשיעורים דיגיטליים באתרים כמו 'Lynda' ו'Udemy', הלכתי לכנסים, ימי עיון, וכמובן לקורס יעודי ומקצועי – שבעיני תרם יותר מהכל. במהלך השנים עבדתי בחברת פרסום, כמעצב פורטל משחקים ויותר מאוחר כמעצב מערכות מתקדמות לניהול תכנים ואתרים מרקטיאלים. לאחר מכן, עבדתי בסטרטאפ שקשור לעולם ניטור השינה.
מכיוון שברוב המקומות שעבדתי בהם הייתי כמעט מעצב יחיד וקצת 'וואן סטופ שופ' לא תמיד יכולתי להתייעץ עם קולגות ולקבל פידבקים. בנוסף, הרגשתי שהייתי רוצה ללטש גם את כישוריי כמעצב UI, לקחת אותם צעד אחד קדימה ועל הדרך להכיר מתודולוגיות עבודה מתקדמות וכלים חדשים. לכן, חזרתי לספסל הלימודים לתקופה קצרה לעשות את הקורס המעולה של רונית בCreate, 'התמחות בסביבה דיגיטלית'.

כיום אני עובד כProduct Designer בחברת 'Fiverr' .'Fiverr' היא זירת מסחר גלובלית מקוונת שמתווכת מתן שירותי פרילאנסרים לקונים. חיפשתי מקום עבודה עם מוצר מרתק ומאתגר, שיש לו קהילת משתמשים, עם צוות מוכשר ומגובש של מעצבים, כזה שאוכל להתפתח ולגדול בו בסביבה נעימה (ואם אפשר קרוב לבית – מעולה!). לשמחתי, סימנתי 'וי' על כל הדרישות מהצד שלי. זה מקום עבודה סופר-מעניין, כל משימה שונה מחברתה כך שאף פעם לא משעמם; עובדים בצמוד עם מנהלי מוצר, אנליסטים, מפתחים, עושים בדיקות, מריצים טסטים ו'מודדים' עיצובים. מספר פעמים בשבוע הצוות נפגש לשיחות, מתייעצים, ובמקביל גם בונים את הדיזיין סיסטם. פשוט כיף! אגב, זה תענוג לראות מוצר שעובדים עליו תקופה ארוכה, מקבל חשיפה למיליוני אנשים ועושה אימפקט, ויש משהו מאוד מספק בעובדה שהפלטפורמה מאפשרת לאנשים לעבוד במה שהם אוהבים מהבית ולהתפרנס בכבוד.

מתוך רידיזיין עבור Fiverr, תיק העבודות של אלעד

כשבניתי את תיק העבודות הנוכחי, הבנתי שאני רוצה שיהיה ממוקד לתחום שבו בחרתי להתעסק – עיצוב מוצר, ולכן הכנסתי עבודות מאוד ספצפיות, כמו אפליקציות, דשבורדים ואתרים. בנוסף, מכיוון ששיערתי שמעסיקים לא נכנסים לכל עבודה ועבודה היה לי חשוב שכל העבודות שמוצגות, מספיק טובות בעיניי ושכל אחת בנפרד תוכל "למכור" את עצמה. ברמה הטכנית רציתי שתיק העבודות יהיה קל לתחזוק, מהיר, רספונסיבי, גמיש ועם לייאאוט שיעמוד במבחן הזמן.

לאחר שעדכנתי את קורות החיים, בניתי את תיק העבודות החדש והממוקד לתחום עיצוב חוויית המשתמש. שלחתי את קורות החיים למספר מקומות עבודה שעניינו אותי וזומנתי לריאיונות. אחת מהחברות הייתה Fiverr. מנהל צוות העיצוב קרא את קורות החיים, נכנס לתיק העבודות שלי, וראה עבודה המציעה עיצוב מחדש של יצירת ׳גיג׳ (שירות) בFiverr. הוא אהב את הפתרון, התקשרו לקבוע ריאיון והשאר היסטוריה.
עוד משהו קטן וחשוב, המגייסים נכנסים לתיק עבודות באמצעות קורות החיים. כך שממליץ שהם יהיו נקיים, מסודרים, פשוטים ולא אובר-מעוצבים ומתוחכמים.

