כניסה לתחום

פרויקט בהתנדבות לשיפור תיק העבודות : איך לעשות את זה נכון?

ליאור יאיר | 2 במאי 2024

כדי להצליח למצוא את המשרה הנכונה אנחנו כאנשי חווית משתמשים צריכים לפעמים להעשיר את תיק העבודות שלנו, במיוחד כשאנחנו עושים את הצעדים הראשונים בתחום.
אבל איך בוחרים נכון פרויקט שיקפיץ את תיק העבודות שלנו? ואיך מנהלים אותו כך שהוא לא יהפוך להיות לפרויקט גדול מדי שצורך יותר מדי זמן ומאמץ?

כדי לענות על השאלות האלו בדיוק ריכזתי כמה נקודות שאני חושב שיעזרו לכם לבחור נכונה פרויקט ולנהל אותו בצורה אופטימלית.

 


 

למה בכלל כדאי להוסיף פרויקטים אמיתיים לתיק העבודות שלנו?

 

אז איך בוחרים פרויקט?

חשוב לזכור שלא חסרים פרויקטים אם אתם מחפשים לעבוד ללא תשלום. אף אחד לא עושה לכם טובה ומדובר בסחר חליפין הוגן לשני הצדדים.

עליכם לבחור פרויקטים שיאפשרו לכם להתמודד עם אתגרים מעמיקים ויציגו את היכולות המקצועיות שלכם. אם הפרויקט יהיה פשוט מדי לא תוכלו לעשות זאת ולכן הוא לא יהיה רלוונטי לתיק העבודות.

אני ממליץ על להחזיק לפחות פרויקט אחד מכל קטגוריה בתיק העבודות שלכם ולכן כשאתם בוחרים פרויקט בהתנדבות נסו לבחור פרויקט שישלים את תיק העבודות הנוכחי שלכם או כזה שיאפשר לכם להראות איך התגברתם על אתגרים מקצועיים שונים.

במידה וזה אפשרי – נכון לבחור פרויקט שיש בו נגיעה בעולמות המקצועיים שאתם הייתם רוצים להשתלב בהם וכזה שיש לכם תשוקה אמיתית אליו. סביר להניח אבל שבשלב כל כך מוקדם בקריירה שלכם לא תדעו בדיוק מה מדליק אתכם מבחינה מקצועית ולכן הייתי מתמקד ברלוונטיות לתיק העבודות בתור מדד מרכזי בבחירה.

 


 

גבולות גזרה – מה שצריך לדעת כדי לשמור על האינטרסים שלכם (ממה חשוב שתיזהרו)

גודל הפרויקט

זו הנקודה החשובה ביותר. אחת הטעויות הנפוצות שמעצבים צעירים עושים (שלא באשמתם) היא לקחת פרויקטים גדולים מדי ולהתיש את עצמם בתהליך העבודה. זה שאתם מוכנים לתת מזמנכם ללא עלות כספית לא אומר שאם צריכים להסכים לכל מסגרת פרויקט. זכרו: פרויקט בהתנדבות הוא לא צק פתוח לזמן שלכם.

אני ממליץ לסגור על עד 8 עמודים באפיון ובעיצוב (או עד 50 שעות עבודה) ובמידה ויהיו עמודים נוספים ויהיו מרוצים מהעבודה אתכם תוכלו לחשוב על מודל תשלום ששני הצדדים מרגישים בנוח איתו להמשך העבודה.

 

תקשורת עם הלקוח וזמינות

חשוב שתחשבו ותגדירו את הזמינות שלכם לפרויקט ואת הצורה הנכונה לתקשורת מולכם. לרוב כאשר עובדים על תיק העבודות אתם לא תהיו זמינים לעבודה במשרה מלאה וחשוב לייצר גבולות גזרה מתאימים. זה שמדובר בפרויקט בהתנדבות לא אומר שלא יצפו מכם לעבוד כאילו זה הפרויקט החשוב ביותר בקריירה שלכם ולכן תיאום ציפיות יעזור לכם לייצר יחסי עבודה טובה ומקצועיים. נקודה זו מורגשת בעיקר בעבודה מול סטארטפיסטים מתחילים שישמחו לקבל מכם עבודה ללא עלות אבל יתקשו לשמור על גבולות גזרה ויחסי עבודה תקינים.

אני ממליץ להגדיר בין 10-16 שעות עבודה בשבוע (במידה ואתם עובדים במשרה מלאה), זה יאשר לכם לתת מענה מתאים וגם להתקדם מספיק מהר כדי שתוכלו לסיים את תיק העבודות שלכם. עליכם גם להגדיר תאריך סיום שיגן עליכם במידה והצד השני ימשוך את העבודה ולא יאשר תוצרים – מה שימנע מכם לסיים את הפרויקט ולהציג אותו.

