חווית משתמש

האקתון אפיון ועיצוב חווית משתמש בימי הקורונה

יעל שטיינברגר | 12 ביולי 2020

במציאות חדשה בה אין כנסים, אין תערוכות וההתקהלות אסורה, החלטנו, בדרכנו היצירתיות, להמשיך לקיים את האקתונים השנתיים שלנו כמיטב המסורת, מבלי לתת לאף נגיף לעצור אותנו.

אז נכון, בסבב האחרון לא ישבנו בחלל אחד עשרות אנשי מקצוע, מנשנשים עוגיות משרדיות ועובדים יחד על הפרויקט עד השעות הקטנות, אבל כן הצלחנו לחסוך התארגנויות, תיאומים, נסיעות, פקקים וחניות. והחלטנו להמשיך ולהעביר את ההאקתון בדרך הפופולארית ביותר לשנת 2020 – באפליקציית ZOOM. 

למי שטרם יצא לו להכיר – האקתון הוא אירוע טכנולוגי שמתמקד בפיצוח בעיות מהיר ומתן פתרונות מקצועי, תוך זמן קצר, בשילוב אנשי מקצוע כגון: מעצבים, מאפיינים ומנהלי מוצר. כולם בוגרי Create שרוצים להעשיר את תיק העבודות שלהם ולקבל הזדמנות לעבוד על פרויקטים אמיתיים ומאתגרים תוך זמן קצר.

ב Create דואגים לקיים את אירועי ההאקתון לפחות פעמיים בשנה, בשיתוף עם Cactup Capital, קרן הון סיכון של אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, המנוהלת ע״י סטודנטים, אשר משקיעה במיזמים ובסטארטאפים של סטודנטים ובוגרים טריים של האוניברסיטה. המטרה המרכזית של ההאקתון היא ליצור חיבור שיניב ערך לשני הצדדים.

בוגרי Create נהנים מהתנסות מעשית מהירה תוך ליווי מקצועי המאפשר למידה, שיפור וצבירת ניסיון לאנשי מקצוע בתחילת דרכם. וכמו כן, זוהי פלטפורמה מצוינת ליצירת קשרים מקצועיים חדשים. ומין הצד השני, הסטארטאפים מרוויחים מוצרים איכותיים תוך זמן קצר וללא עלות.

גאים להציג לכם במאמר זה, סקירה קצרה של תהליך העבודה וכמובן – התוצאות של הצוותים:


אפליקצית שמאות רכב – Appraiser

פיתחנו אפליקציה לחברת סטארטאפ בתחילת דרכה בתחום שמאות הרכב, שמטרתה לתת מענה בירוקרטי וארגוני לסוכני הרכב של חברות להשכרת רכב ובכך לייעל ולרכז את התהליך הכולל – תהליך הרישום, דיווח על תאונה, הנפקת דוח שמאי וכדומה.

התהליך עצמו היה מאתגר ומלמד. התבקשנו לאפיין ולעצב אפליקציה בשעות מעטות וללא ידע בנושא שמאות הרכב. כמו כן, נאלצנו לעשות זאת מרחוק בעקבות מגבלות הקורונה. התהליך כלל מספר פגישות דרך אפליקציית זום, בהן הכרנו את בעלי הסטארטאפ, הבנו לעומק את הצרכים והגדרנו וחילקנו בנינו את העבודה. להפתעתנו וירוס הקורנה לא מנע מהתהליך להיות אפקטיבי ומלמד. התהליך היה מפתח מאוד ועזר לנו בתור נשות מקצוע בלא מעט נושאים, החל מנסיון ביצירת אינטראקציה עם לקוח – לנסות להבין ולהגדיר משיחה רחוקה מה מטרת המוצר, מה הערך שהמוצר יביא וכיצד הוא משתלב עם הפתרונות כיום, ועד האתגרים המקצועיים איתם התמודדנו – להכיר את עולם התוכן בשעות מעטות, לספק ערך משמעותי למשתמש וכיצד להציג כמות רבה של מידע באופן מסודר ונוח לשימוש.

