חווית משתמש

פריצות הדרך של המאה ה- 21 באפיון חווית משתמש

נועם פישר | 2 ביוני 2016

main3

במאה ה- 21 בהחלט קרו דברים ששינו את פני העולם. ההתקדמות הטכנולוגית ב- 15 השנים האחרונות הגדילה את היכולות שלנו במהירות האור. אבל האימוץ של הטכנולוגיות פורצות הדרך השונות שנתקלנו בהן בעשור וחצי האחרון הוא זה שהפך אותן למשפיעות כל כך על החברה האנושית ובכלל. בדיוק בגלל זה, אפיון חווית משתמש הוא אחד מהתחומים שהניעו את הטכנולוגיות השונות שמוכרות לנו כיום, ואף יתכן שהוא התחום שהנהיג אותנו לחלק מההשיגים המשמעותיים בעידן המודרני. לפניכם פריצות הדרך הגדולות ביותר בעולם האפיון, שסייעו בעיצוב המאה הנוכחית של הטכנולוגיה. לפריצות הדרך הללו השפעה מכרעת על האופן בו אנו תופסים את חווית המשתמש כיום. קבלו אותן!

1998: מחוות מגע

בשנה זו FingerWorks פיתחו את הטכנולוגיה שיודעת להמיר תנועות אצבע לביצוע פעולות שונות שאנחנו מכירים היום (כמו pinch לזום אין, למשל), והחלו ליין של מוצרי מולטי טאצ'. 1998 זה בכלל לא חלק מהמאה ה- 21, אמרתם? נכון. אבל ההמצאה הזו, שאמנם נולדה במאה הקודמת, לא פרצה עד שנת 2005, בה נקנתה על ידי אפל, לא פחות ולא יותר. עכשיו אתם יודעים מי אחראי על התנועות המשונות שאנחנו עושים על גבי מסך האייפון שלנו.

ההשפעה של זה על העתיד של אז (ועל ההווה של היום)

בזכות הטכנולוגיה הזו, שהומצאה כבר דיי מזמן, אנחנו יכולים לעשות פעולות שונות על גבי המסך עצמו, ללא צורך בעכבר, בכפתורים וכו'. מחוות של מגע שינו לחלוטין את האינטראקציה שלנו עם ממשקי מובייל (וגם עם ממשקים אחרים, כמובן) ואת אופן עיצוב חווית משתמשי המובייל ובכלל.

2001: מוסיקה דיגיטלית

המצאת האייפוד (במקביל ל- iTunes) בשנת 2001, שינתה את האופן בו אנשים תופסים מוסיקה ומאזינים לה. האייפוד הראשון נבנה במיוחד בגודל מסויים, בכדי להיכנס לכיס הממוצע והיה בו רק כפתור גלילה (בניגוד לווקמנים ולדיסקמנים שהיו מסורבלים לנשיאה ובעלי מספר כפתורים). על אף שהאייפד לא היה המכשיר הנייד הראשון בסצנת המוסיקה, היה לו יותר זיכרון מאשר ל- MP3 והוא יכול היה להכיל כמות שירים גדולה הרבה יותר. יחד עם כל זה, אפל גם שיפרו משמעותית את חווית הורדת השירים והפכו אותה לחווית צריכה של ממש, ולמהירה יותר מאי פעם.

ההשפעה על ההווה

בהשקת האייפוד סטיב ג'ובס אמר שעם המצאתו, אפל המציאה קטגוריה חדשה של האזנה למוסיקה דיגיטלית, ואיפשרה לנו לקחת את קולקציות המוסיקה שלנו בשלמותן לכל מקום ולהאזין להם מתי שרק נרצה. הוא אמר שעם האייפוד, האזנה למוסיקה לעולם לא תהיה שוב אותו הדבר, ואיך לומר? הוא צדק. ההשפעה של האייפוד לא הייתה מוגבלת רק להתקדמות הטכנולוגית של ההמצאה הספיציפית הזו, והיא רלוונטית לכל המערכת שנלווית לה. האייפוד, ביחד עם iTunes כמובן, הפך את חווית ההאזנה והרכישה של מוסיקה למשהו אחר לחלוטין, שהביא, בסופו של דבר, את היכחדותן של חנויות התקליטים המסורתיות לכדי מציאות ממשית.

