חווית משתמש

צעדים ראשונים בעולם חווית המשתמש

נועם פישר | 4 במאי 2016

צעדים ראשונים בעולם חווית המשתמש

 

בין אם אתם סיימת לימודים באקדמיה או שהחלטתם לעשות מעבר לתחום חווית המשתמש – אתם בוודאי שואלים את עצמך איך לעשות את זה, איך להיכנס ולעשות את הצעד הראשון בתעשיה?
זו שאלה די גדולה לענות עליה ואין בדיוק נוסחה ספיציפית להצלחה בתחום. חשוב שתדעו שאתם לא לבד, כולם היו במצב שלכם והוא נראה קשה עכשיו אבל גם זה יעבור. זה נכון שמה שתעשו עכשיו יקבע את העתיד המקצועי הקרוב שלכם ולכן חשוב שתתכננו.
כדי להתחיל קריירה באפיון, כמו גם במקצועות אחרים, מזל לא יזיק. אבל לא זה הדבר שיביא אותנו רחוק. אנו עשויים להיתקל במהלך חיינו בכל מיני הזדמנויות בזכות המזל שלנו, אבל אם לא נכוון אותן ונתנהל בחוכמה, הן יעלמו כלא היו. כפי שכבר כתבנו כאן לאחר שיחות עם בכירים בתעשיה, יש לא מעט דברים שמחפשים במאפיין או במעצב, מתחיל או מנוסה. ריכזנו עבורכם מגוון דרכים (וגם דוגמאות ספיציפיות) שישאירו אתכם בלופ המקצועי, יעניקו השראה ויסייעו לכם להישאר מעודכנים.

אז מה זה בכלל אפיון חווית משתמש?

חווית משתמש היא למעשה מה שחווה המשתמש באינטראקציה עם המוצר שלנו. מוצר יכול להיות אתר אינטרנט, אפליקציה או שירות כלשהו. כמאפייני חווית משתמש נרצה לייצר עבור קהל המשתמשים מוצר פונקציונלי, אינטואיטיבי ונעים לשימוש, אשר יעניק להם ערך ייחודי ויפתור עבורם בעיה אמיתית. נרצה להעניק למשתמשים שלנו חווית שימוש נעימה, נוחה ואסתטית. אפשר להבין, אם כן, שאפיון חווית משתמש הוא תחום מולטי דיסציפלינרי המשלב בין תחומים שונים: הבנה של אנשים (משתמשים), טכנולוגיה, אסתטיקה, ארכיטקטורות מידע, שימושיות ושמישות (וכן, מדובר בשני דברים נפרדים ושונים). אז איך מתחילים קריירה באפיון כשאין תואר אקדמי בתחום? לימודים הם חשובים. הם יתנו לכם את התשתית היציבה שאתם זקוקים לה בכדי להיכנס לעולם אפיון חוויית המשתמש. אבל יש גם כמה דברים שאתם יכולים לדאוג להם בינתיים בכוחות עצמכם.

קודם כל: תיק עבודות

הדעות בעניין הזה נחרצות וחד משמעיות. תיק העבודות שלכם יהיה כנראה הדבר הראשון והמשמעותי ביותר עבורכם בתהליך הקבלה לעבודה חדשה. זה כנראה יעניין את המגייסים הרבה יותר מקורות החיים שלכם ובמקרים מיוחדים זה אפילו עשוי לפצות על היעדר נסיון מקצועי (בהתאם לדרישות התפקיד, כמובן). חשוב להשקיע בתיק עבודות אונליין שתומך בתוכן של העבודות שאתם מציגים בו. אם אתם מציגים אתר אינטרנט, למשל, תנו לינק ותמונות שיאפשרו התרשמות מלאה וכוללת וציינו מה בתוך האתר הוא עבודה שלכם. נקודה חשובה נוספת לגבי תיק העבודות שלכם: עדיף להציג תיק עבודות מצומצם שהעבודות שבו נבחרו בקפידה, על פני תיק עבודות נרחב ומקיף שמכיל גם עבודות שמצריכות הסברים (או תירוצים).עליכם לעמוד מאחורי כל דבר שמופיע בתיק העבודות שלכם, ולדעת להסביר כל פיקסל. גם תרגילים יכולים, כמובן, להיכנס לתיק העבודות שלכם (ובפרט אם תרגילים זה כל מה שיש לכם), אך עליהם להיות מוצגים ככאלה.

