חווית משתמש

7 דברים שיעשו את ה- UX שלך אמפטי לקהילה הגאה

איתן אסרף | 23 ביוני 2022

דונה היא אישה טרנסית שאוהבת להתאמן. היא נרשמה לאחרונה לאימון ניסיון בחדר כושר הקרוב לביתה, המבטים והתגובות שקיבלה גרמו לה לא להרגיש בנוח ובסוף האימון היא אף חוותה הטרדה מאחת המתאמנות שביקשה ממנה לצאת מהמלתחות.  חברה של דונה מספרת לה על אפליקציה לאימון גופני לנשים בלבד המאפשרת להן להתאמן יחד בצורה בטוחה. ממשק המערכת מתגאה בטכנולוגיה מתקדמת שמזהה נשים ומחבר בינהן בעולם האמיתי לאימון משותף. לצערה של דונה, הטכנולוגיה לא עובדת כשמדובר בנשים טרנסיות, והאפשרות להתאמן יחד נחסמת בפניה. היא מורידה אפליקציה אחרת שמבטיחה לבנות לה תוכנית מותאמת אישית. בתהליך האונבורדינג האפליקציה מבקשת ממנה: "בחר במין המשתמש" והאפשרות הקיימות הן גבר או אישה. היא מסמנת "אישה". האפליקציה מציעה לה להעלות תמונה שלה ובמסך מופיע אייקון אפור בהיר עם סילואטה גברית למקום בו היא אמורה להעלות את תמונתה.

מוצרים לפרסונה טיפוסית יכולים לכלול הטיות מגדריות ודעות קדומות לגבי המשתמש הטיפוסי

בפיתוח מוצר היום מתבססים על פרסונה טיפוסית שמפתחים בעבורה את המוצר. מוצר טוב הוא כזה שיהיה קל לאותה פרסונה טיפוסית להשתמש במוצר, כלומר השמישות תתייחס לרוב לרמת הנוחות והאינטואיטיבית שהמשתמש הטיפוסי חווה בזמן השימוש במוצר. הבעיה שאותה "פרסונה טיפוסית" מלאה בדעות קדומות והטיות של מי המשתמש הטיפוסי ומבט ביקורתי -לא התקדמנו: אין שום דבר מהפכני בטכנולוגיה אם היא מיועדת רק לקבוצה מסוימת ומוגבלת, במקום לקהל הרחב ביותר, מה שמוביל לאפליה והדרה של קבוצות אחרות.

משתמשים ומשתמשות שיחוו הדרה במוצר דיגיטלי מסוים וחווית משתמש לא טובה כמו למשל – תסכול, מחיקה של הזהות שלהם/ן, השפלה או מניעת שירותים ינטשו את המוצר במוקדם או במאוחר (למוצר מתחרה שכן יכיל אותם).

חברות מובילות כמו פייסבוק, גוגל ומייקרוסופט מבינות את הפוטנציאל ומקדמות את הנושא במרץ ונראה שהמגמה הזו, לשמחתי, תלך ותתחזק.

המדריך נכתב בעקבות מחקר לאפליקציה רפואית שפיתחתי במהלך לימודי Ux-Ui בCreate והיא מבוססת על התיאוריה הקווירית, ראיונות עם להט”בים, מאמרים בתחום, נותני שירותים לאוכלוסיה להט”בית (בעיקר מרפאת לוינסקי היקרה) וגם מנסיוני האישי כלהט”ב.

מדריך UX UI לאפיון מוצרים דיגיטליים אמפתיים לקהילה הגאה:

 

1. שפה ניטרלית

המכשול הראשון לשמישות להט”בית היא מכשול השפה.

עברית שפה ממוגדרת, וכדי לתת יחס אישי (גוף שני -את/ אתה) צריך לפנות לנמענ.ת בלשון זכר, לשון נקבה. בנוסף אין בעברית גוף ניטרלי ואפילו לחפצים יש מגדריות.

הבעיה: פניה בזכר בלבד  וההטיות החברתיות הנלוות לכך היא דבר פוגעני ומדיר לכל מי שלא מזדהה כזכר.

מה אפשר לעשות?

