כניסה לתחום

למה בחרתי בתהליך הקואצ'ינג וכיצד הוא מינף את העסק שלי

ענבר עדות | 3 בנובמבר 2016

עייפות החומר, מרגישים את זה לפעמים? יושבים בסטודיו בעמדת המחשב, בכיסא נוח למדיי, מעט מותשים ונטולי חשק לעבודת העיצוב הסוחטת, העיניים נסגרות, היד על העכבר קצת כואבת. שואלים את עצמכם, מתי הגעתי לנקודה בה המקצוע הכי יצירתי בעולם, שכה חשקתי בו הפך למעמסה עבורי? איך קרה שבכל פעם שלקוח מתקשר אני משחרר איזה "אוף" לאוויר. אחת המסקנות היא שניהול הפרוייקט הוא זה שלאחרונה שואב מכם המון אנרגיה. כך יצא שהעיצוב הפך למשני, ונותרתם נטולי אוויר עבורו. משהו כאן בטח לא עובד. מה עושים?

אני הייתי בנקודה זו לפני כשנתיים. פרוייקטים היו בשפע, רובם מאוד מעניינים ומאתגרים. אך עם זאת הרגשתי שאני מדשדשת במקום המון פעמים, מתוך התעסקות בלתי פוסקת בנושאים מנהלתיים בלתי פתורים. הייתי כה עסוקה בפיתרון משברים של כאן ועכשיו, כך שלא הצלחתי לראות מעבר להתנהלות היומית שלי צעד אחד קדימה, עד לאותו היום בו בחרתי לטפל בעניין באופן מקצועי.

מאמר זה עוסק בהצגת תהליך הייעוץ העסקי אותו עברתי, מנקודת מבטי. הוא מיועד לאלו מכם המעוניינים לפתח ולמנף את עצמם, בפן המקצועי והאישי. יש לציין שתהליך ליווי מסוג זה, הוא מרכיב חשוב, לבניית כל תהליך בחייכם, בצורה מדוייקת יותר.  מטרת המאמר היא לחשוף אתכם לדרך הקסומה והמופלאה שאני עברתי מניסיוני, ולתת לכם הצצה לאפשרות, שיכולה להעצים עבורכם את התשוקה והאנרגיות למקצוע, ולהרים את העסק בצורה משמעותית. ההתעסקות בכאן ועכשיו לא תמיד מאפשרת לנו לתכנן את הצעדים הבאים ורובינו גם לא מודעים לאפשרות של קבלת עזרה מסוג זה.

מתי הזמן הנכון להתחיל להניע אותו? איך נדע שאנו זקוקים לו? במה הוא תורם? ועוד המון שאלות, שצצות בתחום מאוד מיוחד ונדיר.

אז באיזו נקודת זמן בקריירה?

כמובן שזוהי שאלה שהתשובה עליה אינדיבידואלית. ואני ממליצה על תהליך שכזה ל- 3 טייפים: הפרילאנס המתקדם, המעצב המתלבט והמעצב המתלבט פלוס פלוס