2002: החלקה (Swiping)

קליף קשלר, האדם שהתחיל את הודעות הטקסט בשנות ה- 90, השיק בשנת 2002 את מקלדת ה- Swype- מקלדת ה- swiping הראשונה. היא שיפרה את היעילות של סמארטפונים בעלי מסכי מגע על ידי כך שאיפשרה למשתמשים לכתוב מילים באמצעות החלקת אצבעותיהם בין האותיות. זה הקל משמעותית על השימוש במסכים ובמקשים קטנים ומיזער את התסכול בקרב המתשמשים.

ההשפעה על ההווה

המצאה זו שיפרה את חווית המשתמש על ידי שינוי הניווט ויצירת תנועה אחרת שתהיה קלה יותר, מדוייקת יותר ונוחה יותר עבור משתמשים מסויימים (שכן לא כולם התחברו לשיטת ההקלדה הזו). בהמשך, זה הוטמע באייפון ובג'ימייל והפך להיות חלק משמעותי מחווית המשתמש בסמארטפונים.

2003: פרסונליזציה

למרות שאתרים חברתיים שונים היו קיימים גם לפני שמייספייס הושק, הייחודיות של מייספייס היא שהביאה את השינוי והעצימה את האהבה שלנו לרשתות חברתיות. משתמשי מייספייס שלטו בפרופיל שלהם באופן מוחלט וזה דחף קדימה את נושא ההתאמה האישית בדסקטופ ובהמשך גם במובייל.

ההשפעה על ההווה

האפשרות להתאמה אישית של טכנולוגיה היא קריטית עבור המשתמשים. אנשים בכלל (ובעיקר דור המיליניאלים) רוצים להביע את האינדיווידואליות שלהם תוך השימוש במוצר. היכולת לעשות זאת מגבירה את שביעות רצונם ומגדילה את הערך שהם מקבלים ואת הסבירות שהם ימשיכו להשתמש במוצר.

כיום, האפשרות להבעה אישית של המשתמשים ופניה אישית אליהם נפוצות מאוד ונמצאות כמעט בכל פלטפורמה, בין אם מדובר באתר של קניות אונליין ובין אם מדובר באפליקציית הבנק שלנו שפונה אלינו בשמנו הפרטי. בכל מקרה כזה, ובעוד רבים אחרים, המשתמש מרגיש שהוא במרכז, שהוא מתקשר עם הממשק ומקבל יחס אישי, זאת על אף שברוב המקרים המשתמשים מבינים שמדובר במנגנון אוטומטי. המשתמשים אוהבים את זה ואנחנו אוהבים את המשתמשים. המסקנה ברורה.

2004: פידים אינטראקטיביים

כשפייסבוק פותח, אמנם לא הייתה בו את ההתאמה האישית שהוצעה למשתמשי מייספייס, אבל הוא הציג לעולם את הפיד האינטראקטיבי. באמצעותו משתמשים יכלו לסרוק מהר כמויות גדולות של מידע ולמצוא מידע בקלות.

ההשפעה על ההווה

ההשפעה של פייסבוק על העולם ועלינו בתוכו כמעט מדברת בעד עצמה. בעוד שמייספייס נתנו למשתמשים לשלוט בפרופיל שלהם, בפייסבוק אמנם מתאימים לנו את הפיד, אבל לא מאפשרים לנו את השליטה בכך. האלגוריתם הנודע של פייסבוק הוא המחליט כאן והוא זה שקובע מי יקבל איזה מידע ומה רלוונטי או לא רלוונטי לאדם מסויים. מיותר לציין שפייסבוק חוללו מהפכה באופן בו אנו צורכים תכנים, מתייחסים לרשתות חברתיות ומתנהלים בהן, וגם לא ניתן להתעלם מהשינויים שפייסבוק עושים בממשק, פעמים רבות למורת רוחם של המשתמשים. בעולם של פייסבוק, יישום של פיצ'רים חדשניים ובעלי השפעה לטווח הארוך שווה את התסיסה של המשתמשים בטווח הקצר. להם זה עובד.

