עיצוב

איך למנף ביקורת מקצועית להצלחה?

ישראלה טל | 16 בנובמבר 2020

אחד האתגרים היותר רגישים שיצא לי להתמודד איתם כמנהלת צוותי עיצוב הוא נושא מתן ביקורת.

עוד מימי האקדמיה הבנתי מהר מאוד שאחד הכלים החשובים שיש לנו כמעצבים, זו היכולת להסתכל על עיצוב ולנתח אותו. ולא פחות חשוב, היכולת לקבל פידבק ולדעת לצאת לתהליך שיפורים.

פידבק הוא שיח שקיים בין כל מעצב וקולגה/לקוח/ מנהל/ראש צוות ברמה היומיומית. זו התקשורת הבסיסית שלנו המיועדת לכוון את הצוות למצויינות ולתוצרים מדוייקים ואיכותיים.

אז איך קרה שכלי כה קריטי בתהליך העבודה שלנו הוא גם הסיוט הכי גדול?
מה שגורם להמון מתחים ואף עלול להוביל לירידה בביטחון המקצועי בקרב מעצבים בצוות שלכם, אם נעשה בצורה לא מוקפדת ונכונה.


הצורך להתגונן

גם כמרצה וגם כמנהלת צוותים, נתקלתי במגוון תגובות למתן ביקורת. ממעצב בעל ראש פתוח שבא מעמדה של למידה ועד מעצב שנאטם ומתגונן על כל החלטה שעשה. 

יכולתי ישר להזדהות עם כל אחד מהם ובטוחה שגם אתם. כי עיצוב עבורנו זה לגמרי רגשי, זו דרך אינדיבידואלית להביא את היצירתיות שלנו לידי ביטוי וכשאנחנו עומדים להציג את העשייה שלנו בפני האחר, אנחנו באים ממקום מאוד חשוף ופגיע.
בא לנו שיעופו על העיצוב שלנו וזה לא תמיד קורה…אז כמעט באופן אוטומטי התגובה שלנו היא להראות שאנחנו צודקים.

אז אם אני מזדהה, כנראה שגם לי קשה לקבל ביקורת, ואם לי קשה לקבל ביקורת, איך אני מצפה מהצוות שלי לראות זאת באור חיובי ואף לצמוח מזה?

איך יוצאים מהלופ?

כשהפכתי להיות ראש צוות ב-Wix, וראיתי שרוב השיח שלי מול הצוות שלי הוא דרך פידבקים, ישר התפתח אצלי התסכול. כי היה לי חשוב שהם יתפתחו, יעשו עבודה מעולה ויקבלו פידבקים ברוח טובה. אבל הפער בין הציפיות שלי למה שקרה בתכלס היה די גדול. היו שניגשו לשיח ממקום צנוע שצמא להכוונה, היו שרצו לרצות אותי, היו שנאטמו והיו שהתווכחו. הפער היה שמעט מהם ראו בפידבקים שלי שיח פתוח שמטרתו לכוון ולהפוך אותם למעצבים טובים יותר.
מה שגרם לי לעצור לחשוב, מה באופן שבו אני מתקשרת צריך להשתנות על מנת להפוך את תהליך הפידבקים לאפקטיבי, שישרת את החזון שלי להוביל צוות של מעצבים חזקים, עצמאיים ומקצוענים.

פידבק – לא ביקורת

קודם כל שימו לב עם איזו גישה אתם ניגשים למעצב. בגישה שיפוטית, כלומר ביקורת, או בגישה מעצימה, כלומר פידבק בונה. איך יודעים את ההבדל? גישה שיפוטית יכולה לבוא לידי ביטוי בטון חותך ולהתמקד בטעויות, בניגוד לגישה בונה בה המנהל שואל שאלות לגבי הבחירות של המעצב וביחד חושבים על פיתרונות אלטרנטיבים. כמנהלת אני מאמינה שמעל הכל התפקיד שלי הוא לגדל אנשי מקצוע איכותיים. מעצבים בעלי מוסר עבודה גבוה, שמכוונים לסטנדרט לא מתפשר ושיהיו אנשים שנעים לעבוד איתם.

לשם כך חשוב שהתקשורת שלי תמיד תבוא ממקום שמקדם אותם ולוקח אותם צעד אחד קדימה דרך עמידה בזמנים, רמת התוצרים, התקשורת שלהם מול הלקוחות, המעורבות שלהם בצוות, ההשקעה שלהם במציאת פיתרונות וכו׳..

תשקיעו בעומק התוכן

ככל שהמשובים יהיו ברורים ומדוייקים – כך הפער בין הציפיות לתוצאות יצטמצם.

הרבה פעמים התיסכול של המעצבים (ושלכם) מפידבק, נובע מכך שהם לא הבינו עד הסוף את המשוב שניתן להם. תשקיעו את הזמן לתת פידבק עם ערך, עם נימוקים, והשתמשו בדוגמאות על מנת לוודא שאתם מסונכרנים. יש מקרים בהם אני אפילו מבקשת מהמעצב לסכם את השיחה ביננו כדי להיות בטוחה שהמסר שלי הועבר במלואו.

