כלים

המדריך למעצב העצמאי, פרק ב': שליטה מקסימלית בעסק שלכם

ענבר עדות | 26 בספטמבר 2016

main-1

זהו חלק שני מתוך המדריך לפרילאנס, מדריך המיועד למעצבים בעלי עסק עצמאי. בפוסט הקודם דיברנו על הכנת הקרקע ליציאה לעצמאות. בפרק זה נעסוק בהצגת הכלים הפשוטים להתנהלות יומיומית ומינופם לאמצעי שליטה על העסק, וכן בהצגת קודים התנהגותיים בסיסיים בהתנהלות שוטפת. מטרת פרק זה היא לעזור לכם' המעצבים, לצמצם למינימום את הרעשים הניהוליים שמסביב, על מנת שתוכלו לשבת ולעצב ברוגע ובנחת.

אתם על גג העולם. העסק הצעיר שלכם החל את יומו הראשון וכבר יש לכם פרוייקט בעבודה, ועוד כמה על הקנה. אתם מלאי אדרנלין ומאושרים כמו נולד לכם תינוק חדש. בעידן שלנו אין קל יותר מהקמת סטודיו לעיצוב, תצטרכו תעודת עוסק, חשבוניות קבלות, מחשב אישי, תוכנות עיצוב, WIFI, עיפרון ומחברת ורואה חשבון ואתם יכולים לצאת לדרככם מכל מקום בכל זמן. למראית עין העניין היה פשוט למדי, אך ניהול עסק לעיצוב יכול להיות לעיתים עניין סבוך ומורכב. החל משלב הצעת המחיר, המקח והממקח החתימה, המקדמה, ועד להתנהלות היומיומית מול הלקוח כגון העברת קונספט, סבבי תיקונים, העברות כספים במהלך הפרוייקט, ייצור המסכים, שינויי איפיון, סטיילגייד, QA וכו'.

אל תתנו לתחושת האופוריה של הבייבי החדש להכניס אתכם לשאננות. כמובן שאתם יכולים וראויים לחגוג את מעמדכם החדש, אך עם זאת, היו תמיד עם יד על הדופק ואל תמהרו לעוף למחוזות ההשראה והעיצוב לפני שכל כלי ההתנהלות השונים נמצאים תחת שליטתכם.

איך ניקח את השליטה על הפרויקטים (ולא ניתן להם לשלוט בנו)?

אחת מהבעיות הקשות שרוב המעצבים העצמאים נתקלים בהן הן בעיות של ניהול יומיומי של הלקוח והפרוייקט. לא תמצאו בשום מקום מתודה מומלצת להתנהלות עסקית נכונה בתחומינו. רובינו נוטים לחשוב בתחילת הדרך שהתהליך מאוד פשוט. מוציאים הצעה> היא נחתמת> מעבירים עיצובים במיילים> מאשרים את העיצובים ושולחים לפיתוח. אבל לצערינו לא כך הדבר. בפועל נוצר מצב שבו המון מעצבים, על אף היותם מאוד מוכשרים ובעלי משמעת עצמית גבוהה, אינם מצליחים לשלוט על מהלך הפרוייקט שמשתלט על חייהם ומוציא אותם מכלל איזון. הפרוייקטים "הבעייתיים" מתערבבים בחלומותיכם, הם הופכים להיות עיקר מחשבותיכם במהלך היום ומעיבים על חייכם. אל תתנו להם להשתלט עליכם. קחו את השליטה על הפרוייקטים בחזרה, על מנת שתוכלו לחיות טוב יותר.

הכלים שיסייעו לנו לעשות זאת

לפניכם מספר כלים פשוטים להתנהלות שוטפת. כולכם וודאי מכירים חלק מהם ואולי אף נעזרתם בהם בעבר. העניין כאן הוא לקחת כלים פשוטים לתפעול, למנף בעזרתם את העסק שלכם ולהחזיר לעצמכם שליטה מקסימאלית על הפרוייקטים ועל חייכם. אני מבטיחה לכם שבהתנהלות נכונה ועקבית, כלים פשוטים אלו יכולים להוות אמצעי לשליטה מצויינת על ניהול העסק, ולתת שליטה ברמה הכי גבוהה בניהול הלקוח.