כפי שפייסבוק מתאימים לנו את התוכן בפיד ומציגים לנו תוכן רלוונטי, כך גם חברות המלצות התוכן, דוגמת אאוטבריין הישראלית. שירותים שכאלה לומדים אותנו ומציעים לנו תוכן שמופיע בדרך כלל תחת הכותרת: "אולי יעניין אותך גם…". כך למעשה עוזרים לנו לבחור בתוך כמויות אדירות של מידע וגם גורמים לנו להרגיש שמכירים אותנו. גם מרגש וגם קצת מלחיץ, אבל זה עובד.

לא רק פייסבוק מתאימים את הפיד למשתמשים: הצעות תוכן של חברת אאוטבריין ב- Ynet.

לא רק פייסבוק מתאימים את הפיד למשתמשים: הצעות תוכן של חברת אאוטבריין ב- Ynet.

2005: מסכי מגע

האייפון אמנם לא היה מסך המגע הראשון, אבל הוא כן היה טלפון המגע הראשון בעל מערכת הפעלה ניידת שמאפשרת לו להריץ אפליקציות או תוכנות. סטיב ג'ובס והצוות המבריק שלו עשו הסטוריה (והיסטריה) עם המצאת המיני מחשב הראשון. מדובר למעשה בתחילת המהפכה של המחשוב הנייד והפיכת הטלפונים לשמישים יותר ולחזקים יותר. הממשק המינימליסטי (שכידוע לכולנו, מכיל רק כפתור אחד ומסך מגע), מאפשר הצגה סופר מסודרת ומאורגנת של אפליקציות, אבטחת מידע וחנות אפליקציות והפך את כל ההשקפה שלנו על טלפונים למשהו אחרי לגמרי.

ההשפעה על ההווה

בזכות מסך המגע האהוב והטוב, אפשר לעצב ממשקים שלא צריכים להיות תלויים בכפתורים פיזיים. זה מאפשר לאנשי חווית המשתמש להיות הרבה יותר גמישים עם הממשק שלהם ובכלל מאפשר חוויה אחרת לממשקים ניידים- מאתרי אינטרנט ועד אפליקציות.

2005: עיצוב אתרים של עמוד גלילה יחיד

אנחנו אולי חושבים שזה חדש אבל האמת היא שזה קיים כבר יותר מעשור ואף אחד לא באמת יודע מי המציא את זה. חלק מהקרדיט ניתן לסטיב ין שהיה הראשון להשתמש במושג “Single Page Application- ”SPA, בשנת 2005 כדי לתאר דף אינטרנט יחיד שמספק חווית משתמש רצופה בה כל התוכן מאוחזר ונטען בעמוד אחד. אחרים טוענים שאת הקרדיט יש לתת לסטיוארט מוריס שיצר ב- 2002 אתר עצמאי שכזה וארבעה בחורים אחרים (לוקאס בירדאו, קווין האקמן, מיכאל פיצ'י ואיוון יה) בכלל מחזיקים בפטנט אמריקאי על הפעלה של אפליקציית עמוד יחיד.

אם נעזוב את כל זה בצד לרגע (וזה לא שאנחנו מזלזלים בממציאים), למעצבים היה קל להתרגל למגמה הזו של פריסת אתר שלם על פני עמוד יחיד. ניווט קל וסטוריטלינג טבעי הם רק חלק מהיתרונות של זה.