לשאול לשון פניה ולהתאים את האפליקציה / אתר/ שירות. אם אין אפשרות כזאת אז לכתוב בצורה ניטרלית. בנוסף, אפשר ללמוד איך לכתוב בצורה ניטרלית בעברית במדריך של דפנה איזנרייך "לכתוב לכולםן – המדריך לכתיבה שוויונית וניטרלית מגדרית" (*לנוחיותך קובץ לינקים למדריך ולקבצי עזר נוספים).

 

2. זה לא תמיד גבר או אישה

באפליקציות ושירותים רבים נהוג לשאול את מין המשתמש.ת בצורה בינארית. מה הבעיה כאן? כל מי שלא מזדהה כגבר או אישה – נשאר בחוץ. יש כמה פתרונות אפשריים אבל צאו מנקודת הנחה שלא נשאל אם אין בכך צורך ממשי!

במידה וכן צריך לשאול יש כמה דרכים לאיך כדאי לשאול: האופציה הקלה- הוסיפו אפשרות בחירה נוספת של “אחר”. אופציה טובה יותר -אפשרות פירוט של מהו אותו “אחר”. אופציה שלישית -(הטובה מכולן) כללו את כול המגדרים. הדבר יצור גם תחושת שייכות למוצר שלכם אצל המשתמש.ת -“רואים אותי”.

בכל מקרה תמיד כדאי להסביר למשתמש.ת מדוע נשאלה השאלה, מה נעשה עם הנתונים הללו ובכך לייצר ביטחון ואמינות. אל תתנו את השימוש בשירות במענה על השאלה ואפשרו למשתמש.ת לדלג לשאלה הבאה.

מימין: בהרשמה לfacebook ניתן לבחור את כינוי הגוף ולפרט  מהו אותו “אחר”. משמאל: OkCupid מאפשרים לבחור מתוך 22 מגדרים ו21 אוריינטציות מיניות.

3.מין הוא לא מגדר

בעיה נוספת ונפוצה המובילה לכדור שלג של עוד בעיות ברמת המערכת והשירות היא חוסר ההבנה בהבדל בין מין למגדר. אז בואו ונעשה קצת סדר:

מין הוא המין שסומן בלידה. מין יכול להיות זכר, נקבה ואינטרסקס (גוף שמכיל איברי רביה זכריים ונשיים). מכיוון שמין עוסק באלמנטים ביולוגיים שאלות לגיטמיות בנוגע למין ישאלו במקרים שהנושא משמעותי בתחום השירות שהצענו- למשל שירותים רפואיים.

מגדר הוא עניין סוביקטיבי – איך אני מגדיר את עצמי. מגדר יכול להיות גבר, אישה, לסבית, טרנסית, א-בינארי ועוד. מגדר הוא תחום יותר נזיל ויש אף כאלו שיכולים להיות כמה מגדרים. שאלות בנושא מגדר יכולות להיות רלונטיות במקרים של צורך באיסוף נתונים לשם שיפור והתאמה של שירות מסויים או בעבור שירותים מבוססי מגדר למשל אפליקציות היכרויות, רשתות חברתיות מבוססת מגדר למשל קהילת נשים, רפואה מגדרית (רופא נשים, רפואת להטב) ועוד.

כדי ליצור ביטחון ורגיעה ולהמנע משאלה שיכולה להתפרש כפוגענית מומלץ תמיד לציין מדוע שאלנו את השאלה ולאפשר גם לא לענות. במקרים של התאמת לשון הפניה (אתה/את/הם.ן ) שואלים ישירות : ”מה לשון הפניה” ולא מניחים שבהכרח ישנה התאמה בין לשון הפניה למגדר/ מין.

בלבול בין מין (זכר/ נקבה) לבין מגדר (גבר/ אישה). מתוך אתר הכללית

 

4. וודאו שהטכנולוגיה מותאמת להט”ב

אם המוצר כולל טכנולוגיה שמבוססת על מאפיינים פיזיים (למשל זיהוי מגדרי לפי תווי פנים או קול) יש לוודא שהמערכת תותאם גם ללהט”בים.

 

5. בטחון ללהט”ב

אלימות והשפלה הן נושאים שלהט”בים חווים על בסיס יומי ורבים ורבות נאלצים לחיות חיים כפולים ודיסקרטיים. לכן כדי לחזק את תחושת הביטחון כדאי לפעול בהתאם להמלצות הבאות:

אבטחת מידע- חשוב ליידע את המשתמשים והמשתמשות שלנו איזה מידע נאסף עליהם ומה אנחנו הולכים לעשות איתו. באפליקציות ושירותים שיכולים להסגיר את זהות המשתמש.ת כדאי לאפשר יצירת פרופיל אנונימי.