שירותי חשבוניות אונליין

מסקר שעשיתי עם מספר מעצבים, השירות המוביל כרגע בתחום הוא חשבונית ירוקה. אני אישית נהנית ממנו זו השנה השנייה.
בתחילת דרככם, קבלו הדרכה מרואה החשבון שלכם על תהליך הפקת החשבוניות.
דאגו להקדים כל דרישה לתשלום בחשבונית עסקה על מנת שלא תישאו בהוצאות המע"מ, טרם קבלת התשלום.
קבעו לכם שני תאריכים בלבד (בסוף החודש ובאמצעו), לטיפול בהוצאת החשבוניות והקבלות עבור העסק שלכם. ריכוז עבודה זו ליום או יומיים בלבד במהלך החודש, יהיה יעיל יותר עבורכם. כמובן שמקרים בהם אתם מתבקשים להוציא חשבונית עסקה על מקדמה הם יוצאי דופן.
על היתרונות של השירות תוכלו לקרוא באתר. מבחינתי, היתרון שלהם לעסק הוא טבלת המעקב שלהם אחרי פרויקטים והיכולת להוציא חשבונית מס קבלה לחשבוניות עסקה, חיסכון של זמן יקר.
הוסיפו מייל שלכם לשליטה טובה יותר – לאחר שהפקתם את החשבונית הירוקה, למרות שהיא נשלחת ישירות למייל הלקוח, דאגו בכל זאת להעביר ללקוח הודעה בדבר התשלוםוהחשבונית המצורפת. לצערינו, חלק מהלקוחות יתעלמו ממייל מחשבונית ירוקה ולא מכם ישירות ולכן אני ממליצה לכם לגבות את עצמכם.
לקוח יקר שלום/ הי X! (הכל בהתאם למערכת היחסים עם הלקוח)

מצ"ב חשבונית עסקה עבור שירות X.

להלן פירוט השירות שניתן, בהתאם לסעיף Y בהצעת מחיר # מתאריך DDMMYYYY

או

להלן דיווח השעות לחודש M: צרפו טבלה רלוונטית

אנא דאג לטפל בתשלום החשבונית במועד הנקוב בחשבונית, ועדכן אותי בהתאם.

אני זמינ/ה לכל שאלה.

בברכה,

שם המעצב

טבלאות ניהוליות

על מנת לעשות סדר בפרוייקט וגם ביומינו ומחשבותינו, מומלץ להתנהל במספר טבלאות. העניין הוא פשוט למדי, אך נדרשת כאן משמעת עצמית בכדי לתחזק את אותן טבלאות. עם תחילת השימוש בהן תיווכחו לדעת שבנוסף לשקט הניהולי שטבלאות אלו מייצרות לעסק שלכם, טמונה בהן גם תמורה כספית (כגון תגמול על סבבי תיקונים נוספים, פתיחת אישורי עיצובים,חריגה ממספרי קונספט ועוד).

טבלת אם כל הפרויקטים השנתית – זוהי הטבלה הבסיסית של העסק שלכם. בטבלה זו אני מרכזת את רשימת התשלומים החודשית בהתאם לאבני הדרך של כל פרוייקט. מומלץ ליצור טבלה זו בגוגל שיט או באקסל שיתופי, על מנת שתוכלו לצפות בה מכל מקום. ראש טבלה זו בכל חודש מחולק לעמודות הבאות: שם הלקוח, שם החברה+ח"פ, הגדרת פרוייקט, אבן דרך, חשבונית עסקה, סכום, מע"מ, תאריך אחרון לתשלום, מספר קבלה או מספר חשבונית/מס קבלה/מס, תאריך הוצאת המסמך וסוג התשלום (צ'ק /העברה).