ההשפעה על ההווה

גלילה ארוכה על פני עמוד יחיד מאפשרת למעצבים להציג מידע באופן ויזואלי, יצירתי ופשוט, שמאפשר למשתמשים להבין את המסר מהר יותר מאשר במצב בו הם צריכים ללחוץ בכל מיני מקומות ולעבור מעמוד לעמוד באופן אקטיבי. עם הסגנון הזה של דפי האינטרנט גם נוח מאוד לעצב למובייל ולהפוך לאתרים דינמיים.

האתר של מקוופר (בורגר קינג): דוגמא מצויינת לסיפור שיכול לעבור למשתמש בזכות העובדה שהאתר בנוי על עמוד גלילה יחיד

האתר של מקוופר (בורגר קינג): דוגמא מצויינת לסיפור שיכול לעבור למשתמש בזכות העובדה שהאתר בנוי על עמוד גלילה יחיד

קחו לדוגמא את האתר של מקוופר (בורגר קינג). הוא מספר סיפור בצורה חמודה להפליא וזה מתאפשר לו בזכות היותו אתר בעל עמוד אחד. גם האתר של הסטודיו הזה לקופירייטינג מספר סיפור לאורך העמוד כולו. אתרים של עמוד גלילה יחיד משרתים אותנו למטרות מגוונות: החל מתיקי עבודות אונליין, דרך אתרי תדמית ועד אתרי סחר. חשוב, כמובן, להקפיד על אפיון נכון ועל מינון נכון של מידע ולדעת להשתמש היטב ביתרונות הגלומים בעמוד אחד יחיד.

2007: האייפון!

האייפון שינה את השוק כולו ויצר תפיסה אחרת לחלוטין של טלפון נייד ושל חווית משתמש.

חמש שנים לאחר השקתו, האייפון הפך את הפאלם (מחשב כף היד) להסטוריה והביס ענקיות סלולר כמו נוקיה, לדוגמא. אפשר להגיד שהאייפון הביא את מהפכת הסלולר וגרם לכולנו להעריך קצת (או הרבה) יותר את הטלפון הנייד שלנו ולהגיד את המשפט "כל החיים שלי נמצאים בטלפון שלי" בווריאציות שונות ומגוונות.

ההשפעה על ההווה

השפעת האייפון היא כל כך גדולה וברורה שכמעט לא צריך להסביר אותה. מאז השקת האייפון אף אחד מאיתנו לא מתייחס לטלפון הנייד שלו כמכשיר לביצוע שיחות. האייפון פרץ את הדרך לטלפונים החכמים ובזכות השקתו, שלא קרתה כל כך מזמן (!), הטלפונים הפכו בעבורנו לעולם ומלואו ואנחנו הפכנו לחברה גלובלית שמתחלקת לשני סוגים: משמשי אפל ומשתמשי אנדרואיד.

2007: וידאו סטרימינג

יוטיוב השיקו ב- 2005 את האתר שלהם ולמעשה ילדו את כל עניין העלאת הוידאו לאינטרנט כפי שכולנו מכירים כיום. אבל באותן שנים טעינה איטית וקשיי הורדה של קבצי וידאו היו דבר שבשגרה ופריצת הדרך הבאמת רצינית בהקשר הזה התרחשה דווקא בשנת 2007, כשחברה בשם Move Works השיקה שירות מהפכני של  העברת מידע בצורה אדפטיבית מבוססת HTTP. השירות העביר את המדיה בחתיכות קטנות יותר בכדי למנוע בעיות בהורדה או טעינה איטית. טכנולוגיה חדשנית זו שיפרה משמעותית את חווית המשתמש, חסכה המון זמן המתנה, אומצה על ידי אדובי ואפל וגם איפשרה לנטפליקס להפוך למעצמה שהיא היום.

