חווית משתמש

המדריך להאקת'וניסט המתחיל

דדי כהן | 10 בנובמבר 2016

main-2

מגיעים בבוקר, נרשמים, אוספים קצת מתנות, מסתובבים, מכירים אנשים, הרצאת פתיחה, הסברים אחרונים ובום! יוצאים לדרך. גיבוש רעיונות, התייעצות מקצועית, סקיצות ויאללה לפיתוח. הפסקת אוכל.
ממשיכים – עיצוב מסכים, מוק-אפים ודמו, התייעצות מקצועית, שינוי כיוון ויאללה מהתחלה. הגיע הלילה – פיצה! שעתיים שינה, המשך עבודה, בניית מצגת, סגירות אחרונות, לשטוף פנים וסיימנו, עברו להן 36 שעות, יש מוצר ביד, הגיע הזמן להציג לשופטים.

נשמע כיף, מסקרן, מרגש? אולי מפחיד, מאתגר? ברוכים הבאים לעולם ההאקת׳ונים.

שלום לכם, אני דדי ובהאקת׳ון הראשון שלי השתתפתי לפני מספר שנים, זמן קצר לאחר שסיימתי את לימודי חווית המשתמש אצל ליאור יאיר. המטרה הייתה למצוא פיתרון לחוויה אורבנית טובה יותר, והצוות שלנו פיתח מערכת של תחבורה שיתופית חכמה (שילוב של gett ומוניות שירות מתקדמות). מאז המשכתי לקחת חלק פעיל בהאקת׳ונים שונים, מצפון ועד דרום הארץ. ראשית כמשתתף ולאחר מכן כחלק מצוות האירגון והמנטורים, בעיקר באירועים של קהילת יזמות הנוער, אותה אני מלווה למעלה משנתיים. כל אירוע הוליד עוד קשרים ועוד מעגלים, שהובילו לעוד אירוע וכך הלאה. עם כל אירוע כזה אספתי עוד תובנות ומחשבות לאירוע הבא.

איך עושה האקת׳ון? (או, מה זה בכלל)

המושג האקת׳ון נולד מחיבור המילים hacking ומרתון (׳מרתון פריצה׳ אם תרצו), ובמקור תיאר מספר אירועים בסוף שנות התשעים, שבהם נדרשו מתכנתים לפתור אתגרים כמו בעיות תקשורת או הצפנה עבור החברות המארגנות. עם השנים המושג האקת׳ון הפך פופולרי והתייחס לאירוע טכנולוגי שמתמקד בפיצוח בעייה בנושא מסויים. בגרסתו הנוכחית, האקת׳ון הוא אירוע שמשלב אנשי מקצוע כגון מתכנתים, מפתחים, מעצבים, מנהלי מוצר וכו', לצורך שיתוף פעולה בפיתוח מוצר בזמן קצר. זמן האירוע יכול להימשך ממספר שעות ועד לשבוע שלם, אבל בדר״כ מתקיים בין 36-72 שעות. אירועים מסוג זה מאורגנים בתדירות גבוהה, בין אם בתוך חברות וארגונים לשבירת שגרה ומציאת כיווני מחשבה חדשים, ובין אם אירועים פתוחים בפני הקהילות הטכנולוגיות.

לדעתי, אירועים כאלה הם הכרחיים כדי לשמור על החשיבה שלנו ולהעשיר את היכולות המקצועיות, בדיוק כמו הרצאה, כנס או סדנא. האקת׳ונים עוזרים לנו להשתחרר מהגישה הרגילה ומפשיטים את העבודה לשלד ההכרחי והעשייה מגיעה מתוך אינסטקטים ורגש בריא. אין חברה גדולה שלא מקיימת האקת׳ונים פנימיים או מרתוני עבודה בפורמט דומה בדיוק מהסיבות האלה. כמה מהפיצ׳רים של פייסבוק למשל, ביניהם כפתור הלייק, ציר הזמן ועוד, נולדו בדיוק באירועים כאלו.

מעבר לכך, ישנן לא מעט סיבות שבגללן האקת׳ונים הם דבר ששווה לכם להיכנס אליו ולקחת בו חלק פעיל. כך שאחרי לא מעט אירועים, מתנות, תגי משתתף, ויותר מדי משולשי פיצה, אני שמח במיוחד להגיש לכם מדריך קצר לצעדים ראשונים.

למה זה חשוב (מה זה נותן לנו)?