הפרילאנס המתקדם

הכדאיות הכלכלית שבפתיחת עסק עצמאי מגיעה לאחר שהעסק שלכם כבר עבר כברת דרך של שנה או שנתיים, ואתם בטוחים שזהו אכן המסלול המתאים לכם. כעבור פרק זמן משמעותי תוכלו להבין האם סטאטוס הפרילאנס, תואם את אישיותכם יותר מעולם השכירים. זוהי החלטה פרסונאלית טהורה, שלא ניתן ללמדה, או להסיקה ממקרים של עצמאיים אחרים. הפיתוח המקצועי לעסק שלי לא התרחש בתחילת דרכי כמעצבת וגם לא בתחילת דרכי כפרילאנס, ואני שמחה על כך. מהלך זה נעשה זמן רב, לאחר שהעסק שלי החל לשגשג והעבודות זרמו אליי, כפי שייחלתי. בכל זאת, משהו בהתנהלות שלי עוד לא היה לי לגמרי ברור. בתוך תוכי ידעתי, שאני יכולה להפיק יותר, לעוף גבוה יותר, ושאפתי לנצל את הפוטנציאל שלי עד תום. לדאבוני, הרגשתי שיש כמה נקודות בהתנהלות היומיומית שלי שמעיבות על הצלחתי המקצועית ומערערות אותי מבחינה אישית. התקשיתי לזהות את אותם המרכיבים הבעייתיים ולהניח עליהם את האצבע. בעקבות אותה תחושה מעורפלת, החלטתי לפנות לייעוץ עסקי. לעניות דעתי, ככל שתהיו בשלים ומנוסים, התהליך יהיה אפקטיבי ונכון יותר. הייעוץ יהיה מוצלח יותר כאשר תוכלו לפרט ולנתח מגוון פרוייקטים שלקחתם בהם חלק ומספר לא מבוטל של מערכות יחסים עם לקוחות.

המעצב המתלבט

מעצב הנמצא בצומת שבין עולם השכירים לעצמאיים. ישנם מעצבים אשר טרם החליטו מהו הפורמט הנכון עבורם. מעצבים אשר נמצאים בפרשת דרכים, וזקוקים ליד מנוסה שתעזור לכוון את מסלולם מחדש. במקרה הזה, ייעוץ עסקי יכול לחסוך את כל דרך החתחתים הארוכה, למי שמסלול זה אינו תואם את אישיותו.

המעצב המתלבט פלוס פלוס

כמה מכם שאלו את עצמם מספר פעמים "האם אני במקצוע הנכון?", "אולי הייתי אמור להיות מעצב בתחום אחר כגון אדריכלות נוף, עיצוב פנים, עיצוב אופנה, אומנות או איור, אנימציה, תלת מימד?", "האם מתאים לי באופן כללי להיות מעצב?"… זהו הרגע הנכון להיעזר בייעוץ עסקי. מדובר בתהליך שיכול לחסוך דרך ארוכה של ניסיונות וטעיות, כגון, לימודים בתחומים משיקים, שלמעשה לא מתאימים לכם ועלולים להחזירכם לנקודת המוצא. המקרה ההפוך הינו שייעוץ יקח אתכם לתחום הנחשק עבורכם כמו ״אומן מיצגים וגראפיטי״, אותו חלמתם לממש, והוא תפור לאישיותכם. התשובה טמונה בכם, ומטרת היועץ היא להאיר את ההחלטה הנכונה עבורכם ולפרוט אותה לשלבים אופרטיביים.

מאמר זה יתרכז בתהליך של הפרילאנס המתקדם, בעל עסק פעיל, השלם עם החלטתו ופועלו ומעוניין למנף ולמתג את עצמו בצורה מאקסימאלית.

מהות התהליך

לבחור את הקואצ'ר הנכון

רצוי שהקואצ׳רים בהם תבחרו יהיו אנשי מקצוע המכירים היטב את תחום העיצוב. התהליך יהיה יעיל יותר, כאשר לא תבזבזו זמן יקר בהסברת המונחים המקצועיים ותיאור יחסי לקוח מעצב, הברורים אך ורק למי שהתנסה בעבר עם עבודת שיווק בסטודיו. מיותר לציין שרק מי שהתנסה בתהליכי עבודה הקרובים לעולמכם יכול לסייע לכם בצורה אותנטית. אנשי מקצוע המכירים היטב את הדינמיקה, הקונפליקטים והאתגרים איתם מעצבים מתמודדים יאיצו את התהליך משמעותית. יש לסייג הצהרה זו ולציין שלמאמנים כלליים מנוסים יכולה, כמובן, להיות תרומה גדולה. אך לא באותה מידה בהשוואה לאלו הקרובים לתחומכם.

