כניסה לתחום

מה היה אומר תיק עבודות שיודע לדבר?

דוד פרידנברג | 14 באפריל 2024

בתקופה האחרונה גייסתי מעצב ומעצבת UX לצוות שלי והשתתפתי בתכנית המנטורינג המבורכת של וויקס. בקיצור, יצא לי לראות הרבה תיקי עבודות. לא כל כך הפתיע אותי שרוב תיקי העבודות נראים אותו דבר, אבל משהו מעניין שגיליתי הוא שיש הרבה טעויות שחוזרות על עצמן שוב ושוב ושוב. בסופו של דבר, תיק העבודות שלנו אמור לדבר בשמנו, אז שאלתי את עצמי- אם תיק העבודות היה יכול לדבר, מה הייתי רוצה שהוא יספר לי?


 

לפני הכל- מגדירים מטרה ומשתמש

״היי! נעים מאוד, אני תיק העבודות של תמר. אני יודע שהזמן שלך מאוד מוגבל, בטח ראית היום עוד כמה עשרות תיקי עבודות וגם זה בין לבין המשימות השוטפות שלך בעבודה. אני פה רק כדי לעורר אצלך מספיק עניין בשביל שתזמין את תמר לראיון ראשון.״

תכל׳ס

יש לנו נטיה לשכוח שבשורה התחתונה תיק העבודות שלנו הוא עוד מוצר שאנחנו עובדים עליו. כמו כל מוצר שנעבוד עליו, בתחילת הדרך חשוב שנגדיר מה המטרה ומי המשתמש של המוצר. אלה ההגדרות שאני חשבתי עליהן:

 


 

לקצר, לקצר, לקצר

״בוא, אני לא מצפה שהיא תתקבל לעבודה בזכותי, ואת ההסברים המפורטים על כל החלטה ועל כל פרויקט אני כבר משאיר לה לעשות בראיון הראשון. גם לי יש גבולות. בכל אופן, אני אשתדל לעשות את זה בקצרה ובלי שתצטרך להשקיע יותר מדי מאמץ, תן לי לעשות את העבודה בשבילך. נתחיל?״

תכל׳ס

למשתמשים שלנו יש זמן קצר ומטרה ברורה, תזכרו שבראיון הראשון יהיה לכם את הזמן להיכנס לעובי הקורה ולהסביר את כל הבחירות שלכם. תשתדלו לתמצת את הפרויקטים בתיק העבודות לחלקים החשובים באמת, למסקנות שאתם למדתם בדרך, לתהליך ספציפי שאתם פיצחתם.

לדוגמה

שימו לב להבדל בין תיק העבודות הראשון של אריק קנדי, מעצב מוצר עצמאי מארה״ב, לבין תיק העבודות הנוכחי שלו. זה לא רק כמות הטקסט שירדה משמעותית, זה גם השיפור של הסריקות באמצעות תמונות, כותרות, תוויות, ורשימות.

 


 

תחשבו מי אתם ואיך אתם רוצים להיתפס

״אז תמר היא מעצבת מוצר מנוסה, הנה 2-3 משפטים שתמר כתבה על עצמה. זה אולי נראה לך פשוט אבל זה לקח לה הרבה זמן לזקק בכל כך מעט מילים מי זאת תמר, מה מעניין אותה, מה מניע אותה, מה היא אוהבת לעשות, ואולי גם איזה פרט אישי קטן כדי שתכיר אותה טיפה יותר. היא רצתה להיות יותר מדויקת ומחודדת ממה שכולם כותבים על עצמם כי היא הבינה שזה הדבר הראשון שתקרא עליה. לכתוב קצר ומדויק זאת אמנות. איך אמר הסופר מארק טוויין? ׳הייתי כותב מכתב קצר יותר, אך לא היה לי את הזמן לכך׳.״

תכל׳ס

כמעט כל תיק עבודות נפתח ב-2-3 משפטים. תחשבו מה אתם יכולים לכתוב שמייחד אתכם ולא הופך אתכם למשהו גנרי. תזכרו שמי שנכנס לאתר שלכם לא מכיר אתכם, אז הבחירות שלכם בדרך כלל משדרות משהו עליכם. זאת אומרת, לכתוב ״היוש! איזה כיף שבאת, אני תמר ואני מעצבת מוצר וכו׳״, משדר משהו אחר מ-״שלום, אני תמר ואני מעצבת מוצר וכו׳״. אין פה נכון או לא נכון, אבל תשאלו את עצמכם מה אתם רוצים לשדר ואיך אתם רוצים להיתפס.