הנה כמה דוגמאות לתיקי עבודות שאנחנו אהבנו, להשראתכם

Robin Mastromarino– תיק עבודות מרשים שלא מזניח אפילו את טעינת העמוד. לא מכיל הרבה עבודות אבל תומך בתוכן המוצג בו ומאפשר התרשמות מלאה מכל פרוייקט.

Bob Galmarini– תיק עבודות נוסף ומגניב שתומך בתוכן שהוא מציג.

Mike Kus– תיק עבודות גדול יותר שמציג לא מעט עבודות בצורה אסתטית ונעימה.

Maria De La Guardia– תיק עבודות שמכיל גם עבודות מעשיות וגם מאמרים בנושאים רלוונטיים.

Taiki Kato– תיק עבודות נקי ומינימליסטי שמציג עבודות מגוונות מסוגים שונים.

Jan-Paul Koudstaal– תיק עבודות שנושא רק את הקישורים לעבודות. ברגע שתלחצו על פרוייקט תועברו ל- Behance.

Triner– תיק עבודות נרחב ומגוון המספק מידע רלוונטי אודות כל פרוייקט ומזמין מאוד.

Emilie Garnier– פרוייקטים מגוונים מוצגים בתיק העבודות הזה, שמאפשר גם סינון לפי סוג הפרוייקט.

Matthew Bambach– תיק עבודות שעושה הפרדה ברורה (ע"י אייקונים) בין מה שנעשה בלימודים ובעבודה.

Maciej Mizer– מציג בעיקר אילוסטרציות מעניינות.

אין לכם מספיק עבודות להציג? היפכו את הרעיונות שלכם למוצרים

יש לכם רעיון? נהדר! גם אם הוא לעולם לא ייצא לפועל וגם אם זה נראה לכם חסר משמעות- לכו על זה! גם אחרי שנים של נסיון יתכן שלא יזדמן לכם לעבוד על מוצר מההתחלה ועד הסוף, אז אל תזנחו רעיונות רק בגלל שאין מי שישקיע בהם או בגלל שאתם מרגישים שהם לא ימריאו. לא כל רעיון חייב להיות סטארט אפ ועבודה על רעיונות מומצאים זה תרגול מצויין שרק יתרום לכם. אם התוצר הסופי יהיה טוב מספיק תוכלו אפילו להוסיף אותו לתיק העבודות שלכם.

יש היום כל כך הרבה כלים מעולים לאפיון מהיר של רעיונות. מצד אחד הם קצת מסוכנים, כי כשאנו עובדים על פרוייקט ממשי לא תמיד כדאי להפוך כל פיפס לאב טיפוס של ממש (מטעמי זמן, תקציב עוד), אבל כשנעבוד על פרוייקט בשביל התרגול ובשביל הכיף שלנו, למה לא?

הנה כמה דוגמאות לכלים שישרתו אתכם לשם כך

Axure– הכלי המוכר והטוב שרובנו עובדים איתו ביומיום. אפשר להגיע בעזרתו לאבות טיפוס מרשימים ברמה גבוהה מאוד ללא תכנות כלל.

flinto– כלי ליצירת אבות טיפוס פשוט ואינטואיטיבי המציע גרסת לייט וגרסת מק.

Invision– עוד כלי פשוט ואינטואיטיבי שמאפשר העלאת קבצי psd או png והוספת הוט ספוטים ואינטראקציות על פניהם. הכלי הזה מאפשר גם שיתוף של הפרוייקטים וגם מתן הערות והשוואה בין גרסאות קודמות.

Proto.io– כלי אפיון נוסף שמשמש ליצירת אבות טיפוס. ייחוד מעניין של הכלי הזה הוא התוסף שהוא מציע ל- sketch ולפוטושופ. כך אפשר להעביר את העיצובים ישירות לתוכנה ולהחיות אותם על ידי הוספת אינטראקציות ואנימציות שנות.