ההשפעה על ההווה

העברת המידע בצורה הזו איפשרה למשתמשים לצפות בתוכן מיד ברגע שהם רוצים לתפות בו. הטכנולוגיה הזו שפרצה ב- 2007, השפיעה רבות על האופן שבו אנו צורכים מדיה כיום והאיצה משמעותית את האימוץ של הצפיה הישירה. עם הזמן זה יצר תרבות ממשית של צפיה בתכנים דרך המחשב והפחית משמעותית את הצורך בטלויזיה או בכבלים.

2007: האשטאג ואזכורי @

בעוד שטוויטר השיקו את הרעיון של טירגוט באמצעות אזכורי @, הרעיון של האשטאגז הוצע לחברה לראשונה על ידי כריס מסינה (מאפיין בגוגל לשעבר) בשנת 2007. ההצעה שלו תפסה רק מאוחר יותר וטוויטר החלו להטמיע את השימוש בהאשטאגז רק ב- 2009.

ההשפעה על ההווה

ההאשטאגז שינו לחלוטין את התיוג ואת החיפוש כפי שאנו רגילים אליהם כיום ויצרו דרך תקשורת חדשה ואחרת לגמרי בקרב צעירים. בזכות ההמצאה הזו התאפשר לראשונה חיפוש לפי אשכולות מידע דומה וחיפוש של פוסטים ספיציפיים במדיה החברתיים בזמן אמת (מה שהוביל את טוויטר גם לתפוס תפקיד כפלטפורמה לתקשורת בין תנועות פוליטיות גדולות ואיפשר היווצרות מיידית של קהילות לצורך כך). ההאשטאגז שינו לחלוטין את תרבות השיחה ואת ההתנהלות שלנו ברשתות החברתיות ובכלל, וצעירים יכולים לנהל היום שיחות שלמות באמצעותם בלבד.

כשמתמודדים עם הרבה מידע, חשוב לשלב תיוג פשוט ופונקציונלי בכדי להביא לסיווג ואחסון טובים יותר. כל זה משפר את חווית המשתמש ואת ההיכירות עם התוכנה.

2012: ההבנה שתמונות טובות יותר = אחוזי המרה גבוהים יותר

Airbnb הוכיחו באופן רשמי שכאשר התמונות מקצועיות, הסבירות שמשתמשים יקנו גבוהה פי 2.5. למעשה, השינוי הקטן הזה יכול להפוך את חווית החיפוש וההזמנה של חדר או דירה למושכת הרבה יותר עבור המשתמשים. עיצובים חזותיים חזקים עודדו חקירה מצד הגולשים והביאו יותר תוכן לתוצאות החיפוש.  Airbnb אפילו הציעו למארחים שירותי צילום חינמיים בכדי לשפר את איכות התמונות, אסטרטגיה שהובילה להכפלת ההזמנות (הם שולחים צלם לבתים של המשכירים! בחינם!).

Airbnb: תפסו את חשיבות התמונות המקצועיות ומספקים למשתמשים צילום מקצועי בחינם

Airbnb: תפסו את חשיבות התמונות המקצועיות ומספקים למשתמשים צילום מקצועי בחינם

ההשפעה על ההווה

זה אמנם לא נראה לנו משמעותי כל כך, ובטח לא כדבר שראוי לציון ברשימה של פריצות הדרך הגדולות ביותר של המאה ה- 21 באפיון, אבל זה באמת דבר גדול. האסטרטגיה הזו של Airbnb מסמלת שינוי תפיסתי משמעותי לגבי התוכן והאופי של תוצאות חיפוש.

זה נראה לנו אולי ברור מאליו שגם באתרי קניות נקבל תמונות ברמה גבוהה. ובכן, זה לא תמיד המצב. לפעמים אתרים כאלה מספקים לנו תמונות באיכות נמוכה וחשוב להבין כמה השפעה יש לזה על ההמרות. דרך יפה להסתכל על זה היא לחשוב שהתמונות באתר או באפליקציה, הן אלו שיגרמו למוצר שלכם "להתעורר לחיים". אם אתם רוצים להבהיר למשתמשים שלכם שמה שהם רואים זה מה שהם מקבלים ולהגביר את האמון שלהם בכם, כדאי שהם יוכלו לראות טוב ולקבל רושם מלא על המוצר או על השירות שאתם מעניקים להם.