לדוגמה

הדבר הראשון שתפס לי את העין בתיק העבודות של Bettina Bergendahl היה הבחירה שלה לכתוב פסקת פתיחה בחיתוך שונה ממה שאנחנו רגילים לראות ברוב תיקי העבודות. אני מרגיש שב-20 מילים היא הצליחה לגרום לי להכיר אותה טיפה יותר גם בפן המקצועי וגם בפן האישי מאשר כל תיאור גנרי אחר.

מעצב האתרים Anthony Grant בוחר לפתוח בערך המיידי והמייחד שלו.


 

תבחרו פרויקטים שונים זה מזה

״אוקיי, אז הנה 3 פרויקטים שתמר גאה בהם. היא השתדלה שכל פרויקט יהיה מתחום אחר כדי להראות ספקטרום רחב של יכולות ולנסות לקלוע לכמה סוגים של מגייסים וחברות.״

תכל׳ס

מגייסות שונות עובדות על מוצרים שונים ורוצות לראות דברים שונים. תנסו לקלוע למגוון תחומים וגם להראות שאתם יודעים לעשות יותר מסוג מוצר אחד (מובייל\דסקטופ\מערכת מורכבת\וכו׳).

לדוגמה

יוליה סשקו מציגה בעמוד הבית של תיק העבודות שלה מגוון התמחויות- דיזיין סיסטם, מערכת מורכבת, אפליקציית מובייל, ועוד. 

 


 

תחשבו מה יעזור למשתמש לקבל החלטה

״בכל פרויקט אתה מיד יכול לראות משפט קצר על הפרויקט בשביל להבין אם מעניין אותך להרחיב על זה, וצילומסך מתוך הפרויקט. נראה לי שזה היה מוזר אם היית רואה רק את שם הפרויקט שאתה לא בהכרח מכיר, איזה ערך זה היה נותן לך?
היא מיינה את הפרויקטים לפי הסדר שלדעתה הכי נכון- זאת אומרת, הפרויקט הראשון כנראה הכי מעמיק ומעניין, אבל גם השני והשלישי מעניינים לא פחות, שלא תחשוב.
ראית משהו שמעניין אותך להיכנס אליו או שנזרום עם המיון של תמר ונכנס לפרויקט הראשון? אמרתי לך, לא רוצה שתתאמץ.״

תכל׳ס

תנו למשתמש שלכם את המידע הרלוונטי שיעזור לו להחליט לאיזה פרויקט להיכנס. למשל, לכתוב ״מייפל: איזה כיף ללכת עם חברים!״ לצד תמונה של חברים הולכים בטבע, לא ממש עוזר לי להבין על מה הפרויקט. אבל אם היה כתוב ״מייפל: אפליקציית מובייל ליצירה ושיתוף מסלולי הליכה״, לצד צילום מסך של אפליקציה, הייתי מבין מה מחכה לי אם אלחץ.

 


 

המוצר הוא אתם, לא הפרויקט

״אחלה, אז ברוכים הבאים לפרויקט הראשון, שמח שהצלחתי לעניין אותך ללחוץ. כמו בספר מתכונים תוכל לראות לפני הכל מיד בתחילת העמוד צילום מסך מסקרן של התוצאה הסופית, ופסקה קצרה שנותנת רקע על הפרויקט- במסגרת מה הוא נעשה, קצת קונטקסט על החברה או על המסגרת.״

תכל׳ס

המוצר הוא לא הפרויקט שעבדתם עליו, לא אותו אתם צריכים לשווק, המוצר הוא אתם.

לדוגמה

המוצר הסופי נותן הצצה ליכולות שלכם. משמאל: מתכון מתוך הבלוג ״אז מה את עושה כל היום״. מימין: פרויקט מתוך תיק העבודות של אריק קנדי. בשני המקרים אני אמשיך לגלול אם התוצאה הסופית נראית מעניינת (או טעימה) מספיק.

 


 

תתנסו עם ההיררכיה והעיצוב

״תבין, תמר ואני מתייחסים לכל פרויקט כמו אל סיפור בו אנחנו רוצים להוליך אותך אז חשוב לנו לתת רגע רקע לאן אתה הולך להיכנס. כמו כל סיפור, גם הסיפור שלנו מורכב מ-״מציאות״, ״קונפליקט״, ו-״פתרון״. אז קודם כל נסביר לך רגע מה קורה היום באזור הבעיה שתמר ניסתה לפתור, ואז נגיע לחלק מאוד משמעותי והוא ״קונפליקט״. הבעיה. הדבר שלשמו נתכנסנו. לכן אתה רואה את זה בפונט יחסית גדול ובולט, לא רציתי שתפספס את זה כי מכאן הכל נובע בעצם.״