Marvel– כלי חינמי שמאפשר עיצוב, אפיון ועבודה בשיתוף פעולה עם חברי צוות או עם לקוחות. שיתוף הפעולה מתאפשר על ידי השארת הערות קונקרטיות על גבי האפיון עצמו.

Pop– אם אתם מעדיפים לאפיין את המוצרים שלכם עם דף ועט, האפליקציה הזו בדיוק בשבילכם. באמצעותה תוכלו פשוט לצלם את הסקיצות שלכם ולהפוך אותן לאבות טיפוס של ממש. כל זה יוכל לקרות גם דרך הסמארפון שלכם.

העריכו נכון את המצב שלכם

אחת הבעיות הנפוצות בתחום שלנו (כנראה בגלל חוסר הכשרה מקצועית מסודרת) היא הערכה לא נכונה של המצב המקצועי. אנשים ללא ניסיון או הכשרה (אפילו בסיסית) מתבלבלים בין הכשרה לתוכנות להכשרה מקצועית ומנסים להתקבל למשרות חווית משתמש, אפיון ועיצוב.
כמובן שרובם מתאכזבים ולא מצליחים להבין מדוע הם לא מוזמנים לראיונות. בדרך כלל הבעיה היא פער גדול בין תיק העבודות, ההכשרה, הניסיון והמצב המקצועי שלהם לבין המשרה שאליה הם פונים.

ההכשרה המקצועית שלכם חשובה, קיצורי דרך לא רק יפגעו בכם בטווח הארוך הם גם יקטינו את הסיכויים שלכם להתקבל ללא מעט מקומות עבודה. אם אתם רוצים להיות מעצבים – לכו ללמוד עיצוב (לא בקורסים מקצועיים – ידיעת פוטושופ איננה זהה לידיעת עיצוב – שימו לב לזה!).
במידה ואתם רוצים להתקבל למשרה בתחום חווית המשתמש תיק העבודות שלכם צריך לשקף את היכולות המתאימות למשרה. ואתם צריכים לעבור הכרה מתאימה (בקורס מקצועי, תואר בחו״ל או תחת מישהו מנוסה במסגרת עבודה).

חשוב לשאוף לשמיים אבל חשוב באותה המידה להסתכל במראה ולהבין איפה אנחנו יכולים להשתפר. ואיפה אנחנו חייבים להתחזק כדי להשיג את המטרות שלנו. קיצורי דרך יכולים להיות מאוד אטרקטיביים אבל הם כמעט תמיד יפגעו בהתפתחות המקצועית שלנו.
העריכו בצורה כנה את המצב שלכם והחליטו מה תהיה הדרך הנכונה להשתפר ולהתקדם. במידה ואתם לא יכולים לעשות זאת, פנו לאנשי מקצוע מנוסים כדי שיעזרו לכם בזה (ואם אתם לא מכירים כאלה אנחנו פה ותמיד נשמח לעזור).

היו צמאים ללמוד ורעבים לדעת

לימודים הם בעיקר פורמליים, אבל לא רק. כמו שכבר אמרנו קודם, לימודים יתנו לכם קרקע יציבה ויקנו לכם את נקודת הפתיחה הטובה ביותר לכניסה לשוק העבודה. הם יבטיחו לכם שאתם באמת יודעים את כל מה שצריך בתעשיה הזו. אם עדיין לא למדתם- תתחילו לבד, יש המון דרכים וצריך רק לבחור (למרות שגם זה לא תמיד כל כך פשוט). אם למדתם, זה דורש מכם תחזוקה שוטפת, כך שבכל מקרה מה שכתוב כאן רלוונטי אליכם. קיראו בלוגים, לכו לכנסים בתחום, קחו חלק בדיונים רלוונטיים ואל תעצרו את הסקרנות שלכם. רוב הדברים האלו הם חינמיים, נצלו את זה. משהו מעניין אתכם? תקראו עליו, תחקרו אותו ותשאלו שאלות. אל תפסיקו ללמוד. התחום שלנו כל כך דינמי ודברים בו מתחדשים ומתעדכנים כמעט בלי הפסקה. מצד אחד כבר קשה לעקוב, אבל מצד שני, תמיד יש מה ללמוד ותמיד גם יש מאיפה. אם תעקבו כל הזמן, לא תצברו פערים ויהיה לכם קל יותר להישאר בעניינים. היפכו את זה להרגל: צפו בסרטון לימודי אחד בשבוע, קיראו ספר מקצועי אחד בחודש, לכו לכנס גדול אפילו פעם בשנה. צריך רק לרצות את זה מספיק ולדאוג לספק את היצר הזה באופן עקבי.

