חווית משתמש

ספרי פסיכולוגיה למעצבי חווית משתמש

יובל פרנק | 31 באוקטובר 2017

פסיכולוגיה, כך אנו נוהגים לומר, היא אחד הממדים בעבודתו של המאפיין. זה כמובן נכון, אך בפועל מרבית העוסקים בתחום לא מתעמקים בממד זה, אלא מסתפקים בכללי-אצבע שמקורם במחקר הפסיכולוגי, מבלי להבין את הצידוק שמאחוריהם. האם זה מספיק? בדרך כלל, כן. עם זאת, מדי פעם אנו נתקלים בסוגיות שאינן מתאימות לכלל כזה או אחר באופן אופטימלי; אל המצבים האלו אנו מגיעים עם חוסר ודאות מסוים, עליו ניתן להתגבר מתוך היכרות עם המנגנונים הקוגנטיבים והאמוציונאלים של המשתמשים.
ידע זה מאפשר לנו לקבל החלטות מדויקות יותר באמצעות התאמת המוצר שלנו למגבלות הטבעיות של המשתמשים; הוא מאפשר לנו להבין כיצר לעורר תחושות מסוימות, או תהליכי מחשבה מסוג מסוים. בשורה התחתונה: ידע זה מאפשר לנו להבין, קצת יותר, את המשתמשים שלנו.
כדי לסייע לכם, כמאפייני ומעצבי חווית משתמש, לרכוש את היתרון שבידע זה (לפחות באופן בסיסי) ריכזנו מספר ספרים בולטים המומלצים מאוד לקריאה.


Thinking, Fast and Slow \ פרופ' דניאל כהנמן

מתי אנו פועלים באופן מודע? מתי אנו פועלים ללא מודעות? מהן ההשלכות של כל אחת מהאפשרויות האלו? מהי בעצם… "חשיבה"?
אי אפשר שלא להתחיל עם "Thinking, Fast and Slow": מחד, מדובר בספר מדע-פופלארי מצליח, ומאידך, בספר שפקולטות לפסיכולוגיה ברחבי העולם מחייבות את תלמידיהן לקרוא. הסיבה להצלחת הספר פשוטה: עבודתם של פרופסור טברסקי ופרופסור כהנמן מהווה אבן-יסוד בעבור הבנת הקוגניציה האנושית. הספר אמנם לא "קליל" לקריאה כמרבית ספרי המדע-הפופולארי, אך התוכן מעניין מספיק בכדי לרתק אותנו, הקוראים, עד סופו.
כהנמן מציג בספרו שתי דמויות, אותן הוא מכנה System 1 ו-System 2: המערכת הראשונה מיצגת חשיבה מהירה, אינטואטיבית ואמוציונאלית; המערכת השניה מיצגת חשיבה איטית, אנליטית ומכוונת.
מהדינמיקה בין שתי המערכות נובעות תובנות רבות לגבי האופן בו משתמשים מקבלים החלטות: הידע הנרכש מהספר מסייע להבין, בין היתר, האם אנו מעוניינים לסייע למשתמשים לבצע תהליך אוטומטי, או אנליטי, כמו גם את העקרונות שיאפשרו לנו להניע את המשתמש לחשוב ולפעול בכל אחת מהצורות.
הספר תורגם לעברית תחת השם "לחשוב מהר, לחשוב לאט".
Audible | Amazon | Goodreads


The Invisible Gorilla \ פרופ' כריס צ'אבריס ופרופ' דניאל סימונס

עד כמה אנו באמת יכולים לסמוך על הזיכרונות שלנו? על האינטואיציה שלנו? על החושים שלנו?
ספרם של צמד החוקרים אמנם נושא את שם-החיבה של הניסוי המפורסם ביותר שלהם (הניסוי מזכיר לכם עיוורון באנרים? זה לא במקרה), אך הוא עוסק בהרבה יותר מלבדו: ב-The Invisible Gorilla בוחנים צמד הכותבים את הפער המתקיים בין המציאות האוביקטיבית לבין האופן בו אנו תופסים אותה, דרך התבוננות בכמה ממגבלות המוח האנושי.

