עיצוב

תחזיקו חזק: איך לקבל ולתת ביקורת בעיצוב

רונית קליין | 3 בפברואר 2016

זה תמיד מלחיץ, הציפיה לביקורת.
לא משנה אם אנחנו מעצבים צעירים או מעצבים מנוסים כנראה השקענו הרבה מחשבה, קריאטיביות וגם לא מעט עבודה שחורה. כל פרויקט שנעשה יהיה הבייבי שלנו.

כמעצבים אנחנו חשופים לסוגים שונים של ביקורות. מלקוחות, מקולגות, מהבוס, מאנשים אקראיים שעוברים ליד המחשב שלנו וכמובן, הביקורת הכי קשה מגיעה מעצמנו. (הקול הקטן שאומר שאולי הפרויקט לא מספיק טוב ואולי רק עוד סקיצה אחת ודי).

כחלק מההתפתחות המקצועית שלנו אנו לומדים כיצד לקבל ביקורת. קבלת ביקורת בצורה נכונה וניהול נכון של התהליך הכרחיים ליצירת מוצר איכותי. זה לא אומר שזה פשוט לקבל ביקורת, במיוחד כשמדברים על ביקורת עיצובית (ואגו) ולכן החלטתי לכתוב, לכל מי שהנושא מעסיק אותו ולכל אותם מעצבים שילכו היום הביתה עצבניים בגלל הערה אחת או שתיים.

איך לקבל ביקורת בצורה מקצועית

מכיוון שביקורת היא חלק עיקרי מהעבודה שלנו, אנו צריכים ללמוד כיצד לקבל ביקורת ולנהל תהליך שיפור מוצר בצורה המקצועית ביותר שיש ובמקביל לדאוג שהרמה של התוצרים שלנו לא תיפגע.

נתחיל בבסיס: אל תקחו ללב ואל תלחצו

אנחנו חייבים להבין שהביקורת כלפי העבודה היא לא אישית ולא מופנת כלפינו. הביקורת היא חלק חשוב בתהליך העבודה ולעיתים היא משפרת את התוצר שלנו. וזה כל מה שחשוב.
ברגע שנצליח לעשות את ההפרדה הזו החיים שלנו יהיו קלים יותר. עליכם לחזק את הביטחון העצמי שלכם ולזכור שאתם אנשי מקצוע טובים ושההערות לא כוונו נגדכם.

בנוסף, אסור לכם להילחץ מההערות. יש למעצבים נטיה להילחץ מההערות ולנסות להרגיע ולרצות את הלקוח. מה שמביא אותם לעשות בדיוק את מה שהלקוח ביקש וזאת טעות גדולה. התפקיד שלנו הוא להבין את מה שהלקוח צריך ולאו דווקא לעשות בדיוק את מה שהוא ביקש. תילחמו בדחף המידי לרצות את הלקוחות – ואל תילחצו מההערות.

הלקוח תמיד צודק, ועד כמה שזה לא נעים לנו לשמוע, זה גם נכון.
הוא לא צודק בדברים שהוא אומר אבל הוא צודק בתחושה שלו שמשהו לא בסדר. הוא צודק כי הוא משלם כסף והוא צריך לצאת מרוצה מהתהליך.

תהיו סבלניים (כי הלקוח תמיד צודק)

הלקוח תמיד צודק, ועד כמה שזה לא נעים לנו לשמוע, זה גם נכון.
הוא לא צודק בדברים שהוא אומר אבל הוא צודק בתחושה שלו שמשהו לא בסדר. הוא צודק כי הוא משלם כסף והוא צריך לצאת מרוצה מהתהליך.
אל תתבלבלו, זכותו של הלקוח לצאת מרוצה אך אין זה אומר שהערות שלו צודקות. הרבה פעמים, ללקוח שהוא לא מעצב והוא לא דובר את שפת המעצבים מפריע משהו בעיצוב אבל קשה לו לשים את האצבע בדיוק על הדבר. התפקיד שלנו זה לקרוא בין השורות, להבין מאיפה מגיע חוסר הנוחות שהוא חווה מהעיצוב ולפתור את זה. לרוב ההערות מגיעות ממקום של חוסר ידע (וזה בסדר גמור, בשביל זה הוא משלם לנו) ולכן חשוב שנדע להסביר לא רק את התוצר הסופי אלא גם את הדרך והמניעים שלנו. התייחסות כזאת, תוביל לשיפור אמיתי של הפרויקט.