בלוגים רלוונטיים שישמרו אתכם מעודכנים

Smashing Magazine– מגזין בינלאומי המספק תכנים מעולים בתחומים כמו אפיון, פיתוח, עיצוב ועוד. אתם יכולים להירשם גם לניוזלטר ולקבל תכנים ישירות למייל.

UX Magazine– מגזין בינלאומי נוסף המספק תכנים רלוונטיים גם בנושאים נוספים כמו ויזואליזציה של מידע, פרסונות, אירועים בתחום וגם הצעות עבודה.

Usabilla Blog– בלוג של חברת Usabilla, המבצעת בדיקות שמישות נרחבות לחברות המובילות במשק. הבלוג מספק תכנים רלוונטיים ומעניינים בתחום.

UX Booth– אתר שמספק המון מאמרים בתחום, החל ממחקר, דרך שמישות ועד פילוסופיה. מציעים ניוזלטר גם כן.

UX Mastery– אתר שכולו עוסק ב- UX. יש בו הכל: מאמרים, מקורות (ספרים, טכניקות, כלים, כנסים ועוד) וגם פורום של אנשי מקצוע. גם מהבלוג הזה תוכלו לקבל ניוזלטר.

Create Magazine– נכון, אנחנו קצת משוחדים, אבל אם אתם קוראים את הפוסט הזה ואם קראתם גם את הקודמים, אתם כנראה מבינים את הערך שאנחנו שואפים לתת לכם כאן ב- Create. חשוב לנו להשאיר אתכם מעודכנים ולהעניק לכם תכנים רלוונטים, ייחודיים וחיוניים.

אתרים ששווה להכיר

Coursera– האתר מציע מגוון תכניות לימודים, ולא מתמקד רק באפיון. האמת היא שכמעט את כל הנושאים שהוא מציע, שווה לנו לדעת (או לפחות להכיר).

Udemy– מציע קורסים מאוד ידידותיים למשתמש במגוון תחומים ובין היתר באפיון חווית משתמש. חלקם חינמיים וחלקם בתשלום.

Lynda– אתר שמספק סרטוני לימוד כמעט בכל נושא אפשרי, בין היתר באפיון חווית משתמש ובעיצוב. רישום לקורס מלא יעלה לכם כסף אבל אפשר לצפות בכל ה- previews בכדי להחליט אם להירשם או לא.

מקורות השראה

Muzli– מרכז עבורכם תכנים בנוגע למוצרים, עיצובים ועוד מאתרים נבחרים.

Fubiz– מספק השראה ופרוייקטים מיוחדים בתחומים כמו עיצוב, גרפיקה, טכנולוגיה, וידאו, סיפורים ועוד.

Dribble– פלטפורמה לשיתוף עבודות. מקור נהדר להשראה וללמידה גם מאנשים שאינם בהכרח מומחים.

ספרים רבותי, ספרים

The design of everyday things: revised and expended edition, Don Norman

About Face: The Essentials of Interaction Design, Alen Cooper

The Shape of Design, Frank Chimero

Emotional Design: Why we love (or hate) everyday things, Don Norman

Getting Real, Online Book

The Elements of User Experience: User-Centered Design for the Web and Beyond, Jesse James Garrett

Subject To Change: Creating Great Products & Services for an Uncertain World, Peter Merholz, Todd Wilkens, Brandon Schauer & David Verba

A Practical Guide to Information Architecture, Donna Spencer

Communicating Design: Developing Web Site Documentation for Design and Planning, Dan M. Brown

Information Architecture for the World Wide Web: Designing for the Web and Beyond, Peter Morville, Louis Rosenfeld, Jorge Arango

Sketching User Experiences: Getting the Design Right and the Right Design, Bill Buxton

Well Designed: How to Use Empathy to Create Products People Love, Jon Kolko

קבוצות דיון

אני שומעת אתכם. "היא מתכוונת לפייסבוק" שאלתם? קבוצות דיון היא דרך מעולה להגיע לאנשים בתחום ולדון בסוגיות רלוונטיות. כמובן שקבוצות פייסבוק זה המקום הראשון שנגיע אליו אבל יכול להיות ששווה להציץ גם באחת מהקבוצות האלו (או אפילו בשתיהן).