לאחר מחקר קצר אך מאוד מעמיק, ובזכות כלים מיוחדים, חקרנו את השוק ואת עולמות התוכן המקבילים. יצרנו אפליקציה אשר מלווה את סוכני הרכב בכל השלבים בעת השכרת הרכב. בחרנו להציג דשבורד קטן אשר מאפשר לסוכן לדעת כיצד היום שלו הולך להראות, ולספק לו תצוגת מפה בשביל לאפשר לו לתכנן באופן אידיאלי את היום.

מתוך אפליקציית Appraiser

כמו כן, סיפקנו למשתמש מספר פיצ'רים ראשיים באופן מקוצר ותצוגה המאפשרת להשוות את הרכב בעזרת תמונות לפני ואחרי התאונה בהתאם לסיפור המשתמש הראשי. 

בעת תצוגת המידע המלא של הרכב, בחרנו לחלק את המידע לכדי תפריט פנימי המקל על ההתמצאות בתוך המידע הרב, וכן, תצוגה אשר מאפשרת לראות מספר תמונות של כל צד ברכב באופן ברור ומתוך הקשר. 

בתהליך העיצוב היה חשוב לנו ליצור תדמית אשר משרתת את המוצר ומעבירה את המסר והערך שלו בצורה הטובה ביותר. לכן החלטנו תחילה לעצב מחדש את הלוגו. המסר העיקרי שרצינו להעביר זה בעצם השירות הייחודי שהאפליקציה מעניקה, אשר מקפיץ את רמת השירות בתחום השמאות רכב וממנף אותו. כדי להעביר מסר זה, עשינו משחק עם המילים: Appraiser ו-Raiser 

בנוסף, השתמשנו בגוון ירוק מרגיע, המעביר את הערך וגם מתחבר לנורות החיווי הירוקות באוטו וגם משדר חיוביות.

מתוך אפליקציית Appraiser

בעיצוב האפליקציה התמודדנו עם מספר אתגרים:

  1. כיצד להפוך את האפליקציה שהיא למעשה כלי העבודה של הנהג, למוצר יעיל אך גם נעים ושמח? על מנת ליצור זאת, עיצבנו ממשק נקי וברור ובחרנו ברקע לבן לסריקה טובה ומהירה של התוכן. בנוסף, במסגרת העיצוב, התחשבנו בנוחות של הנהג המשתמש באפליקציה במהלך הנהיגה. לכן הכפתורים והטקסט גדולים יותר וברורים ע"מ שיהיה נוח לקריאה גם ממרחק של דיבורית. כדי ליצור אווירה כייפית ושמחה (כי משימות זה נושא קצת "יבש") הוספנו איורים.
  2. כיצד לגרום לאפליקציה להיראות מקצועית ואמינה ללקוח המקבל את השירות? פתרנו זאת בכך שהקפדנו על עיצוב בקו נקי ,אלגנטי ואחיד. בנוסף, השתמשנו בדימויים מעולם הרכב באמצעות נורות החיווי שיש באוטו שזה מקביל למה שהאפליקציה עושה בעצם : נותנת חיווי.

התהליך היה מרתק, מלמד ומאתגר. זכינו להכיר אחת את השניה וגם את חברת הסטרטאפ איתה המשכנו לשמור על קשר גם בסוף האקתון.

עבדו על הפרויקט:

סתיו אח-נין – הגעתי לתחום מתוך עולם התוכן של פיסכולוגיה וזיקה רבה לפסיכולוגיה קוגנטיבית וטכנולוגיה. כיום אני בונה את תיק העבודות שלי באהבה רבה ונותנת שירות כפרילאנסר בתחום.

אירית סגל – מעצבת גרפית בעלת ניסיון רב בדיגיטל ובפרינט. כיום אני פרילאנסרית ועוסקת במגוון פרויקטים בתחום. בימים אלה סיימתי את הקורס UX/UI בקריאייט וכעת אני נכנסת לתחום בתשוקה רבה.


אפליקציית SIMANIM לחברת Sign Now

אפיינו ועיצבנו אפליקציית נייטיב הפועלת במודל B2B2C ומאפשרת לכבדי שמיעה להזמין שירותי תרגום מיידיים לשפת הסימנים באמצעות שיחת וידאו. מטרת האפליקציה – להנגיש לאוכלוסיית כבדי השמיעה שירותים יומיומיים כמו שיחה פרונטלית עם בנקאי או רופא, ובכך לאפשר להם עצמאות ולמזער את האתגרים שמציבה בפניהם לקותם.