כימיה וחיבור אישי

על מנת לעבור תהליך עמוק ונכון, יהא עליכם לחשוף את כל מרכיבי אישיותכם ולפרוט את סיפור חייכם לפרטיו. הביוגרפיה שלכם תצא לאור במפגשים אלו, בצורה כנה ושקופה מא׳ ועד ת׳. ייעוץ עסקי עובד המון על הפן האישי פסיכולוגי. העסק הוא אתם, לכן לאופייכם יש מקום מרכזי בכל התהליך, וככל שתעמיקו, כך התוצאה תהיה מוצלחת יותר. אי לכך, זהו כבר ממפגש ההיכרות הראשוני האם איש המקצוע העומד מולכם, הוא האחד שתרצו להיחשף בפניו בצורה מוחלטת. כמו כן, קחו בחשבון שעל מנת להטמיע היטב את השינויים הנדרשים הינכם מחוייבים להיות פתוחים לביקורת אישית. בחרו באנשי מקצוע שתוכלו לכבד את ביקורתם ואמירותיהם, כאלו שלא תפתחו אנטגוניזם כלפיהם.

מה התהליך כולל?

ישנם לא מעט סוגים של ליווי עסקי ומאמנים שונים שעובדים בדיספלינות שונות. אני באופן אישי עברתי תהליך יחסית קצר ואינטנסיבי של 3-4 חודשים, בהם נערך מפגש שבועי של 1-2 שעות. זאת על מנת לייצר בסוף אותו תהליך תכנון עסקי שנתי ורב שנתי מתקדם. כיום אני קובעת מידי מספר חודשים מפגשי ביקורת שמטרתם לאמוד את הצלחת התוכנית העסקית ולפרט את המשכה. טווח הזמנים הוא מאוד אינדיבידואלי ולכל אחד מאיתנו יש צרכים אחרים והתנהלות שונה ולכן לא ניתן לדבר על לוחות זמנים קבועים. כמו כן, ישנן מספר גישות לליווי מקצועי. חלקן מתייחסות לתהליכים ארוכים יותר משעברתי. מנקודת מבטי, תהליכים קצרים, שאינם מפתחים תלות, אלא מעניקים כלים לעצמאות, פרודוקטיביים יותר.

מה זה ידרוש מכם (מעבר לזמן)

המון אנרגיה ורצון אישי. יכולת נפשית, ופתיחות לשים בצד את ההרגלים הישנים על מנת לפתח מנגנונים וטכניקות נכונים יותר, להתמודדויות שונות. יכולת לצאת מהאיזור הנוח לעבר אתגרים חדשים שיותאמו אליכם.

כמה זה יעלה לכם?

לכל יועץ תעריף שעתי משלו. בררו את המחיר טרם הפגישה. תחום זה יכול לפתח את העסק שלכם בצורה משמעותית, במידה ואתם בשלים לכך מבחינה מקצועית, אל תחסכו בו.

פירוט התהליך : הרכבת ארגז הכלים האישי שלכם והצבת יעדים

הקואצ׳ינג, הוא תהליך אישי עמוק, שיציף ויבליט עבורינו את מרכיבי אישיותינו, כך נוכל לבחון טוב יותר את התנהלותינו העסקית. בכדי לבצע תהליכים עמוקים בפן העסקי, רצוי שכל אחד מאיתנו יהיה מודע לאופיו ולרכיבי אישיותו. מודעות זו תעזור לנו לתכנן בעתיד אילו פרוייקטים מתאימים לנו, כיצד להתנהל נכון יותר בקבלת החלטות עסקיות, מה הדרך הנכונה לנהל את סדר יומינו, כיצד להוביל את קהל לקוחותינו ועוד… ההיכרות העצמית נעשית בכמה דרכים, כשבסוף התהליך יגובש ארגז כלים שיוכל לתת לכם מענה לכל התלבטויותיכם העסקיות. בתהליך זה תרכשו כלים אישיים, שיעזרו לכם להתבונן ולשפוט, את התנהלותכם באור בהיר. לאחר מיפוי הכלים המותאמים לכם, תוכלו לבנות תוכנית עסקית אישית, לטווח הקצר והארוך, בהתבסס על יעדיכם.