תכל׳ס

עמוד הפרויקט הוא לא עבודה באוניברסיטה שנשלחת להדפסה, הוא עמוד באינטרנט, אז תנצלו את זה ותשחקו עם העמוד בשביל להבליט את ההיררכיה ואת הדברים החשובים מבחינתכם. אולי את המשפט של הבעיה תעשו בגודל פונט ענק בהגזמה? אולי את הכותרות תעשו בגודל פונט קטן אבל מודגש? אולי אפשר להוסיף קו מדגיש בצבע חריג? זה מגרש המשחקים שלכם, תתנסו בלהגזים לצד אחד ואז להגזים לצד השני ותמצאו את האיזון שעובד לכם, וחשוב לא פחות – תראו את זה לאחרים כדי לוודא שזה באמת עובד כמו שחשבתם.

לדוגמה

בתיק העבודות שלי השתדלתי להדגיש ולהגדיל את הכותרות בצורה משמעותית, ליצור מרווחים גדולים יחסית כדי לתת ״אוויר״ בין החלקים ולהדגיש מה חשוב לי שיקראו, ובאופן כללי לשחק עם משקלים וגדלים כדי להעביר את המסרים שחשובים לסיפור.

 


 

תביאו את עצמכם ולא רשימת מכולת

״עכשיו שאנחנו מיושרים על זה, תרשה לי להראות לך את התהליך שתמר עשתה בשלב ״הפתרון״. בכנות, לא בא לי להראות לך רשימת מכולת של ״הנה כמה צילומי מסך של מתחרים, הנה תמונה ענקית משאטרסטוק של מישהו גנרי ולידו תיאור גנרי של פרסונה, הנה תראה פה תמר עשתה וויירפריים כי צריך, והנה כמה מסכים מעוצבים ולידם מלא טקסט שמסביר מה קורה בכל מסך״. זה לא הקטע שלי. אמרתי לך. אני רוצה להוליך אותך יד ביד בסיפור הזה ולהראות לך את הדמות הראשית של הסיפור- את תמר. אז אני אתחיל בלהראות לך כמה מתחרים, אבל יותר חשוב מזה- אני אראה לך מה היו המסקנות של תמר מהמתחרים. אחרי זה אני אספר לך שתמר דיברה עם 7 משתמשים ואראה לך חלק קטן מהמסקנות שלה מהשיחות האלה, אמרתי לתמר שלדבר עם משתמשים רק בשביל להגיד שדיברת עם משתמשים זה לא מספיק בעיני.״

תכל׳ס

לא קשה למצוא מישהי שתאסוף צילומי מסך של מתחרים ושתדבר עם משתמשים. האתגר האמיתי הוא לדעת להסיק את המסקנות הרלוונטיות מהמחקר ולהראות איך המחקר השפיע על הבחירות שלה בעיצוב. האתגר הוא להביא את עצמכם, את הדעה שלכם, את היכולת שלכם להסיק מסקנות.

לדוגמה

Bettina Bergendahl מתמצתת קודם כל את המסקנות העיקריות שהיא הסיקה מהמחקר, ורק אז מרחיבה איך היא הגיעה לכל מסקנה.

 


 

תדגישו את הדברים החשובים

״יכול להיות שאני אתמצת לך עוד כמה חלקים מהמחקר ואדגיש לך בצהוב את החלקים המעניינים בטקסט כדי לחסוך לך מאמץ.״

תכל׳ס

בכל פסקה, אחרי שסיימתם לקצר אותה והשארתם רק את החלקים החשובים, תדגישו את המסר העיקרי מבחינתכם. תחפשו את המשפט או 2-3 מילים שהם מבחינתכם ״המפתח״ של הפסקה הזאת, המסר העיקרי, ותדגישו אותם.

לדוגמה

סטודיו Z1 משתמשים ב-״קשקושים״ כדי לסמן חלקים חשובים.

המעצבת Estella משתמשת במוטיב של צבע טקסט ירוק בחלקים החשובים מבחינתה.