מעל הכל, למידה וצבירת ניסיון

יותר מהכל, האקת׳ונים הם מיקרוקוסמוס לתהליך היצירה ופיתוח של מוצר, על כל המשתמע מכך. במהלך הזמן הקצר כל כך הזה אתם תעברו את כל השלבים החשובים, תעבדו ישירות מול כל חברי הצוות ותקבלו ליווי מקצועי על כל חלק בתהליך. זה מה שמאפשר לכם, בין היתר, לחוות ולהשתפר בכמה וכמה מישורים. מגבלת הזמן דווקא משחקת תפקיד חשוב ומאפשרת לתרגל יכולות בזמן קצר. האקת׳ונים הם סוג של מבחנים קטנים בזמן שגרת עבודה, שמאפשרים לכם לאתגר ולבחון את עצמכם. בהאקת׳ון תתנסו בהגדרת ופיתוח רעיונות בזמן קצר מאד, פירוק מהיר של רעיונות לעיקר וטפל ותשפרו יכולות עיצוביות בכך שתעבדו מהר יותר וממוקד יותר. בסופו של דבר, על הרעיונות והמוצרים להיות לא מורכבים מדי וקלים לתיפעול ולהבנה, ולכן גם המחשבה האיפיונית והעיצובית צריכה להיות פשוטה ומהירה.

האקת׳ונים מתאפיינים בעבודה בצוותים קטנים (לא יותר מחמישה משתתפים). המודל הזה מביא למצב שבו מעצבים ומאפיינים מלווים למעשה את כל התהליך משלב הרעיון ועד לתוצאה הסופית, ברשות עצמם. כך שאם ביום יום אתם עובדים בצוותים ובכפוף למנהלי מוצר ופיתוח, בהאקת׳ונים תהיו לרוב המעצבים או המאפיינים היחידים, ולכן אתם תהיו ׳מנהלי המוצר׳ בצוות. למעשה, היופי בהאקת׳ונים הוא שמעל הכל, אתם תתנסו בתהליך פיתוח מלא של מוצר, בכל שרשרת התפקידים הקריאטיבית, אתם "כלבוייניקים" ותיגעו בהכל מהכל. ככל שתשתתפו ביותר האקת׳ונים, תעברו את התהליך הזה שוב ושוב. עם כל אירוע למדתי לחדד את היכולות בכל שלב מתוך נקודת מבט מקצועית של התפקיד. למדתי להבדיל בין מחשבות לרעיונות, להגדיר מה אפשרי ומה לא, לתרגם את הרצונות וההחלטות לסקיצות עבודה אל מול המפתחים בצוות ולעבוד איתם באופן צמוד במהלך הפיתוח והכל ב׳לייב׳, עם תוצאות מיידיות.

האקת׳ונים בונים שלד מקצועי וביטחון עצמי. אתם חתומים על כל תוצר שאתם בונים באירוע. לכן, עם עוד כמה שעות עבודה של תיקונים, שיפורים ושיופים, יש לכם תוצר חדש לתיק העבודות. למעשה, אם אתם חדשים בשוק או אפילו סטודנטים, האקת׳ונים הם מקור נהדר לבניית תיק העבודות בזמן יחסית קצר. לאחר 3-4 האקת׳ונים לא רק שהתנסתם והשתפרתם בכל שלבי התהליך, גם הרחבתם במקצת את תיק העבודות. כאשר תגיעו לראיונות עבודה ויבקשו מכם לספר על אתגר או בעיה שהתמודדתם איתם, תוכלו להציג את אותם מוצרים ולספר על החלטות שקיבלתם ועל התהליך שעברתם. win-win.

נקודה אחרונה ולא פחות חשובה היא שלרוב אירועים כאלה כוללים מספר חברות וסטארטאפים שבאים על מנת לחשוף את הטכנולוגיה והמוצרים שהם מפתחים. אותן חברות וסטארטאפים יציגו בדוכנים, הרצאות נושא ואפילו שיעורים וסדנאות. לרוב יסתובבו באירוע נציגים ומנטורים מטעמם על מנת לעבוד ולהדריך את הקבוצות בצורה ממוקדת. זו הזדמנות נהדרת להכיר כלים חדשים לעיצוב ואיפיון, להיחשף לתוכנות ופלטפורמות חדשות שטרם ניסיתם ולקבל גישה לנסות ולהשתמש בהן. בכל האקת׳ון פגשתי אנשים מקסימים שסיפרו איך הם הגיעו על מנת לאתגר את עצמם ללמוד משהו חדש מאפס, משימוש בתוכנה (למשל, sketch) ועד בניית אתר מלא בקידוד בסיסי.