מיפוי וזיהוי מנגנונים

מי אנחנו ומה מניע אותנו? התהליך הראשוני מבוסס על קורות החיים שלכם. בתחילת הדרך תידרשו, כפי שציינתי, לפרוט את הביוגרפיה שלכם. התקופות המאושרות, הקשות, הקונפליקטים המשמעותיים וכו׳.  מתוך ההיכרות עם דרככם עד כה ניתן להאיר טוב יותר על המנגנונים שמניעים אתכם באופן אישי. כך תוכלו לשפר את הישגכם ולהנות מדרככם. לדוגמא אדם שהנחייה ולימוד האחר זה מוטיב שמעצים אותו, יבין בעזרת האימון שרצוי שיחפש לעצמו פרוייקטים כמו הנחיית קורסים או מנטורינג לסטארטאפים. אדם שהיצירתיות היא תנאי הכרחי עבורו, יבין שאינו יכול לקחת על עצמו פרוייקטים שהם ביצועיים בלבד ושאין בהם שמץ של יצירה. ללא פרוייקטים יצירתיים, ירגיש כבוי וחסר תועלת. התהליך כמובן ממוקד עסקית, אך ממנו תוכלו להסיק לא מעט על כל אחד מתחומי חייכם.

התהליך, בניגוד לטיפול פסיכולוגי, לעולם אינו שואל ״מדוע אנו מתנהלים כך?״ ולא קיים בו ניסיון לשינוי אישיותי. מטרתו היא לקבל את אופיינו, ולטפל בתכנון מתווה הדרך בצורה האפקטיבית ביותר, שמתאימה ביותר להלך הרוח שלכם.

זיהוי חסמים (לשיפור התנהלות עסקית נכונה)

חסמי ההצלחה הם הגורמים המרכזיים לכישלונותינו ואי הצלחותינו. כמעט לכל הכשלונות או אי ההצלחות של כל אחד מאיתנו בתחומי החיים ובמצבים שונים קיים מכנה משותף. תהליך איתור והגדרת חסמים מורכב ממספר שלבים:

  1. איתור – בתחילה תידרשו לבחור מתוך רשימת חסמים נפוצים את החסמים המרכזיים שלכם. יש לציין שהחסם אינו דפוס התנהגות חד פעמי, אלא מאפיין הטבוע בכם, בכל רמות חייכם. דוגמאות לחסמים: פחד להיכשל, נוחות, חשש מעימותים, הקשבה סלקטיבית, קושי לשנות הרגלים, עיסוק בטפל על פני העיקר וכו׳. הדבר הזכיר לי את לימודי גלישת הגלים, באחד השיעורים מיקום הרגליים שלי לא היה מדוייק. מדריך הגלישה האיר את עיניי לכך וכיוון אותי לטכניקה נכונה יותר. טכניקה זו, היטיבה את הביצועים שלי. כך גם בעניין החסמים. יש לכולנו הרגלים לא מוצלחים שטבועים בנו. בעזרת הקניית טכניקות מסויימות, ניתן לסלקם, ולשפר את מהלך חיינו בכל התחומים.
  2. מעקב – לאחר שתבחרו מספר חסמים מרכזיים, תידרשו לדייק את אלו אשר להם ההשפעה הגדולה ביותר על חייכם ולדרגם לפי רמת הנוכחות שלהם בחייכם. אני באופן אישי כתבתי יומן קצר בן שבועיים, ובו ביצעתי מעקב על מהלך חיי. ביומן זה תיעדתי את המקרים הבעייתיים ושייכתי אליהם את החסמים שאיתרתי. לדוגמא: כבר שבוע שאני מתחמקת מהתמודדות עם לקוח שעבר את מספר הסבבים שהקציתי לו. החסם שלי הוא הוא החשש מעימותים. אני מזהה זאת במקרה בעייתי נוסף עם לקוח, שאיני מסוגלת לדבר עימו ולבקש שישלם את המקדמה שמתעכבת עבור עיצובים שכבר קיבל והעביר לחברת הפיתוח – שוב החשש שלי מעימותים. כך אני מזהה בעוד ועוד מקרים שזוהי נקודת התורפה שלי, אפילו בחיי הפרטיים.
  3. התמודדות – לאחר הזיהוי והמעקב, מגיע הזמן שלי לעימות עם החסם. ללא התמודדות עם החסם העסק שלי לא יתקדם, ולא יביא תוצאות טובות כפי שאני מעוניינת. המקרים הללו יעיבו על סדר יומי, יחזרו על עצמם בעוד מקומות, ויתפחו למימדים בלתי רצויים. היועצת העסקית האירה את תשומת ליבי לחסם שלי. היא זיהתה אותו מתוך שיחותינו ומתוך התיעוד היומיומי שהקראתי לה. כך הבנתי שעליי לפתח טכניקה, על מנת להיפטר ממנו. כעת, על סדר יומי, לצד שאר המשימות שלי, כתבתי: ״שיחות עם הלקוחות הבעייתיים + שליחת מייל הבהרה״. החל מאותו היום, למדתי למקם בלו״ז שלי בסדר עדיפות ראשון את ההתמודדות עם המקרים, בהם אני נתקלת בחסם זה.