בנוסף חשוב להגדיר את הזמינות שלכם לשיחות ופגישות (במיוחד למי שעובד במקביל במשרה מלאה), אם אתם עובדים עד אחר הצהריים צריך להיות ברור שאפשר לדבר איתך (לדוגמה) רק בשעות הערב. אל תרגישו לא נעים לשים גבולות ותזכרו לשים אותם בתחילת העבודה, בצורה נעימה אך ברורה.

כשמדברים על ניסיון אמיתי מדברים בין השאר גם על ניהול הלקוח והזמנים של הפרויקט – כך שזה לגמרי משהו שתלמדו בתהליך וזה נהדר.

עבודה עם אנשי מקצוע נוספים

לפעמים נוצרים מצבים בהם יש יותר ממעצב אחד שיעבוד על הפרויקט. זה מצב בעייתי (לכל המעורבים). התוצרים לא לגמרי שלכם כי עבדתם בצוות ולכן אתם תפספו לגמרי את המטרה שלשמה אתם משקיעים את הזמן שלכם – אתם לא תוכלו להציג בתיק העבודות שלכם פרויקט שלא אתם עשיתם ובמידה ותעשו את זה יש סיכוי שהפרויקט ייצר דחיה אצל מעסיקים פוטנציאלים שלא רוצים להתמודד עם הניסיון להבין על מה אתם הייתם אחראיים בפרויקט. ההמלצה שלי – אל תקחו פרויקט בהנדבות במידה ולא תוכלו לחתום את השם שלכם על התוצרים.

פשרה בנושא יכולה להיות שתהיו אחראיים רק על שלב בתהליך (מחקר, אפיון או עיצוב) אבל זו פשרה גדולה מדי בשוק הנוכחי ואם אתם כבר משקיעים את הזמן שלכם ללא תמורה כספית כדאי שזה יהיה עבור משהו מעמיק שתוכלו להציג בצורה מרשימה בתיק העבודות.

הנקודה הזאת רלוונטית אגב גם לקורסים שנלמדים בישראל שבמסגרתם הפרויקטים נעשים בזוגות או בקבוצות (מה שהפך למעין בידחה בתעשייה.) – אלו פרויקטים שיעשו לכם יותר נזק מתועלת בהצגה בתיק העבודות והנזק הגדול ביותר הוא שלא תינתן לכם הזדמנות להתמודד לבד אתגרים מקצועיים ולפתח מתודולוגיה נכונה בסביבת לימודים שיכולה לעזור לכם כל עוד אתם שם.

זכויות שימוש ומסמכי סודיות (NDA)

עליכם להבטיח לכם זכויות שימוש בתוצרים שאתם תספקו בפרויקט. ללא זכויות השימוש המתאימות לא תוכלו להציג את הפרויקט בתיק העבודות שלכם.
על הזכויות להתייחס לא רק לתוצרים הסופיים אלא לכלול את כל התוצרים בתהליך עצמו (מסקנות מחקר שוק ומשתמשים, ארכיטקטורה, מצגות מחקר, קונספטים שונים). מעסיקים פוטנציאלים יצפו לראות תהליך מתודולוגי בתיק העבודות שלכם ולא רק תוצר סופי, בנוסף – זה יעזור לכם גם בראיונות העבודה וכשתדברו על התהליך שעשיתם.
אני ממליץ לכם לדבר על הנקודה הזאת לפני תחילת עבודה ולדאוג שיש לכם אישור במייל על הזכות שלכם לשימוש בתוצרים השונים.

מה ניתן לעשות אם לא נותנים לי אישור להצגת התוצרים? במקרה כזה הייתי ממליץ להסביר את החשיבות שבאישור ההצגה ואת העובדה שללא האישור אין לכם ממש סיבה לבצע את הפרויקט ולהשקיע את השעות שלכם. לעיתים ניתן להגיע לפשרה ולקבל אישור להציג את הפרויקט במצגת בפגישה אישית (בראיון עבודה) ואפשרות להזכיר את הפרויקט בכלליות בתיק העבודות מבלי להציג תוצרים.

במידה ויבקשו שתחתמו על מסמך סודיות (NDA) או חוזה עבודה אני ממליץ לדאוג שיכללו גם סעיף בנוגע לתוצרים. הסיבה שמחתימים אתכם על חוזים כאלו ואחרים מתמקדת ברצון שלהם למנוע כל תביעה שלכם בעתיד על התוצרים ו/או הפרויקט ו/או המוצר וזה בסדר גמור כל עוד אתם מקבלים את היכולת להציג את העבודה, שהיא הסיבה העיקרית להתנדבות מצידכם.