Reddit — User Experience

Stack Exchange — User Experience

לנשום עמוק: קצת תכנות לא יזיק

כמו שליאור יאיר כתב בפוסט המרתק שלו, המקצוע שלנו משתנה. בהתאם לכך, משתנות גם הדרישות והציפיות מאיתנו. מאפיין טוב צריך לפחות להבין גם מתכנתים (אם לא לפתח בעצמו), והדרך הכי טובה לעשות זאת היא פשוט ללמוד ולדעת תכנות. ידע בסיסי ב- CSS, HTML או JavaScript יסייע לכם לתקשר טוב יותר עם חברי הצוות הטכני ולהבין עוד יותר לעומק את המוצר שלכם. כמובן שידע חזק יותר בפיתוח ייטיב עמכם אף יותר, אבל צריך להתחיל מאיפושהו ורצוי כמה שיותר מהר.

אם קראתם את הפוסט שפרסמנו כאן ביום ראשון, אתם בטח כבר יודעים שריכזנו עבורכם את הקורסים הנבחרים ללימודי פיתוח אונליין. אם עדיין לא קראתם אותו, אנחנו ממליצים לכם ללחוץ ממש כאן ולהתחיל באחד מהם.

תתערבבו

אל תפחדו להכיר אנשים. הקהילה בישראל לא גדולה מאוד אבל דווקא בגלל זה חשוב להכיר את החברים בה ואפילו למצוא מנטורים שכבר עברו את המסע הזה ונכונים לסייע ולהכווין אתכם (זיכרו אותם גם בהמשך). כנסים ואירועים רלוונטיים בתחום הם הזדמנות מעולה להכיר אנשים חדשים. לכו, אל תוותרו ואל תתביישו לדבר. סמול טוק זו מיומנות נרכשת והיא דורשת תחזוקה שוטפת. אל תזניחו אותה.

כנסים בארץ

Meetup– אירועי meetup מתקיימיים אחת לכמה זמן וניתן להירשם אליהם בקלות ובחינם.

UX Salon– כנס גדול של למידה אינטנסיבית שמתקיים אחת לשנה בתל אביב. זה אמנם לא כנס חינמי אבל הוא בהחלט מומלץ. השנה הוא התקיים בתחילת אפריל, אז נחכה בסבלנות לשנה הבאה.

UXI– כנס שנתי של שבוע שלם. כולל גם הרצאות וגם סדנאות של אנשי מקצוע מהארץ ומהעולם.

כנסים בעולם

לכנסים הבינלאומיים יהיה כנראה קשה יותר (וגם יקר יותר) להגיע, אבל למי מכם שמתכנן איזו נסיעה לחו"ל בקרוב או מטייל בעולם לעיתים קרובות, הנה כמה כנסים ששווה להכיר:

IA Summit– כנס בינלאומי שמתמקד בארכיטקטורות מידע ומציע גם הרצאות וגם סדנאות.

UX Week– כנס בינלאומי נוסף שמתקיים השנה בסן פרנסיסקו. 4 ימים של הרצאות והמון השראה.

UX Lisbon– כנס אירופאי גדול בליסבון, פורטוגל. מציע הן הרצאות והן סדנאות בנושאים כמו מחקר, עיצוב ואסטרטגיה.

UX London– ניחשתם נכון, הכנס הזה מתקיים בלונדון ומציע 3 ימים של למידה והשראה, בכל יום סביב נושא אחר.

אמצו לכם מנטור

ביחרו לכם אנשי מקצוע שמובילים את התעשייה ואמצו אותם בתור מנטורים. אתם יכולים לעקוב אחריהם ברשתות החברתיות ואפילו לפנות אליהם ולנסות להתייעץ איתם בנקודות מפתח בקריירה שלכם.
בעולם זה נהוג לעבוד עם מנטור בעיקר בשלב יצירת תיק העבודות וזה אפשרי גם בארץ. כמובן שהתהליך לא מחליף לימודים מסודרים אבל מאוד יכול לעזור כדי לגבש זהות, אם תרצו נשמח לעזור לכם למצוא מנטור כזה או תוכנית לימודים שתתאים לכם.