בניית תוכנית עסקית אישית והצבת יעדים בטווח הקרוב והרחוק

  1. מהם יעדים – יעדים הם השאיפות המקצועיות והאישיות שלנו בתחומינו וגם מחוצה להם. כל מה שקשור לעסק עצמו, וכן מה שיבנה אותו חיצונית מבחינת העצמה אישית ומקצועית (גם תחביבים שגורמים לנו לאושר רב יותר יכנסו ליעדים ונלמד לשמרם). ליעדים יש השתלשלות רבת שנים, והם אינם מסתכמים בשנה אחת בלבד. בפגישות אלו תתפתח בכם היכולות לזהות את שאיפותיכם, ללמוד להכניס אותן לתוך ציר זמן אישי שלכם ולבנות את התהליך הנכון להשגתן. לכל אחד מאיתנו ישנן המון תוכניות שטמונות עמוק במגירה. זה הזמן לנער מהן את האבק ולהתחיל לפעול.

  2. יעדים מקצועיים או החלומות שלנו – לכל אחד מאיתנו שאיפות מקצועיות משלו, המונעות מתוך אהבותיו, יכולותיו, כשרונותיו וחלומותיו. יעדים מקצועיים בתחום העיצוב יכולים להיות מעבר לפרוייקטים העיצוביים השוטפים בסטודיו. גם בתחום ההוראה, הייעוץ המקצועי, הכתיבה המקצועית, העיצוב האומנותי, העשרת עולמכם בתוכניות לימוד נוספות, קורסים, הרצאות שתרצו לשמוע וכל דבר שתחלמו לעשות עם כשרונכם ועם הידע שצברתם בתחום. עופו גבוה עם שאיפותיכם. תנו להן חופש ואל תגבילו את עצמכם. המסלול שאני קבעתי לעצמי בשנה הראשונה, ונשמע לי מגלומני מידי, הוכיח את עצמו כאמיתי. השוויתי את תוצאותיי בסוף השנה ליעדים אותם הגדרתי, וגיליתי שהם הוגשמו אפילו מעבר לציפיות.

  3. יעדים אישיים חלומיים – מעצב מאושר ופורה הוא זה המוצא את הדרך להעשיר את עולמו מעבר לעיצוב. סמנו על בלוח הזמנים שלכם גם את אותם תחביבים (פילאטיס, גלישת רוח, סנואובורד, טיפוס הרים, כתיבת שירים, צילום, מוזיקה, טריאתלונים ועוד), טיולים ליעדים הכי חלומיים, שאיפות אישיות שתרצו להגשים ברבות השנים. סמנו גם את התהליך שתרצו לעבור להשגת יעדים אלו.