לעדכן כל פרט כדי למנוע פספוסים

לעדכן כל פרט כדי למנוע פספוסים

יתרונותיה: טבלה זו עוזרת במעקב אחר התשלומים השנתיים. לאחר הוצאת חשבונית העסקה מהסעיף הקודם, ושליחתה במייל אישי ללקוח, יש לרשום בטבלה את פרטיה המלאים של העסקה. הטבלה תהווה עבורכם מעקב אחר התשלומים שקיבלתם או טרם קיבלתם מלקוח. לדוגמא, במידה והלקוח לא שילם עד תאריך הדדליין, שילחו אליו בשנית את החשבונית בצירוף דרישה לתשלום במייל חוזר. רישמו לכם בטבלה זו את מועד התזכורת הבא שתשלחו אליו, במידה ועדיין לא ישלים את חובותיו. כמו כן, הטבלה עוזרת במעקב אחר הדוח שיפיק רואה החשבון. גם רואי חשבון טועים, ולא מעט פעמים גיליתי את טעויות כאלו בעזרת השוואה לטבלה שלי.

לאחר שלקוח שילם סמנו בצבע אחר אחר את שורת התשלום, ורישמו את מספר החשבונית או הקבלה.

טבלת ניהול פרוייקט – זוהי טבלת המאסטר של הפרוייקט עצמו. היא תעניק לכם שליטה מלאה בכל תהליכי הפרוייקט. תפעולה הוא פשוט והיא בעלת חשיבות מכרעת. ערכו טבלה פשוטה המרכזת את שמות כל העמודים, עמודה לכל סבב תיקון, עמודת תאריך אישור, עמודה ובה קישור לקובץ הסופי לאחר אישורו. שתפו אותה עם הלקוח והבהירו לו שמעתה כל האישורים והניהול יעשה דרכה. היא תעזור לכם לנהל בצורה שקופה יותר את הפרוייקט ולשלוט בו בצורה מושלמת עד הפרט הכי קטן. היא לא משאירה ספק בנוגע למספר סבבי התיקונים שנעשו ומציגה תאריכי אישורים של הלקוחות במייל. בטבלה זו אתם מעדכנים את הלקוח במיקום הקובץ לאחר האישור הסופי. טבלה זו תסב לכם אושא רב ושליטה בפרוייקט, בעיקר לאחר שכל עמודותיה יצבעו בירוק שהוא צבע האישור שלה.

יתרונותיה: היתרון הראשון הוא השליטה טובה בסבבי התיקונים. בכל הצעת מחיר המעצב אמור להגדיר מספר סבבי תיקונים במידה והלקוח חורג הוא אמור לשלם על כך. בעזרת הטבלה הוא יהיה מודע למספר הסבבים שנותרו לו. היתרון השני הוא האישורים. במידה והלקוח התחרט על אישור העיצוב הוא אמור לשלם על כך. בטבלה זו ניתן לראות את התאריך בו הלקוח שלח מייל לאישור העיצוב. כך תוכלו להראות לו את המסכים שאישר, ולהסביר לו בצורה הגיונית שעיצוב מאושר לא ניתן לשנות אלא בתשלום נוסף. יתרון נוסף הוא הכוונה לקובץ הסופי – זוהי הוכחה לעיניי הלקוח שהעיצוב הוכן לפיתוח והועבר אליו מיד לאחר האישור. כך לא יהיו טענות. חשוב לציין הסתייגות קלה: במידה וישנם תיקונים איזוטריים שאינם דורשים מכם מאמץ מיוחד, הפעילו שיקול דעת, על מנת לא להיראות קטנוניים בעיניי הלקוח.

9-5

טבלת דיווח שעות – עבור פרויקטים מבוססי בנק שעות, יש לייצר טבלה שעתית שתוגש בסוף החודש ללקוח באותו מייל שבו הוגשה החשבונית. טבלה זו תהיה משותפת עם הלקוח והוא יוכל לגשת אליה בשקיפות מוחלטת במהלך החודש ולצפות בסטטוס העבודה שלכם. מטרתה לייצר אמינות ותחושת שליטה גם אצל הלקוח.