מחקרים הראו שתמונות גדולות יכולות להקפיץ את אחוזי ההמרה שלכם ב- 63%. אם אין לכם אפשרות להציג תמונה גדולה והאמת היא שבכל מקרה, כדאי לאפשר למשתמשים גם להגדיל ולהקטין את התמונה ובכך לפצות על היעדר האינטראקציה הפיזית עם המוצר. תמונות של המוצר מזוויות שונות תתרום גם כן להמרות וגם ההקשר משחק פה תפקיד- אם אתם מוכרים בגד, הציגו אותו על דוגמן או דוגמנית (ורצוי במידות אנושיות) ולא על קולב. כך המשתמשים יוכלו להתרשם מהמוצר יותר לעומק. זה נכון כמובן לכל הקשר ולא רק לבגדים.

Nike: אתר הקניות שלהם נבחר לפני מספר שנים לטוב ביותר מבחינת חווית משתמש

Nike: אתר הקניות שלהם נבחר לפני מספר שנים לטוב ביותר מבחינת חווית משתמש

ההימור שלנו לעתיד: VR

אנחנו מתחילים כבר לראות ממשקי מציאות מדומה ומציאות רבודה דוגמת Oculus Rift ו- Hololens. אבל בעתיד הלא רחוק ממשקים כאלו יתפסו יותר ויותר מקום בחיינו. מעבדות של מציאות מדומה צצות כמו פטריות אחרי הגשם ומתקיימות בחברות ענק כמו מייקרוסופט וגם בחברות עצמאיות שקמו למטרה הספיציפית הזו. חברת Magic Leap, למשל, שווה כבר מעל מיליארד דולר וככל הנראה תשנה בעתיד הקרוב את כל מה שחשבנו על טכנולוגיה ומה שאפשר לעשות איתה. המוצר שלהם לא לגמרי ברור והם שומרים על דיסקרטיות גבוהה, אבל הם צפויים להתעלות על כל דמיון ולגרום לאובייקטים וירטואליים להופיע במציאות.

ההשקעה (גם הכלכלית וגם המחשבתית) בתחום הזה ממחישה היטב את החשיבות שמיוחסת לו ומחזקת את הציפיה ההולכת ומתגברת לגלות וליצור עוד ועוד מוצרים כאלה.

קשה להעריך את השפעת הטכנולוגיה הזו על חיינו, וכנראה שגם לה, כמו לקודמותיה, תהיה השפעה חזקה על הדור הבא של המשתמשים. לכן, לצד כל ההתלהבות (וההתלהבות באמת גדולה!) עלינו להבין לעומק את האחריות שמונחת על כתפינו בתור המאפיינים והמעצבים שממונים על ממשקי העתיד הלא רחוק ולאפיין, חוויות שיטיבו עם משתמשינו מכל הבחינות.

אל תפסיקו להמציא

פריצות הדרך הללו הביאו לעולם האפיון (ולעולם בכלל) טכנולוגיות חדשות לגמרי, תעשיות ופלטפורמות מסחריות. על ידי חשיבה מתמדת על האופן שבו אנשים משתמשים במכשירים השונים, הממציאים שהוזכרו ועוד רבים כמותם, הפכו את המאה הזו לידידותית למשתמש יותר מאי פעם. לעולם אל תפסיקו להמציא חוויות, חברים. אתם לא יכולים לדעת לאן ההמצאות שלכם יובילו.

אהבתם את הפוסט? אולי תאהבו גם את עמוד הפייסבוק שלנו, אנחנו מעלים טיפים יומיים על נושאים שמרגשים אותנו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הוספת תגובה בפייסבוק