  4. מסלול היעדים לאורך התוכנית העסקית – התוכנית העסקית הרחבה היא פריסה של אותם היעדים המקצועיים והאישיים על פני מסלול זמן ארוך מאוד (עד גיל הפנסיה) ולאחר מכן זום אין לתוך עשורים, שנים ולבסוף לפירוט מדוייק שלהם לשנה הקרובה. היועץ העסקי יעזור לכם לקחת את אותם חלומות, לפרוט אותם לתהליך התפתחותי ולהניח את האבולוציה שלהם לאורך השנים. המטרה היא לעזור לכם לממש את אותם יעדים. כל תוכנית, גם החלומית ביותר, ניתנת לביצוע על יד פריטתה לפעולות אופרטיביות יומיומיות. דוגמא אישית שלי: לפני כשנתיים, בתחילת התהליך, הנחתי על ציר הזמן שלי את השאיפה לריצת חצי מרתון, שבזמנו נראתה לי כמעט כבלתי אפשרית. יש לציין שמיקמתי אותה בשנת 2017. במהלך השנתיים האחרונות, תיכננתי את אימוני הריצה שלי בצורה שמכוונת למטרה זו. מספר חודשים לפני המירוץ העליתי בכל שבוע את מספר הקילומטרים שרצתי בריצה אחת ארוכה ובעוד שתיים קצרות ובאורח פלא השגתי מטרה זו בפברואר 2016. לא תיארתי לעצמי שעל ידי תכנון שכזה אוכל להגשים יעד שנראה לי כה רחוק ובלתי אפשרי. תיארתי תכנון של יעד שהוא תחביב, אך באותה מידה ניתן לפרוט יעדים מקצועיים לפעולות יומיומיות. בנקודה זו כל אחד מכם יכול לעצום את עיניו ולדמיין את החלום הבא שלו מתגשם.

לסיכום

הקואצ׳ינג העסקי הוא תהליך שיעזור לכם בבניית הזהות המיתוגית שלכם. ארגז הכלים שתגבשו בפגישות אלו הוא ההבדל המשמעותי בין מעצבים פעילים בלבד לבין מעצבים מבוקשים: כאלו שמודעים לחסמיהם ומתמודדים עימם בחיי היומיום, כאלו שפועלים להגשמת יעדיהם בצורה שוטפת ופורטים אותם לפעולות קטנות וישימות, מעצבים המבינים את מנגנוני הפעולה שמחיים אותם, ופועלים לשימורם. תהליך זה דורש הרבה אנרגיות ונכונות מחד, ומאידך הוא ממלא בהמון אנרגיות ומעצים בצורה מופלאה. כל העושר הפנימי הזה הוא יש מאין, הוא מגיע מתוככם בלבד, בעזרת המראה של הליווי.

אהבתם את הפוסט? אולי תאהבו גם את עמוד הפייסבוק שלנו, אנחנו מעלים טיפים יומיים על נושאים שמרגשים אותנו.

2 תגובות על “למה בחרתי בתהליך הקואצ'ינג וכיצד הוא מינף את העסק שלי”

  1. אביטל הגיב:

    תהליך מרתק ומעניין.
    אבל איפה מוצאים קואצ׳ר לתחום העיצוב?

  2. חמדה בלה הגיב:

    את יכולה להתחיל עם תכנית מעוף של המדינה שנותנת סיבסוד ראשוני לתהליך. אני הגעתי לתכנית דווקא דרך היועצת שהחלטתי עליה מהיכרות והיא הכניסה אותי לתכנית, מה שמאוד עזר בהתחלת התהליך 🙂

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הוספת תגובה בפייסבוק