אני חושב שכדי לבנות תיק עבודות נכון, צריך קודם כל להגדיר מה המטרה של תיק העבודות, מה המקצוע שלי, ולהבין מי קהל היעד שאליו אני פונה, ומשם אפשר לקבל את ההחלטות. לדוגמה, אם המטרה היא להציג יכולות של מעצב מוצר ולמצוא עבודה כשכיר בחברת מוצר – אז פחות הייתי מכניס עבודות מרקטיאליות, איורים, פרינט וכד' והייתי הולך על משהו ממוקד. ולחלופין, אם המטרה היא לעבוד כפרילאנסר ולספק מגוון שירותים, זה כבר תיק עבודות שונה. לאחר הגדרת המטרות הראשוניות הייתי מתחיל במחקר רוחבי על תיקי עבודות רלוונטים ברמה גבוהה. הייתי בודק, איך נראים עמוד בית, עמוד אודות, עמוד שבו מציגים את העבודה עצמה. מה הם כוללים? איך הם מציגים כל חלק וחלק הן ברמת התוכן והמבנה והן ברמה הגרפית. ואז לאחר שמתגבשת הבנה מה רוצים להציג ואיך, הייתי מחפש ובודק פלטפורמות שיאפשרו לי לבנות את תיק העבודות כמו שאני רוצה.
משהו קטן שחשוב לציין – בעיניי, עדיף תיק עבודות עם ארבע או חמש עבודות מצוינות ולא תיק עבודות עם עשר עבודות טובות או בינוניות. במקרה שרוצים להעשיר את התיק ואין ניסיון – שווה לחפש האקתונים או לעצב פרוייקט קונספט באתרים כמו briefbox וכד'.

בניתי את תיק העבודות שלי בAdobe Portfolio ואני מאוד ממליץ עליה. יש לה יופי של טמפלייטים, היא גמישה ,מהירה, רספוניסיבית, במחיר סביר, די אינטואיטיבית בעיניי והיא אפילו מתממשקת עם ביהנס. לעצמי הייתי ממליץ לשפר את התיק ולהוסיף לו מספר עבודות מהשנתיים האחרונות, אולי להעשיר חלקים קיימים עם קצת גיפים ומיקרו אנימציות, ועושה התאמות רספונסיביות ברזולוציות שונות.

מתוך רידיזיין עבור FootLocker, תיק העבודות של אלעד

לצפייה בתיק העבודות המלא

 


סיגל ויינטה, מעצבת חווית משתמש עצמאית.

אני סיגל ויינטה, מעצבת חווית משתמש ומאיירת מרעננה, נשואה+2 . אני עסקתי בהרבה מקצועות עד שהגעתי למה שאני הכי אוהבת. יש לי תואר בתקשורת וניהול מהמכללה למנהל, אחריו הייתי תקציבאית בכירה בגיתם BBDO ואח״כ עבדתי בתפקידים נוספים בתחום. בשלב מסוים נמשכתי לעיצוב (עוד בגיתם מצאתי את עצמי מבלה הרבה בסטודיו) ולפני כ10 שנים למדתי עיצוב גרפי. סיימתי את לימודיי בהצטיינות ואז התחלתי לעבוד כמעצבת גרפית. לפני 3 שנים למדתי בcreate עיצוב חווית משתמש וכעת אני בעיקר מעצבת חווית משתמש .

אני עובדת מהסטודיו שלי בבית עם לקוחות מגוונים – לרוב בui ux, חלק בmarketing design, חלק בbranding וחלק באיור. כמו כן, יש לי מותג עצמאי שאני מוכרת בו איורים ופריטים עם האיורים שלי. במהלך העבודה על תיק העבודות, היה לי חשוב להציג מספר מצומצם של עבודות אבל שיהיו טובות. אז הייתי צריכה לבחור וגם רציתי לשלב פרויקטים עצמאיים שלי ופרויקטים אמיתיים – עם הזמן הוספתי פרויקטים אמיתיים כדי לתת לתיק העבודות נפח רציני יותר.

המלצתי לתיק עבודות נכון היא לרשום קודם על מסמך וורד או נייר איזה דברים הייתם רוצים שהלקוחות ידעו עליכם. כלומר, תחומי העיסוק / המומחיות / הסגנון שלכם. כמה תחומים אתם רוצים לפרסם למשל מיתוג ועיצוב חווית משתמש ואולי גם איור? מה אתם הכי אוהבים לעשות ומתמחים בו וכך לבחור את העבודות שיופיעו בתיק העבודות.

מתוך רידיזיין עבור IKEA, תיק העבודות של סיגל

אני בניתי את תיק העבודות שלי בBehance ואני ממליצה עליה כי היא חינמית, נוחה לתפעול, מאד קל לעבוד בה ואפשר ליצור מספר פורטפוליואים שונים ואז לבחור ולשלב ולפרסם.