אל תפחדו משינויים

כאמור, המקצוע שלנו כל הזמן משתנה. תוכנות מתחלפות, מתודולוגיות עבודה משתנות ומתייעלות, שום דבר לא נשאר במקום יותר מדיי זמן. במציאות שכזו, אדם שלא יודע להסתגל לשינויים או שמתקשה להתרגל לסביבות עבודה חדשות, יאבק מאבק מר ואבוד מראש בקצב של התעשיה. כדי להתקדם ביחד עם התעשיה (וגם כדי לשמור על שפיות) עלינו ללמוד להתמודד עם שינויים שונים ביעילות ובשיטתיות.

תתקשרו

כמאפיינים, מעצבים ואנשי מוצר (ובכלל כבני אדם), עלינו קודם כל לדעת לתקשר. בדרך כלל נעבוד בצוות ובכדי שהעבודה תהיה נעימה ופרודוקטיבית עלינו לתת מקום לכל אחד מחברי הצוות ובמקביל, למצוא את מקומנו בתוכו. במהלך העבודה שלנו נידרש גם לתקשר עם אנשי מקצוע שונים: מעצבים, מפתחים, מאפיינים נוספים וגם עם לקוחות, בוסים, משקיעים ועוד. במסגרת עבודתנו סביר שנעמוד גם בפני ביקורת משני צדדיה  (גם ניתן ביקורת וגם נקבל ביקורת). כפי שכתבה רונית קליין בפוסט המדוייק שלה, זה אף פעם לא פשוט. אבל עלינו לגלות בגרות ואיפוק ולדעת לקבל ולתת ביקורת בצורה מקצועית. כל אלו מהווים חלק מהיכולת שלנו לתקשר, והיא חשובה לא פחות מכל כישור מקצועי אחר שנדרש מאיתנו.

זיכרו שהכדור הוא עגול

בתור אנשים שעושים את הצעדים הראשונים שלהם בתעשיה, זה אולי נשמע לנו מופרך. אבל אם נעשה הכל נכון, אם נהיה נאמנים לעצמנו ולאמת שלנו ונהיה אנשי מקצוע מעולים, יום אחד נגיע למקום בו אנחנו נוכל להיות מנטורים של אחרים. ברגע שצברתם מספיק נסיון אישי ומקצועי והגעתם למקום בו אתם יכולים לעזור לאחרים- עשו זאת! זיכרו כמה אתם שמחתם לקבלת עזרה והכוונה כשהייתם בתחילת הדרך וכמה הערכתם את המנטורים שלכם. ההצלחה שלכם היא שלכם והרווחתם אותה בכבוד. סיוע לאנשים שצריכים אותו לא יפגע בהצלחה שלכם ולא יבוא על חשובנה, להפך. זה רק יוכיח את הבטחון שאתם חשים במקומכם החדש ואת הרצון שלכם לגמול לקהילה ולעשות טוב בחזרה.

אנחנו לוקחים ברצינות את ההכשרה של התלמידים שלנו (וברור שאנחנו משוחדים). אנחנו בוחרים את התלמידים שאנו מאמינים שיכולים להיכנס לתעשייה, שיש להם ניסיון בסיסי שנוכל לבנות עליו ושהם בוגרים מקצועית כדי לעשות עבודה טובה (כי איש חווית משתמש זה גם אופי ולא רק ניסון). נשמח להיפגש ולהבין ביחד אם תוכניות הלימודים שלנו מתאימות לכם ויכולות להוביל אתכם למקומות שאתם רוצים להגיע.
במידה ותרצו לקבל עזרה (התייעצות, הכוונה, קבלת דעה, להסתכל על תיק העבודות שלכם) או לבדוק את תוכניות הלימודים אנחנו תמיד נשמח לעזור. תרגישו חופשי.

אהבתם את הפוסט? אולי תאהבו גם את עמוד הפייסבוק שלנו, אנחנו מעלים טיפים יומיים על נושאים שמרגשים אותנו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הוספת תגובה בפייסבוק