 

דונט מייק מי ת׳ינק

״חסכתי לך כל מיני אייקונים גדולים שלא באמת אומרים משהו, וכל מיני קשקושי UI, כי רציתי לעזור לך להתמקד. אחרי זה אתה יכול להתרשם מ-Flow מרכזי שהיא עשתה. העדפתי להראות לך ישר את העיצוב כדי שתוכל להתרשם גם מה-UX וגם מה-UI. לא רציתי להראות לך סתם מסכים, ולא רציתי לך להראות Flows ״רגילים״ של התחברות והרשמה נגיד. רציתי להראות לך מסכים שהיא פיצחה בהם משהו, שיש בהם בשר, עניין. סימנתי לך אם יש משהו מעניין במסך שאני רוצה שתשים לב אליו ואמרתי לתמר לכתוב כמה מילים.״

תכל׳ס

בכל מקום תשאלו את עצמכם מה אתם יכולים לעשות כדי ״להאכיל בכפית״ את מי שיכנס לעמוד הפרויקט. תבחרו את המסכים המעניינים ותשימו אותם גדול מספיק שנוכל לראות ולהבין מה קורה שם. אתם מציגים מסך מתוך הפרויקט ורוצים לדבר על חלק ספציפי במסך הזה? תוסיפו אינדיקציה כלשהי שתעזור לי להבין על איזה חלק אתם מדברים.

לדוגמה

המעצב Simon Pan מציג תהליך מרכזי באמצעות צילומי מסך גדולים וברורים, וחיצים שמוליכים אותי ממסך למסך ועוזרים לי להבין את ה-Flow בלי להתאמץ.

 


 

סגירת מעגל

״כמו הרבה סיפורים, גם את הסיפור הזה סיימנו ב-״אפילוג״. סיכום קצר של הסיפור, מה תמר למדה ממנו, ובמקרים שאפשר גם להראות נתונים אז בכלל חובה.
אם סיקרנתי אותך אז אתה יכול לראות עוד פרויקטים, שמתי לך קיצורים נוחים בסוף העמוד עם משפט על כל פרויקט ולא סתם ״הפרויקט הקודם/הבא״. שמתי לך גם קישורים ללינקדין ולקורות חיים מעודכנים שלה.
וזהו בגדול. אני די סיימתי את שלי. מה אתה אומר? הסתקרנת מספיק בשביל להזמין אותה לראיון?״

תכל׳ס

תשתדלו לסיים בכמה מילים שיאספו ויסכמו את הפרויקט שלכם. איך היה לכם לעבוד עליו? מה למדתם? איזה השפעה היתה לו? איזה עוד פרויקטים אני יכול לראות?

לדוגמה

סגירת המעגל של מיקי צ׳רניאק בסיום כל עמוד פרויקט כוללת סיכום אישי שלו, ציטוט של מישהו שעבד איתו על הפרויקט, וקריאה לפעולה להמשיך לעיין באתר שלו.

 


 

כמה מילים לסיכום

תיק עבודות תמיד היה ותמיד יהיה אחד הנושאים הכי מדוברים, רגישים, מתסכלים, מורכבים, ומאתגרים בתחום שלנו. ניסיתי לשתף בכמה עצות מעשיות מנקודת המבט שלי, אבל תזכרו שאני רק משתמש אחד עם נקודת מבט אחת. תטילו ספק, תשאלו את עצמכם מה נכון לתיק העבודות שלכם, תחקרו, תבדקו אותו על משתמשים, תחפשו פידבק, ותחזרו לשפר אותו. תיק עבודות הוא מוצר, אם ניישם עליו את תהליכי העבודה שאנחנו מיישמים במוצרים אחרים, נגיע לתוצאה שנהיה גאים בה ושתעמוד במטרה שלה- ליצור רושם ראשוני טוב מספיק בדרך לשלב הבא במסלול המקצועי שלנו. בהצלחה!

רוצים לקרוא עוד על תיקי עבודות?

תיקי עבודות להשראה
איך נראים תיקי עבודות של מעצבים שהתקבלו לחברות המובילות בשוק?
3 דרכים להגדיל את תיק העבודות ולצבור נסיון לקראת התפקיד הבא שלך
איך אני הופך את הסיפור שלי לתיק עבודות?
5 תיקי עבודות שעזרו להתקבל ל- Wix, Google, Papaya Global, Camilyo ו- Securing SAM
איך מוצאים עבודה בשוק העיצוב של היום? ראיון עם מיכל מימרן ברזילי

 

אהבתם את הפוסט? אולי תאהבו גם את עמוד הפייסבוק שלנו, אנחנו מעלים טיפים יומיים על נושאים שמרגשים אותנו.

 

תגובה אחת על “מה היה אומר תיק עבודות שיודע לדבר?”

  1. רחלי הגיב:

    הכתבה הכי טובה שראיתי בנושא!
    מה שעזר לי להבין יותר טוב זה המבנה שבו בחרת להעביר את המידע שלפני כל הסבר שלך יש את מה שתיק העבודות מספר והאנלוגיות לעולמות שאני מכירה, כמו ספר מתכונים.
    ממש תודה 😁

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הוספת תגובה בפייסבוק