ככל שתשקיעו יותר, כך המעצבים שלכם יספגו יותר ויסגלו לעצמם את אותה רגישות לפרטים שאתם כבר מיומנים בה. לצפות בכם זו גם הדרך הכי טובה בשבילם ללמוד איך לתת פידבק לאחרים ואף לעצמם.

תוקירו על ההשקעה

לפעמים אנחנו פועלים ומגיבים מתוך אוטומט ולחצים אישיים שלנו, ושוכחים שהמעצב שמולנו השקיע זמן, מחשבה ואף עבר לא מעט לופים עם עצמו עד ששיתף אתכם עם העיצוב שלו.
חשוב לתת פידבק נוקב ולא מתפשר על מנת לחנך לסטנדרט גבוה, אך גם חשוב לדבר ברגישות ולקרוא את הסיטואציה.
עד כמה שזה נשמע ברור מאליו, חשוב לזכור שיושב מולכם אדם, ולכל אחד יש רמת רגישות וביטחון שונה מול סמכות.
הדבר האחרון שאתם רוצים זה לכבות מעצב אחר.

שבחו אותו על התהליך, על ההשקעה, ולצד זה הראו לו את הפערים ואיך לקחת את מה שעשה צעד נוסף קדימה. ככל שהמעצבים יראו שאתם מעריכים את הנכונות והעבודה שלהם, כך הם גם יהיו יותר פתוחים לשמוע איפה הם פיספסו.

It's All About Timing

הרבה פעמים התזמון של מתן הפידבק הוא סופר קריטי.
חשוב להקפיד להקדיש את הזמן למעצבים ברגישות המותאמת לדדליינים של הפרויקטים שהם עובדים עליהם.
לתת פידבק משמעותי ברגע האחרון על פרויקט שאמור להיסגר, הוא לא אפקטיבי ורק יכול להכניס לחץ מיותר למערכת.

נכון שלפעמים שינויים שצפויים לחול על העיצוב, לא תמיד תלויים בנו ומגיעים ברגע האחרון מההנהלה או מהלקוח, אך בכל זאת חשוב למצוא את הדרך להימנע מהתקלות על מנת לאפשר למעצב זמן תגובה הגיוני.

דוגמא אישית

מנהיגות בראייה שלי היא הובלה דרך דוגמא אישית. אם אנחנו לא מסוגלים לקבל ולעבוד עם פידבק, איך אנחנו מצפים זאת מהצוות או מהקולגות שלנו?

במילים אחרות: Practise what you preach

בתור אנשי מקצוע, אנחנו צריכים למצוא דרך להגיע לתוצאות ולהשתפר בקבלת פידבק בעצמנו. ארזתי לכם מספר טיפים שעובדים לי ותלויים על גבי קיר בתוך הראש שלי בכל פעם שהאגו שלי מחליט לקפוץ לבקר:

בשורה התחתונה תנו במה למקצוענות שבכם, שבו זקוף שימו את האגו בצד וזכרו שפידבק טוב הוא מקפצה לצמיחה וגדילה בסולם הקריירה שלכם. 


כמעצבים וכמנהלים פידבק תמיד יהיה חלק בלי נפרד מהתפקיד שלנו, כי עלינו היא האחריות על רמת האיכות והתוכן. ככל שנקדים להתאמן ולהשתפר באופן שבו אנחנו מעבירים פידבק: נשתמש ביותר דוגמאות, נשתמש בשפה בונה ומכוונת, נעודד שיח פתוח לאלטרנטיבות עם המעצב שמולנו, ניתן חיזוקים חיוביים על הדרך וההשקעה וניצור תיאום ציפיות מחודש, כך נייעל את תהליכי העבודה שלנו, נעמיק את התקשורת המקצועית עם שאר הצוות, הנכונות לשיתוף פעולה בצוות תגבר, ואיכות התוצרים תעלה משמעותית.

ולא פחות חשוב, שריר החוסן של המעצבים שלכם יתחזק, ודרך הדוגמא האישית שתתנו, הם יהפכו לאנשי מקצוע טובים יותר שיודעים לנמק את העשייה שלהם ולנתח עיצוב טוב מהו.   

2 תגובות על “איך למנף ביקורת מקצועית להצלחה?”

  1. צביקה אדלר הגיב:

    בתום קריאת המאמר חשתי בעירה בתוכי כי הייתי חפץ ומשתוקק להיות חלק מן הלומדים במסגרת הרצאות עיצוב של ישראלה. זכיתי להכיר הכותבת מקרוב ועל כך התברכתי , כל מי שיזכה לנוכחות בהרצאות שלה יזכה לאבני יסוד בריאים להצלחה בחיים! ישראלה את לא רק מרצה מעולה עם יסודות חזקים הנותנים משמעות חיובית לחיים! יישר כח יקירתי אוהבים אותך!!!

  2. online training הגיב:

    Thank you for sharing this information

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הוספת תגובה בפייסבוק