כי פוגשים אנשים חדשים ועושים נטוורקינג 

אבל גם כדי להכיר יותר טוב חברים ומשתתפים חוזרים. קהילת ההאקת׳ונים בישראל מבוססת על תחלופה של משתתפים חדשים לצד משתתפים שחוזרים בקביעות וכאלה ש״חיים האקת׳ונים״ (תתפלאו כמה כאלה קיימים).
גיבוש חברתי זה תמיד דבר חשוב. אירועים כאלה מאפשרים להכיר אנשי מקצוע רבים וקולגות חדשים. בין אם הגעתם עם צוות משל עצמכם או הצטרפתם לצוות, בהאקת׳ון נוצרים קשרים מקצועיים, שיחות חברים והמון אנרגיה של רעיונות. להבדיל מכנס או ימי עיון, כאשר אתם מבלים ועובדים יום – יומיים עם הצוותים, החיבורים נוצרים מעצמם. ככל שתעשו את זה יותר ויותר, אותם משתתפים שהכרתם כבר יהפכו לחברים טובים ולבעלי ברית.
ועוד לא דיברנו על המנחים והמנטורים המקצועיים. לרוב מוזמנים להאקת׳ונים (במיוחד לגדולים והמרכזיים) אנשי מקצוע בכירים ומובילים בכדי להנחות ולשפוט. מעצבים ומאפיינים בכירים, ארט-דיירקטורטים, מנהלי סטודיו וצוותים, מנהלי פיתוח ו- CTO, מנהלי מדיה, אנשי שיווק ואסטרטגיה, מנהלי תוכן ומוצר ורשימת התארים עוד ארוכה. כל אותם אנשי מפתח הם אנשי שיחה מעניינים ומקור נהדר לידע ולחיבורים מקצועיים.

כי אפשר למצוא הזדמנויות מקצועיות חדשות

לכו תדעו אם משתתף מסויים הוא מנהל צוות שבדיוק מחפש מעצב או איש UX חדש. אולי תשבו לדבר עם מישהי שעובדת בחברה שמגייסת דרך העובדים. ואולי פשוט תצוץ לה התחלה של הזדמנות מקצועית חדשה.
הדגש הוא שבאירועים כאלה יש לא מעט אפשריות למצוא משרה וקריירה חדשה. מתוך קשרים מקצועיים שמתחילים ונבנים, מתוך שיתופי פעולה שנוצרים או מתוך שיחות אישיות לאורך האירוע. אותם מנחים ומנטורים משחקים תפקיד גם כאן, כי אם תמצאו חן ותרשימו את אחד המנטורים, יש סיכוי לא רע שזה יוביל לשיחה ואולי גם לראיון עבודה.

כי יש פרסים ממש שווים (אבל ממש)

האירועים הגדולים מעמידים שורת פרסים כספיים ומוצרים שונים מאייפונים ועד לקונסולות משחקים ומחשבים ניידים. הפרסים הכספיים עומדים על סכומים שיכולים להגיע לאלפי ומאות אלפי שקלים (או דולרים) לצוות. גם אירועים בסדר גודל קטן יותר יעמידו שורת פרסים מכובדת למקומות הראשונים ולתחרויות שונות במהלך האירוע, שיעודדו שימוש במוצרים ללא קשר לנושא הראשי. כלומר, הצוות שיעשה שימוש במוצר או בשירות מסויימים, יוכל להשתתף בתחרות מטעם המפרסם, בנוסף לתחרות הכללית. לדוגמא: צוות שיבנה את המוצר על תשתית של אמזון, יוכל גם לזכות בפרס מטעם אמאזון, וכדומה.

מעבר לפרסים הכספיים, ניצחון באירועים כאלה יכול לדחוף את הקריירה המקצועית, למצוא תוכניות לפיתוח המיזם שנולד או פשוט להעניק 15 דקות של תהילה. לא מעט פעמים, תלוי בפרסים, הצוותים הזוכים מקבלים ליווי ועזרה בפיתוח המוצר (בנוסף לפרס הכספי, ששווה בעצמו). מעבר לכך, זה לא נדיר שנציגים מהחברות המארגנות אוהבים את הרעיון, ותמיד אפשר להמשיך לפתח את הרעיון ואולי גם להריץ אותו ולהיפגש עם משקיעים שונים ולהביא את המיזם פורץ הדרך הבא.