התחלנו במפגש Zoom עם היזם וצוות המייסדים מהסטארט אפ החברתי SignNow. שאלנו שאלות על קהל היעד ועל התהליך שהוא עובר במוצר, ובנוסף עברנו איתם על חומרים קיימים. 

הצורך, המטרה והערך של המוצר היו ברורים לנו מייד. המטרה שלנו בשיחה המקדימה הייתה תחילה ללמוד את המוצר החל מעולם התוכן, דרך סוגי המשתמשים, סיפורי המשתמשים ועד לחידוד הבנת השירות לכל סוג משתמש. לאחר מכן, דלינו מידע לגבי השחקנים הגדולים בשוק ומוצרים דומים שנוכל לחקור. לבסוף, ניסינו לדייק את המקום בו המוצר נמצא היום ולהבין איך במספר שעות מוגבל, אנחנו נותנות מעצמנו את הערך הגדול ביותר. 

בתום הפגישה הסכמנו בינינו שבעבודת צוות נוכל למקסם את החוזקות הברורות של כל אחת מאיתנו ולהציע להם תוצר אופטימלי. את מרבית תהליך העבודה ביצענו יחד, כך שזכינו ללמוד זו מזו וללא ספק להגיע ליעדים שהצבנו לעצמנו. אנחנו חייבות לציין שנהננו מאוד מהתהליך ואנחנו מודות על ההזדמנות להכיר ולעבוד על מוצר כה חשוב.

האתגר המרכזי שעמד מולנו היה להגדיר את היעדים שלנו לפרויקט ולהבין מה היא הבעיה שאנחנו צריכות ויכולות לפתור ברמת האפיון. חשוב לציין כאן שהיינו צריכות לקחת בחשבון שהסטארט אפ נמצא כרגע בספרינט של פיתוח ומתנהל בתוך תקציב דיי מוגבל. 

מהסתכלות על החומרים הקיימים זיהינו בעיות מרכזיות של שמישות, של ארגון אזורים ומידע, ושל סדר פעולות בתוך הפלואו המרכזי. על מנת להספיק לייצר MVP בזמן ולאחר מחקר שוק קצר, השתמשנו באלמנטים מהתהליך הקיים וארגנו אותם מחדש לפי קונבנציות מתאימות. סידרנו מחדש את האזורים האינטראקטיביים כך שיהיו לחיצים ולא ייצרו בעיות שמישות, ואת תהליך ההרשמה של המשתמש לאפליקציה פירקנו למספר שלבים, על מנת להפחית בעומס הקוגניטיבי. 

מתוך אפליקציית SIMANIM

במהלך העבודה מצאנו בעיות נוספות של חלקים חסרים בתהליך המרכזי ופתרנו אותם לאחר התייעצות עם היזם.

האתגר השני היה ברמת העיצוב – החומרים הקיימים הרגישו כמו התחלה טובה, אך מצאנו שהשפה העיצובית לא דיברה בשפה מעודכנת ואפליקטיבית וגם לא היתה אחידה לאורך המוצר. בנוסף, הצבעוניות הרגישה דיפולטיבית והיתה חסרה שפה מיתוגית. 

מתוך אפליקציית SIMANIM

תחילה, שינינו את הקומפוננטות מבחינת גודל וצורה, החלפנו פונט, בחרנו פלטה צבעונית חדשה שמעבירה תחושה אנושית וחמימה, כזו שמתאימה לאפליקציה חברתית שמטרתה – הנגשה. כיוון שהוספנו בר ניווט תחתון, היו חסרים אייקונים אז בחרנו אייקונים חדשים למערכת. לבסוף יצרנו לוגו ושפה שלמה של איורים, בניסיון להתחיל לתת שפה מיתוגית למוצר.

מתוך אפליקציית SIMANIM

מתוך אפליקציית SIMANIM

יצרנו אפליקציה שמספקת חוויה טובה יותר בשימוש בה, עקבית ונוחה יותר, המדברת בשפה ויזואלית קוהרנטית.