טבלת לוחות זמנים – דאגו להגדיר לפרוייקט לו"ז שקוף וברור, שאפשר לשתף במסמך אקסל. הציגו התנייה שלו"ז זה תלוי בסבבי התיקונים ובהתנהלות הפרוייקט מצד הלקוח. לדוגמא, לקוח ששינה את איפיון הפרויקט ותכולתו במהלך הפרויקט מעכב את הלו"ז ומחזיר אותו לשלב הצעת המחיר ולשינוי העיצובים, ולכן כל הלו"ז ידחה. לוח הזמנים יכול להיות בטבלת ניהול הפרוייקט.

אחסון, שיתוף וגיבוי קבצים בענן

קיימים לא מעט שירותים כאלה. הבולטים בהם הם דרופבוקס גוגל דרייב ו- onedrive של מיקרוסופט. יתרונות ברורים: הכלים הללו יאפשרו לכם לשתף קבצים שונים עם הלקוחות לאחר אישורם ולגבות את עבודותיכם. להציל גרסאות קודמות של קבצים שנמחקו בטעות, לגשת אל הקבצים מכל מקום ובכל זמן נתון, כיוון שלכל אחת מהן יש אפליקציית מובייל ואייפד. אל תחסכו כסף במנוי לפחות של 1 טרה (100 דולר לשנה ברוב החברות). הקבצים הם הרכוש היקר ביותר לעסק שלכם, הגנו עליהם בגיבוי כפול ומכופל. דאגו שחוץ מכם אף אחד לא יוכל לערוך את הקבצים על מנת שלא ימחקו בטעות. כל השותפים יהיו במצב can view.

שתפו את לקוחותיכם בקבצים אך ורק לאחר התשלום המסוכם. במידה וטעיתם והעברתם לידיהם את הקבצים טרם התשלום, תמיד תוכלו להסיר את ההרשאות, בתקווה שהלקוח לא הוריד עדיין את הקובץ אל מחשבו האישי. נטייתי היא להעביר ללקוח לינק לקבצים בלבד ולא שיתוף בתיקייה, אלא אם מדובר בפרוייקט ענק שקבציו המאושרים מתעדכנים כל הזמן והלינק הופך ללא רלוונטי.

גיבוי אוף ליין

בנוסף לגיבוי בענן דאגו לגיבוי לפחות על שני כוננים חיצוניים, אחד בבית ואחד בסטודיו. כל זאת למקרה ששירות הענן יסגר, או יעלים בטעות את הקבצים (חברת ביטקסה, לדוגמא, החליטה לסגור את שירותיה ביום בהיר אחד, כך שהגיבוי החיצוני הציל את הקבצים הרבים שלי שהיו מאוחסנים שם).

פורמט להצעת מחיר

הצעת המחיר היא עשרת הדברות, דאגו להגדיר את הכל עד הפרט הקטן ביותר כדי למנוע חילוקי דעות וחוסר בהירות בהמשך.

בהקשר של תמחור, אורן שטאנג כתב המון בנושא, וכדאי לקרוא את כל הפוסטים שלו:

דבר נוסף שחשוב לשים לב אליו הוא חתימת הלקוח. חתימה על הצעת מחיר היא כלל ברזל – אם סגרתם עם לקוח על תחילת עבודה, דאגו לחותמת רשמית של החברה על הצעת המחיר שלך, שמו של החותם מטעם החברה, תעודת זהות וחתימתו האישית. כל אלו יעמדו להגנתכם במידה והחברה תפשוט רגל או תסרב לשלם לכם. במידה ולא תדאגו לחתימה אישית, אתם מסכנים את עצמכם בהפסד כספי. אל תיקלעו לטעויות בסיסיות מהסוג הזה לעולם! במצב בו חברה שנסגרה והתחמקה מכיסוי החובות שלה, אך אחד מהיזמים שלה היה חתום באופן אישי על ההצעה שהוצגה בפניו במייל חוזר (בצירוף איום בפניה לעורך דין) הוא מיד ישלם את חובותיה של החברה, ואם לא- תיפתח תביעה אישית נגדו.