בניגוד ל-"Thinking, Fast and Slow", ספר זה לא "צולל" לעומק המנגנונים הקוגנטיבים, כמו שהוא מתמקד במתן דוגמאות; דוגמאות אלו עוזרות לנו לגבש הבנה ברורה יותר של הכשלים המתרחשים כשאנשים משתמשים במוצרים שלנו.
הספר תורגם לעברית תחת השם "הגורילה הבלתי נראית".
Audible | Amazon | Goodreads


 

Predictably Irrational \ פרופ' דן אריאלי

עד כמה ההחלטות שלנו, כבני-אדם, מוטות לטעויות כתוצאה מכשלים המובנים בנו?
בזכות יכולתו לבצע מחקרים אלגנטיים להפליא ולהנגיש רעיונות מורכבים לציבור הרחב, הפך אריאלי לפנים של הפסיכולוגיה החברתית. בספר זה, הראשון מבין שישה שפרסם, אריאלי ממחיש היטב כמה מן ההטיות הקוגנטיביות האורבות לנו בחיינו.
טענתו המרכזית של אריאלי היא שחוסר הרציונאליות שלנו כבני-אדם היא שיטתית וניתנת לצפייה. מתוך כך, הספר מחזק את היכולת שלנו, כמאפיינים וכמעצבים, להבין את הכשלים הנוצרים כאשר משתמשים במוצרים שלנו. ספר זה גם מחזק את יכולתנו לכוון משתמשים לביצוע פעולות מסוימות ו- ברמת המטא – הוא אף מאפשר לנו להימנע מחלק מההחלטות הלא-רציונאליות שאנו עצמנו עשויים לבצע כאנשי מקצוע.
הספר תורגם לעברית תחת השם "לא רציונאלי ולא במקרה".
Audible | Amazon | Goodreads


 

Social: Why Our Brains Are Wired to Connect \ פרופ' מת'יו די. ליברמן

שנים של אבולוציה הפכו אותנו ליצורים חברתיים התלויים זה בזה. אך עד כמה עמוק מושרש הצורך בקירבה אנושית?
טענתו המרכזית של פרופסור ליברמן היא שתחושות כאב והנאה הנובעות מאינטרקציה חברתית אינן נבדלות באופן מהותי מתחושות כאב והנאה כתוצאה מגירוי פיזי. ליברמן ממשיך ומציע שעובדה זו יכולה להוות הסבר מוטבציוני לפעולות שלנו כיצורים חברתיים ולהצדיק התנהגות בלתי-רציונאלית לכאורה.
לאורך הספר מציג הכותב את תוצאותיהם של שלל מחקרים מרתקים המדגימים לנו את כוחו של הצורך בהשתיכות.
הספר אינו חף מבעיות – ליברמן לא מאתגר את התוצאות שהוא מציג, מתעקש לחבר בין תוצאות ניסויים שונים באופן די מלאכותי ואפילו לא באמת מתמקד בשאלה שהוא מציג בכותרת המשנה. עם זאת, Social הוא ספר מוצלח למדי, המאפשר לנו להבין, קצת יותר, את הנדבך החברתי של המוח האנושי.
תובנות אלו מאפשרות לנו לייצר מודעות לאופן בו ההחלטות שלנו כמעצבים עשויות לגרום לתחושת כאב, או הנאה, בקרב המשתמשים. כתוצאה מכך, התובנות העולות מהספר גם מאפשרות לנו להבין כיצד להשתמש בהקשר החברתי בכדי להניע את המשתמש לביצוע פעולה מסוימת, או להניא אותו מאחת.
Audible | Amazon | Goodreads


 

The Power of Habit \ צ'ארלס דוהיג

ההרגלים שלנו מעצבים את הבחירות שאנו עושים מדי יום; אך מהו הרגל? כיצד הוא נוצר? כיצד ניתן לשנות אותו? ו-מדוע שימוש במוצר אחד הופך להרגל ובאחר לא?
באמצעות מחקרים מהפכניים, קלאסיים ומודרניים, מקרי בוחן מרתקים וסיפורים מופלאים מציג דוהיג את העקרונות העומדים מאחורי ההרגלים שמעצבים את חיינו.
The Power of Habit הוא ספר מבריק הנותן לנו את הרקע הדרוש כדי להתחיל להבין כיצד עלינו להתחשב בהרגלים הקיימים של המשתמשים שלנו, וכיצד ליצור הרגלים חדשים בקרבם.
הספר תורגם לעברית תחת השם "כוחו של הרגל".
Audible | Amazon | Goodreads