עבדו על הפרויקט:

נויה קקון – תוך כדי שהגשמתי את חלום הילדות להיות מעצבת ולאחר שסיימתי את התואר הראשון במחלקה לעיצוב אופנה בשנקר, הכרתי את עולם עיצוב ואפיון חווית המשתמש והתמגנטתי לקורס המרתק בקריאייט. מאז אני פועלת כמעצבת ומאפיינת פרילאנסרית.

רינת פרי – לאחר תואר שני בפסיכולוגיה חברתית עם התמחות בקבלת החלטות, ההמשך ללימודי UX בקריאייט היה טבעי. כמאפיינת אני רואה עצמי כמעצבת סביבה לקבלת החלטות באופן דיגיטאלי. בימים אלה בוגרת טרייה של קריאייט ועובדת על תיק עבודות.


דלטיקה: מערכת AI ידידותית

נכון להיום כאשר בנקאים רוצים לקבל החלטה לגבי לקוחות, הם מפעילים מודלים של בינה מלאכותית האמורים לחזות את ההתנהגות העתידית של הלקוחות. אלגוריתמים אלו אינם מציגים את הסיבה או הרכיבים שהובילו לתוצאה שהם מציגים. 

לדוגמה: מודל הציג כי יש לשלול ללקוח בקשה להלוואה, אך הבנקאי אינו יודע את הסיבות לכך ולכן אינו יכול לייעץ מה לעשות על מנת לשנות את ההחלטה. 

הבעיה הנגזרת מכך היא שהבנקאים אינם יכולים לתת את השירות הטוב והפרסונלי ביותר ללקוחות ועקב כך הבנק מפסיד לקוחות. בנוסף, מצב זה יכול לגרור ריבוי תלונות ותביעות מצד הלקוחות אשר לא יורדים לסוף דעתם של הבנקאים בהחלטותיהם. ההשלכה המרכזית עבור הבנק היא הפסד כסף רב.

כאן נכנסת לתמונה חברת דלטיקה שפיתחה טכנולוגיה שמאפשרת לבנקאי לדעת מה הסיבות להחלטת המודל. אבל לא רק, בעזרת בינה מלאכותית הטכנולוגיה מאפשרת גם לייעץ לבנקאי איזה התנהגות מצידו או מצד הלקוח יכולה לשנות את העתיד לבוא.

מתוך מערכת DELTIKA

לאחר פגישת היכרות ראשונית עם חברי הסטארטאפ, תיאום ציפיות וקביעת נהלי עבודה, התחלנו לעבור על התוצרים שכבר קיימים בחברה, לחקור מוצרים טובים בשוק ולנסות להבין את הבעיה שקיימת היום ואיך המערכת יכולה לפתור אותה.
לאורך התהליך הפנינו מספר רב של שאלות לאיש הקשר שלנו בחברה וכך גיבשנו רשימת פיצ'רים שצריכים להיות במערכת ויצרנו היררכיה ומבנה כללי . לאחר מכן התחלנו לייצר אפיון ובמקביל החלה העבודה על העיצוב של התוצר. במסגרת העבודה על העיצוב , עיצבנו מחדש את הלוגו וחיפשנו פונט וצבעוניות המתאימים לממשק, המשרתים את השימושיות שבו, מייצרים בו אופי משלו אך גם יכולים להתאים למיתוג הבנקים השונים אשר ישתמשו במוצר.

קהל היעד שלנו הם בנקאים ונותני שירות בחברות אשראי, אנשים עם ידע והשכלה בתחום הפיננסים. האתגר הגדול ביותר היה להיכנס לנעליהם של קהל היעד, להבין מה הם מצפים לראות, מהי נראות המערכות מולה הם עובדים כיום, ואיך לגרום לכך שיהיה להם נוח לעבוד עם המערכת החדשה.