שם החותם המתחייב באופן אישי להצעה _____________ (יאפשר לך לקבל את כספך במידה והחברה תפשוט רגל)
ת.ז ______________________________________
חתימת העסק + ח"פ + כתובת העסק __________________
חותמת העסק ______________________________

שירות אונליין לניהול העיצובים מול לקוח

dropview ו- invision app יאפשרו לכם להעלות את קבצי העיצוב למקום אחד באופן מסודר, ולעקוב אחר תגובות הלקוח, אישורים, גרסאות שונות, סבבי תיקונים, העברת קבצים וכו'. שירות זה יקל על התנהלותכם ויהפוך את תהליך העבודה לזמין ויעיל. הקפידו לא לציין שירות זה בהצעה, זהו שירות אקסטרה ואין אתם מחוייבים להעניקו לכל לקוח.

יתרונות ניהוליים של כלי זה

ניתן לסמן הכל כ- resolved

ניתן לסמן הכל כ- resolved

גבו הכל בענן

גבו הכל בענן

זיכרו שגם אם זה לא נעים תמיד יש אופציה להסיר לקוח

זיכרו שגם אם זה לא נעים תמיד יש אופציה להסיר לקוח

לאחר כמה ימים הוא הבין את התלות שלו באפליקציה זו להצגת עיצובים לכל הגורמים – פיתוח, משקיעים, אנשי חברתו. ולאחר מספר שבועות הושגה עימו פשרה מבלי לערב עורכי דין והוא שילם את החלק שסוכם. כל זאת על מנת לקבל חזרה את הזכות לקחת חלק בפרוייקט.

שיתוף מסמכי איפיון

הקפידו שלכל פרוייקט יהיה מסמך איפיון מסודר ומשותף עם הלקוח. הוא יהווה מדד במידה והלקוח ישנה את איפיונו, וכך תוכלו להעריך את עלות השינויים שביצע.

תוכנה למעקב זמן

לדוגמה toggl.com. זמן=כסף. דאגו למדוד על בסיס יומיומי ובצורה קפדנית את זמן העבודה שלכם על כל פרוייקט. בסיום כל פרוייקט הפיקו דיווח המסכם את הפרוייקט, כך תוכלו לאמוד את הצלחתכם, ולהבין אם אתם מתמחרים כראוי את המוצרים שלכם. לאורך זמן גיליתי, למשל, שתמחור הלוגואים שנתתי יצא בהפסד. לכן דאגתי להעלות את התעריף בהתאם לממוצע החדש שקיבלתי בדיווח.

דיווח שיכול להיות שווה כסף

דיווח שיכול להיות שווה כסף

פרופיל מקצועי

שכתבו את קורות חייכם בלינקדאין או בכל רשת חברתית מקצועית אחרת. בקשו מדובר אנגלית לעבור על הניסוחים, על מנת שתראו מקצועיים ואמינים. שלבו תמונת פרופיל מקצועית עדכנית שתשקף אתכם. נקו את אלבומי התמונות שלכם מתמונות אישיות ומביכות שעלולות לעלות בהקשר של חיפוש שמכם. בקשו המלצות כתובות מקולגות ולקוחות.

5-10

אתר פורטפוליו מעודכן

הפורטפוליו הוא כלי המכירה החזק ביותר שלכם. דאגו לעדכן אותו אחת לכמה זמן בעבודות האחרונות והמוצלחות ביותר שלכם, כולל הסבר על כל אחד מהפרוייקטים והפניות רלוונטיות.

כרטיסי ביקור

לשיקול דעתכם, אני אישית אוהבת את הנייר המודפס, לעיתים נגמרת הסוללה ולאופליין יש ערך.