התמודדות עם הערות לא ברורות

קודם כל נקשיב, לא נתפרץ, לא נעקם את הפרצוף. ננסה להבין עד הסוף את הכוונה מאחורי הדברים, זה הצעד הראשון לפתרון.
הצעד השני הוא להבין מה עומד מאחורי ההערה. הערה כמו ״זה לא מספיק חדשני״ היא בעייתית במיוחד כי המושג חדשני נתפס בצורה שונה אצל אנשים שונים (ובטח כשהפער המקצועי גדול), לכן מה שכדאי לעשות הוא לעצור את התהליך ולהציג דוגמאות לעיצובים חדשניים, לנסות ולהבין מה נתפס כחדשני אצל הלקוח. הצגת דוגמאות היא שיטה פשוטה לגישור פערים.

הגיע הזמן לפתח עור של פיל

אסור לכם להיעלב בכל פעם שמישהו אומר משהו שלילי. זה חלק מהמקצוע וכדאי שתשלימו עם זה ותפתחו עור עבה. אתם גם לא רוצים שאנשים יפחדו להגיד לכם את האמת כי הם לא ירצו לפגוע בכם.
אם אתם מרגישים שאתם הולכים להגיב לא טוב לביקורת שקבלתם אתם יכולים להגיד משהו כמו: ״תודה אני אחשוב על מה שאמרת, או אבדוק ואחזור אלייך״. אין צורך ישר להתגונן או להתקיף. קחו רגע להרגע, תחשבו על הדברים ורק לאחר מכן תגיבו.
אנחנו חייבים להיות פחות רגישים כדי לתמוך בתהליך אבל זה לא אומר שאנחנו צריכים לעבוד כמו רובוטים, כמו בכל דבר צריך למצוא את האיזון. (אין שום דבר רע בהתפרצות רגשות/דפיקה על שולחנות מדי פעם).

ביקורת הרסנית

אחד הדברים החשובים שצריך לדעת הוא להבדיל בין ביקורת בונה לבין ביקורת הרסנית. האם מעביר הביקורת רוצה בטובת המוצר הוא שהוא רק רוצה להביע את דעתו?
במידה ואתם מזהים שמדובר בביקורת הרסנית שלא מגיעה ממקום של שיפור המוצר נסו לסיים את השיח בצורה מקצועית ומכובדת ותשקלו צעדיכם.
למה זה קורה? אולי כי אנחנו במקצוע תחרותי שבו לכל אחד יש דעה. ואולי זה כי אנחנו צריכים למצוא דרך לשפר את תרבות העבודה בארץ.

תדעו למה להתייחס (ותסננו את השאר)

לפעמים מאוד קשה לנו להתמודד עם כמות גדולה של הערות. אנו חייבים לסנן ולברור את ההערות הרלוונטיות. כמובן שאנו לא צריכים לקבל את כל ההערות שנקבל, אבל חשוב שלא נפספס הערה נכונה שיכולה להועיל למוצר. חשוב לזכור שגם אם לא נקבל הערה אנו חייבים להתייחס אליה, לבדוק ולנמק מדוע בחרנו שלא לקבל אותה.

תסבירו לי מה הבעיה – אל תתנו לי פתרון

כשמקבלים ביקורת חשוב לנקות אותה מתוספות מיותרות. ברוב הפעמים שתקבלו ביקורת, תקבלו כבר כמה הצעות לפתרון ולשינוי הנדרש. ״תשנו את הכפתור לירוק״, ״תגדילו את הלוגו״ וכו׳. חשוב שתמקדו את הדיון בבעיות ותבינו אותן לעומק ורק לאחר מכן תתמקדו בפתרונות.
אתם אנשי המקצוע והאחריות למצוא פתרונות היא שלכם, על זה משלמים לכם כסף ולכן בזה אתם צריכים להתמקד. הדרך היחידה לעשות את זה היא להבין את הבעיות כדי שתוכלו להציע פתרונות נכונים.

תהי מקצוענים

כולם רוצים שיקשיבו להם, ובתור מעצבים אנחנו מתוסכלים לפעמים כשאנחנו לא מצליחים לשכנע את הלקוחות בכיוון העיצובי שבחרנו. צריך לזכור שהצורה שבה אנו מתנהלים ומנהלים דיון תשפיע רבות על האפשרות שיקשיבו לנו וישתכנעו ממה שיש לנו להגיד.
התחושה שאתם באמת מקשיבים, שאתם נותנים הסברים מפורטים ושאתם מתנהלים בקור רוח יכולים להיות ההבדל בין לקוח מתוסכל שמפציץ אתכם בהערות לבין לקוח שהוא שותף שלכם בתהליך.

להעביר ביקורת למעצבים אחרים. לעשות את זה נכון.

לפעמים מגיע הרגע שבו אתם אחראיים על צוות עיצוב (או אפילו על מעצב אחד) וכחלק מהעבודה שלכם אתם נדרשים להביע דעה על עבודה של מעצב אחר (איזה כיף!). איך עושים את זה נכון גם אם אין לכם ניסיון?