לנוחיותכם אני מצרף פה סעיף כזה שיעזור לכם להבין טוב יותר על מה כדאי להתעקש. את הסעיף הזה ניסחה בוגרת שלנו (קרדיט לאסתר עידה המוכשרת) שהתמודדה בהצלחה בדיוק עם אותה הבעיה:
״בכפוף לתנאים ולהגבלות של הסכם זה, הלקוח מעניק בזאת רישיון למעצב/ת <שם מלא ותז> להשתמש ולהציג את העבודה שבוצעה במסגרת הסכם זה, לרבות, ללא הגבלה, תהליכי האפיון, העיצוב, הסקיצות שלא נבחרו ואת תהליך המחקר, כחלק מהתיק המקצועי שלה מיד בסיום העבודה שהוגדרה וללא צורך באישור מיוחד. התיק המקצועי יוצג באמצעות אתר הנגיש לחיפושים ברשת. זכות זו חלה על הצגת עבודה כזו בפני כל צוות מקצועי או ישות לצורך הדגמת היכולות המקצועיות.״

 


 

אז איך ואיפה אפשר למצוא פרויקט בהתנדבות?

אתרים בינלאומיים המרכזים התנדבויות לאנשי חווית משתמש ומעצבים:

בכמה מדינות בעולם יש ארגונים יעודיים לתחום כמו huxrescue או technologyvolunteers בישראל יש כמה ארגונים מתאימים שיכולים לעזור לכם, אחד מהם הוא codeforisrael שעושים דברים נהדרים וחשובים. העצה שלי היא שתתרכזו בלמצוא ארגונים גדולים שמייצרים צוותי עבודה לצורך פרויקטים.

אני לא ממליץ לפנות לעמותות לדוגמה כי הסיכוי שתמצאו עמותה שתאפשר לכם לייצר מוצר אמיתי ומרשים הוא נמוך. רוב הסיכויים שאם יהיה פרויקט הוא (כנראה) יהיה אתר שיווקי וזה לא פרויקט שיעזור לכם בתיק העבודות.

להפעיל קשרים בסביבה שלכם (וכמה שיותר מהר)

אם אתם לומדים את התחום כרגע (בין אם באקדמיה ובין אם בקורס יעודי) כדאי שכבר עכשיו תתחילו להפעיל את הקשרים בסביבה שלכם. זה אומר לדבר עם כל מי שרק אפשר ולהכין את הקרקע לרגע שבו תצטרכו למצוא פרויקט אישי בהתנדבות. כך לא תבזבזו זמן כשיגיע הרגע. בנוסף, במידה ולמדתם את התחום במקום מסודר כדאי שתבקשו שיקחו אחריות על העתיד המקצועי שלכם ושיעזרו לכם למצוא פרויקט מתאים.

 


 

הטיפ החם : תזכרו לשמור על האינטרסים שלכם

כאשר אתם בוחרים פרויקט בהתנדבות חשוב שתשמרו על האינטרסים שלכם. לכן זכרו את הנקודות הבאות:

  1. זכרו שאתם יכולים להציג מה שתרצו, גם מה שלא אישרו לכם להתקדם איתו (לדוגמה: קונספט עיצובי שאתם חושבים שהוא נכון אבל הלקוח לא אהב), מכיון שלא קיבלתם תשלום על העבודה כל הזכויות על התוצרים הם שלכם (כל עוד לא חתמתם על חוזה שאומר אחרת).
  2. תגנו על האינטרס שלכם – זה אומר שתקפידו על גבולות ברורים מבחינת זמנים, תכולה וזמינות.
  3. זכרו לזהות נקודות שיתנו לכם ניסיון מעמיק יותר ותשקיעו בהן גם אם זה אומר שתצטרכו לחרוג לפעמים מהתכולה שהגדרתם. לדוגמה: בניית אב טיפוס אינטרקטיבי וביצוע בדיקות שמישות יכולים לתת לכם ניסיון נוסף חשוב ויכולת להסביר את ההחלטות שלכם בצורה טובה יותר בראיונות עבודה לכן שווה לבצע בדיקה כזאת בפרויקט.

אני מקווה שהמאמר הזה יצליח לעזור לכם להוציא את המירב ולהצליח להוסיף פרויקטים נהדרים לתיקי העבודות שלכם.

 


רוצים לקרוא עוד על תיקי עבודות?

תיקי עבודות להשראה
איך נראים תיקי עבודות של מעצבים שהתקבלו לחברות המובילות בשוק?
3 דרכים להגדיל את תיק העבודות ולצבור נסיון לקראת התפקיד הבא שלך
איך אני הופך את הסיפור שלי לתיק עבודות?
5 תיקי עבודות שעזרו להתקבל ל- Wix, Google, Papaya Global, Camilyo ו- Securing SAM
איך מוצאים עבודה בשוק העיצוב של היום? ראיון עם מיכל מימרן ברזילי

 

אהבתם את הפוסט? אולי תאהבו גם את עמוד הפייסבוק שלנו, אנחנו מעלים טיפים יומיים על נושאים שמרגשים אותנו.

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הוספת תגובה בפייסבוק