פורמטים קבועים למיילים

על מנת לרכוש את אמון הלקוח ולייצר סדר ויציבות בפרוייקט, התנהלו בצורה שקופה מולו. ציינתי לא מעט דרכים המייצרות תחושה זו ודרך נוספת ופשוטה היא תיעוד מתמיד של שיחות ופגישות לקוח משמעותיות, וסיכומן במייל. להתנהלות עקבית במיילים יש ערך עצום בניהול הפרוייקט. כאשר כל הסיכומים שבעל פה מועלים על הכתב, אין מקום להתלבטויות או בעיות זיכרון מצד לקוח, אתם מסדרים עבורו את מהלך הפרוייקט בתיעוד מדוייק וכך הוא רוכש את אמונכם ועומד בתהליכים שקבעתם עבורו. דוגמא: לאחר פרזנטציה בה הלקוח אישר בעל פה את הקונספט, רשמו ללקוח מייל מסכם ״בהמשך לפגישתינו, אנא אשר את הקונספט במייל חוזר על מנת שנוכל להמשיך לייצר את שאר העיצובים, בברכה״. התשלום הבא בהצעת המחיר תלוי באישור רשמי של הקונספט, כך שבנוסף לסדר שאתם מייצרים בפרוייקט, אתם מייצבים את מעמדכם בצורה רשמית. יש אישור=יש אור ירוק לפרוייקט= התשלום הבא בדרך. דוגמאות נוספות: סיכומים על לוחות זמנים, תיקונים, או כל נושא קריטי אחר לגבי ניהול הפרוייקט, רצוי שיעשו במיילים או בכל דרך רשמית אחרת הנראית לכם ולא בע״פ. לא מעט פעמים מיילים שכתבתי ללקוחותיי היוו ככתב הגנה בעת שצצו טענות על אותו נושא.

מסמך קיקאופ/בריף

מסמך המסכם את מהות הפרוייקט ואסטרטגיית המוצר. יש לו ערך אדיר במידה והלקוח משנה את הבריף, מקרה הדורש מכם תמחור מחודש. הקפידו להגדיר עם הלקוח את קהל היעד, האווירה, המסרים וכו', רצוי בתוך הצעת המחיר עצמה או בבריף שתכתבו יחדיו בפגישת ההתנעה. הבריף יהווה כתב הגנה במידה והלקוח יחליט לשנות כיוון וכך תוכלו לגבות ממנו תשלום נוסף על שינוי אסטרטגיה.

לדוגמא, לקוח שהחליט לשנות מסרים ואווירה מקטלוג אונליין הפונה לכל הקהלים בעל אווירה פשוטה ומזמינה בגובה העיניים, לקטלוג בוטיקי יוקרתי המשדר אווירה יחודית ונוצצת. שינוי מהותי זה בהעברת מסרים דורש עבודה על קונספט חדש לחלוטין. דעו להעריך את עבודתכם מחדש ובמקרים כאלו משמעותיים עבור הפרוייקט, זמנו פגישה מחודשת עם הלקוח ונהלו עימו דיון מחודש בנושא התמחור. אין סיבה שתישאו בעלויות בשל הגדרה מוטעית בבריף הראשוני שקיבלתם. להלן שאלון שניתן להפנות ללקוח טרם תחילת הפרוייקט ולהוסיפו להצעת המחיר. כאשר כל הפרטים מצויים על הכתב באופן רשמי אין מקום לתהיות או דילמות. להלן שאלון שסופק באדיבותם של נטלי וסער גיל מ- bestdesignersever.com.

הגדרת רפרנסים בנוסף לבריף כתוב – השאיפה הראשונית בפרוייקט עיצובי היא ליישר קו. כפי שאמרנו, אתם בעלי מנעד רחב של סגנונות, ומסוגלים למצוא את הנכון ביותר שתואם ללקוח שלכם ולהוביל אותו להגדרתו. דאגו ליישר קו עם הלקוח עם יציאתכם לדרך, מצאו את השיטה הנכונה לכם להציג בפניו מקורות השראה לפרוייקט (פינטרסט, דרופבוקס, גוגל דרייב, אינוויז׳ן , או סתם רשימת לינקים במייל או pdf עם צילומי מסך) סמנו יחד עם הלקוח את מקורות ההשראה שנראים לו בסביבה הקרובה לסגנון הנדרש והתואם לאסטרטגיה שלו. כך תחסכו לעצמכם הרבה סבבי קונספטים ותבינו טוב יותר את הכיוון הנדרש. זכרו אתם אלו המובילים להגדרה הנכונה, אתם יכולים אף להמליץ ללקוח מה הכיוון הראוי על בסיס הנסיון שלכם, אך חשוב שגם תשמעו את דעתו, אחרי הכל המוצר הוא שלו.