אני לא אוהב לזניה

להגיד על עיצוב שהוא לא טוב או לא יפה, זה לא ביקורת זה דעה. מה שמפריד אותנו המעצבים, מהדודה שלנו שעושה לזניה באמת מצוינת, זה שאנחנו יודעים למה זה לא טוב. קחו את הזמן לנתח ולהבין מה הבעיות ומה לא עובד בפרויקט ואז תעבירו את הדברים בצורה בהירה למעצב.

הדעה שלכם אמנם חשובה אבל היא לבדה לא מספיקה כדי להעביר את הנקודה וללמד את המעצבים שאתם מכשירים.

מי לא אוהב לזניה?!?

מי לא אוהב לזניה?!?

זאת הדרך

הדרישות רבות והצרכים משתנים מפרויקט אחד לשני. תפקידנו כמעצבים הוא לארוז הכל ולהציג מוצר שלם ואחיד. גם אם מדובר במעצב מוכשר ומקצועי, עיצוב זה תהליך, ולכן אסור לכם לצפות מהמעצב לקלוע למטרה בפעם הראשונה. זה קשה ודורש ניסיון. התפקיד שלכם בתור מנחים הוא לשרטט את הדרך מהסקיצה הראשונית לשלב הבא בתהליך. כשאתם עושים את זה תראו אופטימיות, הבטחון שלנו בעצמנו ירגיע את הצוות ויאפשר להם להתמקד בעבודה.

תנו דוגמאות ספציפיות למקומות שבהם העיצוב עובד, זה יעזור למעצב להבין איפה הבחירות שלו היו נכונות והוא יוכל לשחזר את ההצלחות האלו בעתיד.

הצלחות חשובות

לומדים גם מהצלחות. זהו את הנקודות הטובות בעיצוב ותנו על כך פידבק חיובי. תנו דוגמאות ספציפיות למקומות שבהם העיצוב עובד טוב. ״האייקונים שעיצבת מתאימים לשפה הגרפית״, ״הפונט שבחרת עובד טוב עם ערכי המותג״, וכו׳. זה יעזור למעצב להבין איפה הבחירות שלו היו נכונות והוא יוכל לשחזר את ההצלחות האלו בעתיד.

תבינו לעומק את הבחירות שנעשו

אל תניחו שאתם מבינים את ההחלטות שנלקחו. לפעמים יש סיבות מוצדקות לבחירות לא טובות.
כמו למשל התעקשות לא ברורה ומוזרה של הלקוח. כאן תפקידכם להגדיר מחדש ולדייק את הצורך.
אולי תוכלו לעזור בהכוונת הלקוח, ואם לא, אתם תוכלו לראות את התמונה המלאה והפידבק למעצב יהיה הרבה יותר מדויק.

תהיו בני אדם

תנו ביקורת עניינית ומעצימה שתאפשר לאחרים ללמוד מכם. בתור מעצבים מנהלים האחריות שלכם היא לא רק לתוצר הסופי אלא לרמה המקצועית של המעצבים בצוות שלכם. מעצבים שלא מסוגלים ללמד ישארו עם צוות של ביצועיסטים שלעולם לא יוכלו לגדול.

ללא אמצעים

הפגישות הכי טובות נעשות פנים מול פנים ואם זה לא מתאפשר שיחת טלפון תעבוד לטובתכם.
לשלוח מייל עם הערות תמיד מסרבל את העניינים. דברים יכולים להתפרש לא נכון ולכן נמנע משיטת ההתקשרות הזאת.
ניתן לסכם את הנקודות העיקריות ולהרחיב בפגישה פנים מול פנים.

לסיכום

בדרך הארוכה שלנו להיות מעצבי על, נשמע אם נרצה או לא, דעות מאנשים שמבינים וגם מכאלה שפחות. לפעמים זה אפילו יהיה לא נעים. אם אתם רוצים להיות מעצבים טובים, תזכרו שללא ביקורת יהיה לכם קשה להתפתח ולהשתפר. נסו לאסוף סביבכם לפחות כמה אנשי מקצוע מעולים שאתם יכולים לסמוך על הדעה המקצועית שלהם וגם על זה שהם יהיו כנים אתכם (ואם הם גם חברים אז הרווחתם). כאלה שיגידו לכם אם העבודה לא מספיק טובה ומצד שני גם ידעו לפרגן כשעשיתם משהו מדהים.

תגובה אחת על “תחזיקו חזק: איך לקבל ולתת ביקורת בעיצוב”

  1. יוני הגיב:

    מעולה, ונכון בכלל לחיים. גם אחרי 15 שנה של עבודה בתור מהנדס קשה לקבל ביקורת, ולקחתי כמה דברים מהמאמר. סחטיין.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הוספת תגובה בפייסבוק