בנוסף היה עלינו להבין לעומק בזמן קצר יחסית את המאפיינים הפיננסים של המערכת, מה אומרים כל המודלים והנתונים. המערכת הינה מערכת המושתת על טכנולוגיות AI לכן היה עלינו גם להבין מה הן גבולות היכולת של הפיצ'רים שהמערכת יכולה להכיל מבחינת פיתוח.
הפתרון שהצענו מורכב משני חלקים:

  1. עמוד דשבורד דרכו ניתן להבין מה היו השיקולים לתוצאות המודל. הדשבורד מכיל:

מתוך מערכת DELTIKA

2. ניתן לייצא את העצות ללקוח לכדי לינק לדף מעקב. הצעות שיוצגו בדף ישתנו לפי התנהגות הלקוח והוא יכול לראות איך היישום שלהם משפיע על דירוג האשראי שלו. הלקוח יכול להגיע אל הלינק ולהיכנס דרך הודעת סמס, אימייל שישלח אליו, או דרך אתר הבנק. 

 

מתוך מערכת DELTIKA

 

עבדו על הפרויקט:

ציפי בבאי – מעצבת UX/UI, בוגרת קורס ב- Create ובעלת תואר בטכנולוגיות למידה. לאחר שנתיים כמעצבת גרפית בסטודיו של חברת Lotem, מחפשת את האתגר הבא שלי כ- Product designer

מירב דוניו – מעצבת UX/UI בוגרת קורס Create ובעלת תואר בעיצוב תעשייתי,  מחפשת עבודה בתחום חווית משתמש .


Smart Test – מערכת חכמה לניהול מבחנים

פיתחנו מערכת אופטימיזציה למוסדות להשכלה גבוהה המאפשרת לבצע בדיקות למבחנים ועבודות באופן שוויוני, מדויק ומהיר יותר. המערכת מחשבת סטטיסטיקות ואנאליזה כדי לעקוב אחר טעויות נפוצות, למנוע אותן, ואף מאפשרת למוסדות ללמוד ולהשתפר ממבחן למבחן.

מתוך מערכת Smart Test

עבדנו בשיתוף פעולה, ולמדנו מהניסיון אחת של השנייה, דבר שעזר לנו מאוד להתקדם ולהגיע לתוצר הסופי בזמן יחסית קצר. עבורנו העבודה בצוות היא חשובה, כי שילוב נכון בין אפיון ועיצוב הוא מרכיב חיוני ליצירת חווית משתמש טובה.

במסגרת העבודה, עברנו תהליך היכרות עם נושא שפחות מוכר לנו בזמן קצר. חלק מהאחריות שלנו הייתה להבין את מטרת המוצר והערך המרכזי שלו ולייצר את המוצר המינימלי שישיג את המענה האופטימלי ביותר. 

מתוך מערכת Smart Test

המוצר הראשוני (MVP) שבנינו, ייתן מענה למרצים באונ' בן גוריון בבדיקת מחברות בחינה באופן מקוון. המטרה שלנו הייתה לייצר ממשק בדיקה נוח ואינטואיטיבי ככל הניתן כך שיאפשר למשתמשים לבדוק את הבחינות באופן מהיר, נוח והכי חשוב שיצמצם את כמות הטעויות בתהליך הבדיקה. בנוסף, היה לנו מאוד חשוב לייצר חווית שימוש שתהיה טבעית וקרובה למציאות ככל הניתן – על מנת שתהליך הלמידה של המשתמשים שלנו יהיה קצר ככל הניתן. כמובן שלאחר שהמוצר יהיה באוויר אנחנו נרצה למדוד ולהבין את החוויה שיצרנו, ולשפר אותה בכדי להשיג את התוצאות האופטימליות עבור המשתמשים שלנו.

 

עבדו על הפרויקט:

הילה ירדן – סיימה תואר בעיצוב תקשורת חזותית ב-HIT חולון. התחילה את הקריירה בעולם הפרינט ולאחר מכן עבדה בחברות שעוסקות בשיווק ופרסום. כיום מעוניינת להשתלב בעולם ה UX/UI כמאפיינת ומעצבת.

יוליה קריז'נובסקי – סיימה תאר ראשון בתקשורת וטכנולוגיית ווב באונ' בר אילן ולאחרונה גם קורס של אפיון חווית משתמש בקריאט. כיום עובדת בתור מאפיינת חווית משתמש בתור עצמאית ומחפשת להשתלב בחברת פרויקטים.