תיק העבודות עזר לי מאד במציאת עבודה, קודם כל כי הוא הפנים שלי לכל מקום שמחפשים בו ui ux. כמו כן, בפלפטורמה של behance & adobe יש אפשרות לשלוח הודעות כך שאני מקבלת פניות שמחפשים מעצבת ui ux למייל אחרי שאנשים ראו את תיק העבודות. בנוסף, תיק העבודות הוא הקישור הראשי שלי בכל הרשתות החברתיות – בלינקדאין למשל, זה מאד עוזר והגעתי דרכו ללקוחות שלא הכרתי מיימי. כך שאני מרגישה שהתיק עצמו קידם אותי מאד, לפני כן היתה לי רק חנות אינטרנטית שלא משקפת את יכולתיי בui ux.

כשיפור עצמי, הייתי כמובן מעדכנת את התיק בעבודות חדשות והייתי מוסיפה עוד הסברים על העבודות. בפורטפוליו שלי לא הספקתי להרחיב והיום עם העבודה עם הלקוחות וההתמודדות עם הקייסים השונים, אני חושבת שזה חשוב להרחיב במילים איך פתרנו את הבעיה העיצובית ולהציג את הדרך שעשינו עד שהגענו לפתרון הבעיה. זה לדעתי יכול לעניין ולתת השראה לקוראים.

מתוך פרויקט LOCALTLV, תיק העבודות של סיגל

לצפייה בתיק העבודות המלא

 


מאיה בילמן, מעצבת מוצר ב Phenom People.

אני מאיה יוגב, בת 33, נשואה ואמא לשתי בנות, גרה במושב תימורים. למדתי תקשורת חזותית בבצלאל. במהלך הלימודים התעסקתי בעיקר באיור, אנימציה ומושן. אחרי הלימודים עבדתי במשרד ברודקאסט, במשרד פרסום ובמחלקת אינפוגרפיקה ואיור בגלובס. לפני קצת יותר משנתיים, במהלך חופשת הלידה השניה שלי החלטתי לשנות כיוון ועשיתי את הקורס של רונית בקריאייט. הקורס היה מעולה ועוד לפני סיום הקורס רונית קישרה אותי עם איתן, שאצלו אני עובדת היום.

אני עובדת בחברה שנקראת Phenom People, חברת מוצר אמריקאית בתחום ה-HR tech. הלקוחות שלנו הם בעיקר חברות גדולות ותאגידים, והפלטפורמה שלנו מורכבת מכמה מוצרים שביחד נותנים מענה לכל צרכי הגיוס וניהול העובדים שלהם. הסניף שלנו בארץ מתעסק בכל ה-UX וה-UI של החברה.

במהלך בניית תיק העבודות שלי, היה לי חשוב למצוא פלטפורמה שאני אוכל לבנות בה את התיק יחסית בקלות ובמהירות. ידעתי שאין לי הרבה זמן לבניית התיק ורציתי לעשות משהו שנראה מקצועי ומציג את העבודות בצורה טובה. בדקתי את Adobe portfolio ואת Squarespace אבל בסוף הלכתי על וויקס, שהרגיש לי יותר פשוט ואינטואיטיבי.

מתוך פרויקט Jobolocious, תיק העבודות של מאיה

למי שבונה תיק עבודות, הייתי ממליצה קודם כל להגדיר כמה זמן אתם רוצים להקצות לתהליך. תיק עבודות זה משהו שאפשר לבנות ולשפר לנצח, אבל בסופו של דבר הוא רק כלי להציג את העבודות שלכם ולמצוא עבודה. חשוב מאוד להיות אוצרים טובים (וקצת קשוחים) ולבחור בחוכמה את העבודות שמציגים. יש אתרים שמספקים טמפלטים יחסית סגורים שאין בהם הרבה אפשרויות לשנות, ויש אתרים שנותנים חופש מוחלט. בעיני הרבה חופש הוא לאו דווקא יתרון, ולפעמים קצת מגבלות יעזרו לכם להתמקד במה שחשוב. אתם תמיד תחזרו ותעדכנו את תיק העבודות שלכם, אז נסו לבחור גריד שיעבוד לכם לאורך זמן. ועד כמה שזה יכול להיות קשה- נסו לא לעצב יתר על המידה, תיק עבודות מיוחד ושונה אמנם יעזור לכם לבלוט אבל לדעתי הדגש תמיד צריך להיות קודם כל על העבודות עצמן.

אני, כאמור, בניתי את תיק העבודות שלי בוויקס ובסה״כ הייתי מרוצה מהפלטפורמה. היו דברים שלא היו כ״כ מובנים ויש בעיית רספונסיביות במסכים גדולים, אבל הייתה לי עזרה מחברה שעבדה בוויקס והכירה את המערכת, אז עברתי את זה בשלום.
אם היה לי זמן הייתי פותרת את בעיית הרספונסיביות, הייתי משנה את האנימציה של המסך הראשי ובאופן כללי מוסיפה יותר אנימציות לאתר. יכול להיות שהייתי בוחרת גם גריד אחר למסך הראשי.