תקשורת אונליין עם הלקוח

דיונים וירטואלים עם לקוח יכולים לחסוך לכם זמן יקר מאשר שהייה בפגישות פיזיות וכל זמן הנסיעה והפקקים הלוך ושוב. זמנו של הפרילאנס הוא קצר ויקר. זיכרו- אתם לא סטודיו ואין לכם מנהל מכירות מנהל שיווק, ארט ומנהל מוצר- אתם אדם אחד המייצג את כל בעלי המקצוע גם יחד, לכן צמצמו למינימום האפשרי את פגישות האופליין עם הלקוח. היום אני נפגשת עם לקוחות אך ורק במכירה ובשלב הקיקאופ, או בפרזנטציות חשובות מול חברות גדולות הדוגלות בפגישות הקלאסיות. כמובן שיש את שעות יעוץ ה-UX או הקריאייטיב, שזהו שירות אופליין הדורש גם תמחור גבוה יותר.

לצורך תקשורת וירטואלית עם לקוח ישנן כמה אפליקציות מובילות שכולן מעולות ומומלצות:

סטיילגייד, ספקינג, זפלין, מסמך pdf

יש לא מעט דרכים להעביר סטיילגייד למפתח. לכל אחד דרכו שלו, אך המוצר החזק ביותר היום הוא זפלין. זוהי אפליקציה חיצונית אשר בעזרת פלאגין פשוט לסקצ' או פוטושופ, ממירה את הקבצים לקוד, ומקלה על כל תהליך התקשורת בין מעצב מפתח.

סקצ' קייימת רק למק (מצורף סרטון הסבר), ואפשר גם לעבוד עם זפלין מפוטושופ.

ההמרה הזו היא עדיין לא מושלמת מבחינת גדלי הפונטים ולפעמים יש חוסר התאמה בין גדלי פונטים בסקצ' לגדלים שלהם בקוד שנוצר בזפלין. לכן, בכל זאת, יש לקחת אחריות מלאה, לשבת עם המפתח, ולבדוק את הקוד שנוצר. כלי זה מתעדכן באופן תדיר, ותמיד ניתן לפנות לזפלין במידה ויש בעיה או לדרוש עדכון.

שיטה נוספת ופשוטה היא הספקינג. ספקינג הוא תוסף פוטושופי המייצר תיקייה נוספת מעל כל שכבות הפוטושופ ובשכבה נוספת מפרט את גדלי הפונטים והצבעים.

קיימת גם הדרך המסורתית והיא לייצר מסמך סטיילגייד pdf המציג את כל מאפייני הפרוייקט כמו ספר מותג. זהו סטיילגייד הרבה יותר מושקע ומורכב, והוא דורש תמחור בהתאם.

דוגמא מתוך אתר שילב

דוגמא מתוך אתר שילב

2-18

לסיכום

שליטה על העסק שלך הוא השני בטרילוגיית מאמרים, הפורסים את כל התהליך המורכב בדרך אל מעמד המעצב העצמאי, בצורה מחושבת ומתוכננת. כל אחד מהשלושה מציג שלב אחד בדרך המסועפת אל העצמאות ובמהלכה, ועוזרים לפתור לבטים, קונפליקטים, הידועים וברורים לכולנו, וכעת מועלים בצורה אנליטית שכלתנית על הכתב. בפרק הבא נעסוק בקואצ'ינג עסקי על כל תהליכו המעניין ויחודי.

אהבתם את הפוסט? אולי תאהבו גם את עמוד הפייסבוק שלנו, אנחנו מעלים טיפים יומיים על נושאים שמרגשים אותנו.

תגובה אחת על “המדריך למעצב העצמאי, פרק ב': שליטה מקסימלית בעסק שלכם”

  1. טיפ שבועי מספר 34 – 16.6.2013-20.06.2013. רשימת מרכזי טיפוח יזמות בישראל ( מט"י ) מוסיקה לסרטים. המדריך למעצב העצמאי, פרק ב': שליטה מקסימלית בעסק שלכם …. […]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הוספת תגובה בפייסבוק