שיתוף הפעולה עם Cactus Capital – קרן הון סיכון של אוניברסיטת בן גוריון

Cactus Capital היא קרן הון הסיכון הסטודנטיאלית של אוניברסיטת בן גוריון הפועלת תחת ״מרכז יזמות 360״. הקרן מנוהלת לגמרי ע״י סטודנטים מכל הפקולטות ומשקיעה במיזמים ובסטארטאפים של סטודנטים / בוגרים טריים מאוניברסיטת בן גוריון.

רועי קמחי, סטודנט לתואר שני במדעי הנתונים וחובב מושבע של טכנולוגיה ויזמות, מוביל את פעילות הקרן החל מהיום הראשון. לפני כשנתיים האוניברסיטה יצאה בהצהרה חסרת תקדים לפתח את נושא היזמות בקמפוס, כאשר פרויקט הדגל הראשון היה קרן סטודנטיאלית בשווי מליון דולר, בהובלת רועי. בהמשך הצטרפו סטודנטים וגורמים מקצועיים נוספים. 

מלבד ההשקעות הכספיות שהקרן עושה, ומתוך הבנה שמדובר בסטארטאפים בתחילת דרכם, בקקטוס מבינים את הצורך בליווי מקצועי ונתינת מענה לאספקטים נרחבים בעולמות המוצר וחווית המשתמש לחברות הפורטפוליו שלהם, וכך בעצם נולד שיתוף הפעולה עם חברת Create. 

במסגרת העבודה המשותפת, כל אחת מתוך 14 חברות הפורטפוליו של קקטוס, זכו לעבוד עם צוותים מדהימים, הכללו מעצב/ת + מאפיינ/ת, ויחד יצרו תהליך מרכזי במוצר. במהלך העבודה, הצוות אפיין את הצרכים וחקר את עולם התוכן הייחודי לכל חברה, ביניהם עולמות עיבוד התמונה, לבוש חכם, גיימינג ועוד.

״תהליך העבודה מול Create היה מעבר לכל מה שדמיינו. כבר בהתחלה, כששיתוף הפעולה עוד היה בגדר רעיון, הופתענו מהמקצועיות וההירתמות של ליאור ויעל. בהמשך, כאשר התחלנו את העבודה בצוותים הרגשנו שכל סטארטאפ קיבל בדיוק את הצוות שנכון לו, יחס אישי ועבודה ברמה מקצועית מאוד. אין הרבה מה להוסיף כי במקרה הזה התוצרים ללא ספק מדברים בעד עצמם.

אחרי תהליך עמוק של אפיון ועיצוב, אותו עברה כל חברה וחברה, חברות הפורטפוליו שלנו הבינו את המשמעות של עבודה מקצועית תוך ירידה לפרטים הכי קטנים. עולם המוצר, שהוא בעצם הממשק הישיר של הסטארטאפ עם הלקוחות שלו, הוא קריטי ואף קריטי במיוחד כאשר מדובר בסטארטאפים בתחילת דרכם, ולכן דורש יצירתיות ומקצועיות בעולמות תוכן רבים. Create שיחקו אותה בגדול- החל מהחיבורים המדויקים של הצוותים ועד לתוצר הסופי אשר ללא כל ספק מהווה קפיצת מדרגה משמעותית לכל חברות הפורטפוליו של קקטוס.״


 

חיבור מוצלח שמניב תוצרים טובים בעלי ערך לשני הצדדים

ההאקתון הוא הזדמנות נהדרת לאנשי מקצוע בתחילת דרכם, להתנסות בעבודת צוות ובעבודה מול לקוחות. המשתתפים בהאקתון מרוויחים התנסות מעשית בעבודה על פרויקט מאתגר בפרק זמן קצר, ובמקביל, מגדילים את תיק העבודות שלהם ומשאירים פתח לעבודה משותפת עם הסטארטאפים בעתיד.

הסטארטאפים מצדם, מקבלים אנשי מקצוע בעלי מוטיבציה גבוהה ורצון להצליח. מקבלים תוצר איכותי תוך זמן קצר וללא כל השקעה כספית.

החיבור הזה מניב תוצרים נפלאים בעלי ערך ומשמעות לשני הצדדים, מה שמעודד אותנו לייצר עוד ועוד האקתונים.

אז נתראה בהאקתון הבא..

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הוספת תגובה בפייסבוק