כי יש מתנות והן לרוב די מגניבות

תקשיבו, ערכת לילה טוב של hp עם כרית ושמיכה זה יופי של מתנה. מעבר לכך יש סטוקים של מחברות ודפי סקיצות, עטים, פנקסים, מחזיקי מפתחות, חולצות, מימיות ובקבוקים, כדורי מתח, פריסבים, פנסים, הטושים הקטנים האלה, משטחים לעכבר, כיסויים למחשב, תיקים… you name it. חברות שמגיעות מביאות איתם מרצ׳נדייס ו- giveaways ולרוב יוצאים עם שקית מלאה שטויות כאלה. ככל שהאירועים והגופים גדולים יותר, כך גם המתנות לרוב יהיו מושקעות ומיוחדות יותר.

״וואלה, שיכנעת אותי איך אני מוצא כאלה?״

יופי, טוב ששאלתם. אירועים כאלה מוצאים דרך חיפוש באינטרנט ואתרים טכנולוגיים. האירועים הגדולים והחשובים יפורסמו בכתבות ובפוסטים שונים בבלוגים. כמו כן, תמיד אפשר לגשת לאתרים של האירועים הגדולים ולהירשם לעדכונים. מעבר לכך אפשר להתעדכן באותם אירועים גם דרך קבוצות ועמודים בפייסבוק. דרך נוספת לקבלת מידע על האקתונים היא חברים וקולגות. פשוט תשאלו אם מישהו שמע או ממליץ על האקת׳ונים בקרוב, התשובות לא יאחרו להגיע.

הנה רשימה של כמה אתרים שיעזרו לכם להתחיל את המסע:

קצת טיפים להאקת׳ון הראשון

לסיכום

מטרת ההאקת׳ונים היא למצוא פתרונות יצירתיים ולענות על צרכים ובעיות בזמן קצר מאד. הם עוזרים לנקות את המחשבה מתהליכים מורכבים, מעמידים אותנו בתהליך ממוקד ומהיר של קבלת החלטות ובגדול, הם פשוט מהנים ומאתגרים. אם אתם רוצים לנסות לחוות דברים חדשים. אם אתם רוצים להשתפשף קצת ולאתגר את עצמכם, אם אתם רוצים לצאת קצת מהשגרה ולעבוד על רעיון חדש או רעיון שרץ לכם בראש כבר תקופה, אירועים כאלו הם בדיוק בשבילכם.

האקת׳ונים הם אמנם לא סביבה אידיאלית לעבודה. יש לכם זמן קצר מדי לכל דבר, אתם מבצעים תהליך של כמה שבועות בכמה שעות, זה לא הסטודיו שאתם רגילים אליו, זה לא השולחן הקבוע שלכם, ואם יש מספיק מקום על השולחן לעבודה אז בכלל הרווחתם. אבל אלה בדיוק הדברים שהופכים את הכל לחוויה. השתתפות באירועים כאלו תורמת להעשרת הידע המקצועי ומעניקה התנסות מקצועית. היא עוזרת ליצור קשרים מקצועיים, מרחיבה את מעגל החברים, ומי יודע, אולי גם תיקחו הביתה איזה פרס שווה במיוחד.

אהבתם את הפוסט? אולי תאהבו גם את עמוד הפייסבוק שלנו, אנחנו מעלים טיפים יומיים על נושאים שמרגשים אותנו.

2 תגובות על “המדריך להאקת'וניסט המתחיל”

  1. כתבה מעולה !!!
    תודה דדי

  2. ויש עוד ז'אנר שלם של האקתונים למען אימפקט חברתי. מעניין?
    בואו לTOM:IL, מייקת'ון של 72 שעות למען אנשים עם מוגבלויות שבסופו כל הפיתוחים עולים לפלטפורמת Open-source ייעודית למען אנשים שזקוקים להם ברחבי העולם. שימו לב, לא מדובר בהקאתון שתוצריו (חוץ מהגודי באג) נעלמים בשנייה שהוא נגמר. זו קהילה בינלאומית שמקיימת מפגשים שבועיים במטרה לייצר כמה שיותר מוצרים אמיתיים שמשרתים אוכלוסיות מוחלשות. זה המייקת'ון ה15 שלנו בשנתיים וחצי האחרונות.
    אנחנו צריכים: מתכנתים, מעצבים, מהנדסים ומייקרים מכל הסוגים
    והרשמה לאירוע: http://il.tomglobal.org

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הוספת תגובה בפייסבוק