Memory and the Human Lifespan \ פרופ' סטיב ג'ורדנס

כיצד הזיכרון שלנו משפיע על ההתנהגות שלנו? מהו בעצם ההבדל בין "זיכרון", לבין "למידה"?
אנו נוהגים לתפוס את הזיכרון ככלי לבחינת העבר, אך בפועל הוא הרבה יותר מכך, שכן קיומנו בהווה תלוי מהותית ביכולת שלנו לזכור: ללא זיכרון לא היינו יכולים ליצור אינטראקציה עם העולם, פיזית ואינטלקטואלית, או אפילו להחזיק בתפיסת-עצמי. ה"זיכרון" נמצא בלב הקיום שלנו; אך מהו בעצם? Memory and the Human Lifespan עונה היטב על הסוגיות המהותיות בשאלה זו, באמצעות תובנות מהמחקרים החשובים בתחום.
הספר בהחלט שווה את הזמן שלנו מאחר שניתן לגזור ממנו מסקנות המאפשרות לנו להכריע כיצד להציג מידע למשתמשים, בהתאם לאופן בו חשוב לנו שיזכרו אותו; כמו-גם תובנות נוספות הנעוצות בסוגי הזיכרון השונים.
Audible | Amazon | Goodreads


 

How Emotions Are Made \ פרופ' ליסה פלדמן בארט

מקובל לחשוב על אמוציות\רגשות כעל תגובות אוטומטיות המושרשות בביולוגיה שלנו; האם הן באמת כאלו?
פרופסור בארט משתייכת לזרם המודרני בחקר האמוציות, הטוען ומציג עדויות המצביעות על כך שרגשות הן תוצאה של הבניה: הן נלמדות, ואינן טבועות בנו.
בספרה, בארט מציגה היטב תובנות מהותיות הנובעות מזרם זה המאפשרות לקוראים להבין את המנגנונים העומדים מאחורי האמוציות אותן אנו חווים.
How Emotions Are Made אינו חף מבעיות: בארט לא מגבה במפורש את כל טענותיה בעדויות מחקריות, לא מדיקת לגבי ההיסטוריה של חקר האמוציות, לוקחת לעצמה קרדיט מוגזם לעתים ומזלזלת בחוקרים פורצי-דרך; עם זאת, בהחלט מדובר בספר הטוב ביותר (שאינו אקדמי) הניתן לקרוא לגבי תחום זה.
את התובנות הנובעות מן הספר ניתן לתעל לטובתנו כשאנחנו צריכים להכריע כיצד לעורר, או לדכא, רגשות מסוימים מצד המשתמשים. הספר מאפשר לנו גם להבין בצורה טובה יותר את ההשלכות ההתנהגותיות הנובעות מהאמוציות הנחוות על ידי המשתמשים שלנו.
Audible | Amazon | Goodreads


 

100 Things Every Designer Needs to Know about People \ ד"ר סוזן מ. ווינשנק

לא אכביר במילים: מדובר בספר נהדר שמטרתו המוצהרת היא להנגיש את יסודות הפסיכולוגיה למעצבים. הספר אמנם לא "צולל" לעומק הנושאים כמו יתר הספרים ברשימה זו, אך בהחלט מדובר בקורס "מבוא לפסיכולוגיה" מזורז מוצלח למדי, המכסה (ברמה בסיסית) בדיוק את הנושאים שחשוב שנכיר כמעצבי חווית משתמש.
Amazon | Goodreads


בונוס: ספרי עיצוב ממוקדי-פסיכולוגיה

בנשימה זו אני מוכרח לציין שלושה ספרים נוספים, אשר אמנם אינם ספרי פסיכולוגיה העשויים להניב תובנות עיצוביות, אלא ספרי עיצוב היוצאים מנקודת מבט פסיכולוגית, אך רשימה זו לא תהייה שלמה בלעדיהם.
ספרים אלו הם: Emotional Design (דון נורמן),The Design of Everyday Things (דון נורמן) ו-Hooked (ניר אייל). שלושת הספרים לוקחים, בין היתר, חלק מהתובנות שלמדנו מיתר הספרים ברשימה וממנפים אותן היטב לעולם התוכן שלנו כמאפייני ומעצבי חווית משתמש.
הספרים האלו הם פשוט ספרי חובה, ואף אוסיף ואומר שגם אם כבר קראתם אותם, אני ממליץ על קריאה נוספת לאחר קריאת יתר הספרים ברשימה.

לסיכום

קריאת הספרים ברשימה זו היא משימה שלוקחת זמן, אבל היא שווה את זה: התובנות המרתקות הנובעות מספרים אלו יכולות לסייע לנו להבין טוב יותר את המשתמשים שלנו, ואף את עצמנו.
ישנם עוד שלל ספרים נהדרים על הפסיכולוגיה האנושית; האם יש ספר כזה שהשפיע עליכם ברמה המקצועית ואינו מופיע ברשימה זו?

אהבתם את הפוסט? אולי תאהבו גם את עמוד הפייסבוק שלנו, אנחנו מעלים טיפים יומיים על נושאים שמרגשים אותנו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הוספת תגובה בפייסבוק