מתוך פרויקט Get Set, תיק העבודות של מאיה

לצפייה בתיק העבודות המלא

 


 

אילן רייכנר, Marketing Web Designer ב Wix

אילן רייכנר, 31, תל אביב, מעצב, מאייר ואוהב לחיות. בעל תואר בעיצוב תעשייתי בשנקר וקורס בניית פרוטפוליו למעצבים בקריאייט. עובד כיום בתור  Marketing Web Designer  ב Wix.

בניית תיק העבודות הייתה עבורי חוויה טובה, אבל ממש לא קלה. לא היו לי עבודות גרפיות חוץ מכמה איורים, ככה שהייתי צריך להתחיל ממש מההתחלה. היה לי חשוב להצליח להעביר את ה״VIBE״ שלי דרך האתר והפרויקטים, ולשמור על קו אחיד שיקשר את הכל יחד. אחד הקשיים שלי היה ה״צמצום״ וההבנה שלא צריך להראות את כל העבודה והזיעה הקשה, אלא לבחור בקפידה מה חשוב להראות ומה לא, מה משרת את המטרה ומה לא.

מתוך פרויקט We Do, תיק העבודות של אילן

מנסיוני, הכי חשוב זה להבין למי התיק עבודות פונה, לאיזה תחום, לאיזה תפקיד וכו׳.. הבנה זו תוכל למקד את העשייה ולחסוך זמן יקר.
בניתי את האתר דרך וויקס, ממליץ למי שמחפש משהו פשוט ולא מתחכם. למי שחושב להיות עצמאי בתחום בניית האתרים, הייתי ממליץ לבנות ב – Webflow.

מתוך פרויקט Kudo 62, תיק עבודות של אילן

תיק העבודות ופרופיל האינסטגרם שלי, הן שתי הפלטפורמות העיקריות שעזרו לי במציאת עבודה כשכיר וכפרילנס. הרבה לקוחות שהגיעו אלי כפרילנס, הגיעו דרך האינסטגרם ומשם התקדמו לתיק העבודות. בנוסף, לא פעם הבחנתי שבראיונות עבודה, מתייחסים לפרויקטים שקיימים רק בפרופיל האינסטגרם שלי.
אני חושב שהאינסטגרם הוא פלטפורמה נוחה לפרסם פרויקטים קטנים, אישים או פרויקטים מגניבים שלא תמיד יתאימו באווירה וברצינות שלהם לשאר פורטפוליו, כי מדובר בפלטפורמה פחות מחייבת, לעומת תיק העבודות שאמור להיות מקצועי וממוקד.
אני מאמין שתיק העובודת בשילוב האינסטגרם, או – ״behance״, ״dribbble״ או כל פלטפורמה שיכולה לשמש כ״תומכת בתיק עבודות״ זו תוספת מבורכת, מהסיבה שכנראה שמי שמתעניין בך או בשירותים שלך, יחפש עליך עוד מידע, ושווה להתכונן לזה!
בעזרת שתי הפלטפורמות האלה, הצלחתי להשיג את עבודתי. את הצד המקצועי הראתי דרך הפרוטפוליו שלי ואת הצדדים האחרים שבי – דרך הפרופיל באינסטגרם.

 

לצפייה בתיק העבודות המלא

 


 

לסיכום

ניתן לראות ללא כל צל של ספק, שתיק עבודות נכון ומדויק, פותח דלתות לקריירה מוצלחת. יש לא מעט פלטפורמות בהן ניתן לבנות את התיק, כל אחד בוחר את הדרך הנוחה והקלה ביותר עבורו בהתאם לצרכיו המקצועיים.

חשוב להישאר ממוקדים בבחירות הפרויקטים שאתם מכניסים לתיק העבודות שלכם, ומומלץ מאוד להקפיד לשמור אותו מעודכן. תשקיעו את הזמן שלכם בבניית התיק בחוכמה וביעילות והשתדלו שלא לפספס הזדמנויות בדרך.

 

עוד בנושא תיקי עבודות ושוק העבודה ניתן למצוא כאן:

משרות חווית משתמש: מה באמת השוק מחפש?
התיק שכולנו סוחבים: בוא נדבר על תיק עבודות
נינג׳ה בעיצוב: מה מחפשים מעסיקים במעצבי חווית משתמש?

תגובה אחת על “איך בניתי את תיק העבודות שלי ואיפה אני היום? סיפורים אישיים”

  1. יסכה הגיב:

    תודה על כתבה מחכימה שבדיוק אני צריכה!!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הוספת תגובה בפייסבוק