במקרים שיש שימוש בשאלות אבטחה כשיטת אימות יש לשים לב שהשאלות מכילות להט”ב. שאלה נפוצה כמו “מה שם הנעורים של האם?”  מניחות שבהכרח למשתמש.ת יש אבא ואמא.

 

6. הכלת זהות להט”בית

אצל להט”ב, השם בתעודת הזהות הוא לאו דווקא השם בו יזדהו, אם מפאתי דיסקרטיות או מסיבות של שינוי מגדרי.

במחקר שנערך באר”הב על בני נוער טרנס נמצא שהתעלמות הסביבה מהשם החדש כחלק מהשינוי המגדרי מובילה לדיכאון והתנהגות אובדנית. כדי להכיל את הזהות הלהטבית יש לאפשר למשתמש.ת בחירה של השם משתמש ושינוי השם והמגדר לאורך כל זמן השימוש במוצר.

 

7. UI מכיל להט”ב

כדי ליצור גיוון הזדהות ושייכות אצל משתמש.ת מקהילת הלהט”ב כדאי לההמנע ממסרים חזותיים ממוגדרים:

אייקון  פרופיל לא חייב להיות ברירת המחדל המוכרת והממוגדרת  ,אפשר להשתמש באימוג’י, סמיילי, חיות, צורות אבסטרקטיות ואותיות לייצוגים אנושיים כמו שתראו בדוגמאות הבאות:

בשנת 2017 Twiter שינו את איקון הפרופיל שלהם ועיצבו אייקון פרופיל לא ממוגדר שמבוסס על אייקון הפרופיל הנפוץ.

 


 

כבר כמה שנים שGoogle עושים שינויים בעיצוב הממשקים שלהם על מנת שיכילו מגוון אנושי רחב יותר.

מימין: ב2015 Google שינו את אייקון של בעל.ת המנוי מאייקון ממוגדר לאות הראשונה של השם וצבע. משמאל: משתמש.ת אנונימי בקבצים משותפים מוצג בדמות של חיה לא ממוגדרת.

Google material design כתבו השנה שהם מחליפים “משתמשים” בא.נשים והתהליך כולל בין היתר גם אייקונים פחות מגדריים ומגוונים. זיהיתם.ן את ההשראה?

 


 

ל Headspace מגוון רחב של איורים נאיבים ולא ממוגדרים

 


 

בגרסא הקודמת של Snapchat תמונת הפרופיל הוכנסה לתוך האייקון הלא ממוגדר שלהם.

 


 

Lemonade נמנעים מהנחות קודמות וכוללים יצוגים אנושיים שכוללים את כולם.ן

 


 

תמונות מכילות להט”ב הן תמונות שמייצגות מגוון רחב של יצוגים מגדריים ונמנעות מבנאליות מובהקת והטיות מגדריות. הטייה מגדרית: בתמונה של רופא לא חייבת להופיע תמונה של גבר (ובתמונה של אחות לא חייבת להופיע אישה). מתוך אתר הכללית.

 


 

bezzy ibd (רשת חברתית ותמיכה לחולים במחלת מעיים) מציגים באפליקציה מגוון רחב של זהויות אנושיות ומגדריות.

 


 

מה הבעיה כאן? תמונות בלבד ודגלי גאווה זה לא מספיק אם בסופו של דבר  הבגדים מיועדים לגברים או לנשים. היה נכון יותר להציע קולקציית יוניסקס. מתוך Terminal X

 


לסיכום

לטכנולוגיה אין מגדר ומין, והיא יכולה לקדם קהלים שבאופן היסטורי נדחקו לשוליים.  כמעצבי מוצר יש לנו הזדמנות להשפיע ולתקן עוולות עבר וליצור עולם ומוצרים שעובדים למגוון רחב יותר של א.נשים. חברות ונותני שירותים שישכילו להכיל את הקהילה הגאה ויצליחו לגרום לה להרגיש ביטחון, יזכו בקהל נאמן בשיפור תדמית החברה וכמובן צמיחה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הוספת תגובה בפייסבוק